Firmakort

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Sjefen1234, 30. mai 2017.

1. Sjefen1234

Sjefen1234 Medlem

Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    43
    Hei

Kan arbeidsgiver kreve at man bruker firmakort på utgifter man har på reise i jobben?

2. vegardg

vegardg Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,207
    Bonuspoeng:
    163
    Tja. Om de krever det kommer jeg til å kreve at jeg får et kort med firmaansvar. Så lenge det er kort med personlig ansvar forbeholder jeg meg retten til å bruke det kortet jeg ønsker selv. Merk at reiseutlegg ikke dekkes av lønnsgarantifondet, så ved en konkurs og kort med personlig ansvar vil det være du som blir sittende med regninga...

3. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,167
    Bonuspoeng:
    113
    Kan ikke regler ang dette men vill tro at firmaer kan ha policy som sier at en skal bruke et firma kort. Men da tror jeg som @vegardg at du kan kreve et kort du ikke står personlig ansvarlig for.
    I mitt gamle firma fikk alle et eurocard vi fikk besked om og bruke(som alle var privat ansvarlig for). La det bare i en skuff og brukte amex. Hørte aldri et ord ;)
    Men vil ikke anbefale noen og gå imot en firma policy.

vegardg liker dette
  4. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    3,890
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, bedrifter kan kreve at riktig kort brukes ved kjøp av jobbreiser gjennom policy. Worst case er at de setter seg på bakbeina når reiseregningen går inn, men normalt sett så bryr de seg pent lite.

Førstnevnte er typisk hvis kortet er knyttet tett opp mot reiseregningssystemet.

5. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Kjenner til et selskap hvor dette er svært stengt.
    En bekjent ble innkalt til møte med høyreiste asiatiske toppsjefer for å fremlegge en grundig forklaring for hvorfor han hadde vært illojal mot selskapets avtaler og avviket fra kredittkortpolicy..

6. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,373
    Bonuspoeng:
    93
    Etter min mening kan ingen bedrift gjennom "policy" pålegge deg å anskaffe et kredittkort med personlig ansvar. Et slikt krav må være stadfestet eksplisitt i din arbeidsavtale hvor du godtar at du er personlig ansvarlig for kortet. En arbeidsavtale hvor det står sånt som at du må forholde deg til den til en hver tids gjeldende policy er vanlig, men den kan ikke pålegge deg ytterligere personlig ansvar ovenfor tredjepart.

Tenk deg bare om hva en slik policy egentlig betyr: "Du skal stille kreditt til selskapet for reisene du gjennomfører uten kompensasjon og du selv er ansvarlig for at gjelden blir oppgjort."

Trusler om sanksjoner, møte på sjefens kontor og slikt kan du bare slappe helt av om. Arbeidsgiver har ingen sak på dette her...

vegardg liker dette
  7. Flyer91

Flyer91 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    Finnes det selskaper som pålegger arbeidstakerne til å anskaffe seg ett personlig kredittkort ? Høres jo helt utrolig ut.

8. chberge

chberge Medlem

Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Er vel vanlig at flere bedrifter dekker årsavgiften på ett kredittkort slik at man har en fleksibilitet ved bedriftsreiser? I alle mellomstore og store bedrifter pleier vel utleggene fra reise å gå fort gjennom systemet, så om man bare bruker kortet til jobbutlegg, og får dekket årsavgiften, skal det jo litt til for at det går galt?

9. wilco

wilco Medlem

Likes mottatt:
    266
    Bonuspoeng:
    63
    Dette er tilfellet på min arbeidsplass. I tillegg gir arbeidsgiver en garanti for at alle utlegg behandles raskt nok til at man alltid får tilbakebetalt innen den rentefrie perioden på kortet.

chberge liker dette
  10. grisefod

grisefod Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Hver gang jeg har skulle rejse med job er jeg blevet spurgt om jeg har firmakort af min manager. Derefter, det skal vi da have bestilt til dig så. Derefter et mærkeligt blik når jeg siger, at det er nemmere at jeg ligger ud.
    Dobbelt bonus passer rigtig godt med ny rejse om 2 uger. :D

mathiasfe and Fredrik81 like this.

Del denne siden