Firmatur til Barcelona... Tips??

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av Braxze, 10. april 2019.

  1. Braxze

    Braxze Medlem

    Innlegg:
    199
    Likes mottatt:
    72
    Bonuspoeng:
    28
    God morgen, god dag og god kveld!!

    Eg har fått i opg å arrangere ein firmatur i juni, ser ut som det blir tur til Barcelona.:)
    Aldri vert i Barcelona så tar gjerne imot tips, trenger litt hjelp til å finne eit OK hotell i eit SENTRALT område, ikkje så langt i frå "der det skjer".:cool:
    Blir mellom 10-20 stk i alle aldre så passande aktiviteter på dagtid?? Er det noko vi MÅ sjå eller oppleve??
    Tips til gode resturanter??

    Kan meddele at det er ein tørst gjeng så promillefaktoren bil relativt høg.;)

    Takker på forhond:)
     
    ArthurDent liker dette
  2. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
  3. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,904
    Likes mottatt:
    57,552
    Bonuspoeng:
    293
    Loppemarked?

    Hvis firmaet mitt skulle på tur til Barcelona, og en av aktivitetene var fotballkamp, da hadde jeg blitt grinete. :eek:
     
    Kalsnes, ArthurDent, NoLimit and 3 others like this.
  4. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Forskjell på fotball og kunst. Fotball er noe man drar til for eksempel Manchester å se.

    Unnskyld til trådstarter..
     
  5. Braxze

    Braxze Medlem

    Innlegg:
    199
    Likes mottatt:
    72
    Bonuspoeng:
    28
    Sesongen er vell over i mai uansett
     
    ArthurDent and OttoL like this.
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,184
    Likes mottatt:
    869,721
    Bonuspoeng:
    293
    Bestill middag her....
    http://www.loscaracoles.es/
    En flott og spennende restaurant

    Sist jeg var der, satt den gamle sjefen "padre de familia" i døren og dirigerte sine tropper ... vi hadde en lang prat om Bergen og Norge hvor han hadde vært som ung kokkelærling ...
     
    ArthurDent liker dette
  7. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,184
    Likes mottatt:
    869,721
    Bonuspoeng:
    293
    ArthurDent liker dette
  8. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Barcelona er en fantastisk by med alle muligheter, men med en såpass stor gruppe er det vel de mer typiske turist-tingene som er mest aktuelle.

    Et besøk på Tapas restaurant er jo obligatorisk i BCN, og det bør gå greit å finne noe stort nok for en slik gruppe.

    La Sagrada Familia er også obligatorisk for førstegangsbesøkende, og da kan man med forventet høy promillefaktor undre på om bygget faktisk er sånn eller om det er alkoholen o_O
    Snakker om Gaudi så er det jo diverse bygninger å se, inklusive Casa Batllo som er lett tilgjengelig på Passeig de Gracia (som forøvrig også er shoppinggaten, med de litt finere merkene). Park Guell er definitivt også verdt et besøk.

    Som @Eddie47 er inne på, matmarkedet på La Rambla er noe annet vi er vant til her hjemme, og en spasertur opp og ned Ramblan hører selvfølgelig med (se opp for lommetyver).

    Jeg liker godt å rusle i gamlebyen nedenfor Placa de Catalonya og her finnes det nok av små vannhull og restauranter å kose seg på. Sjekk gjerne rundt Placa de Sant Miquel. Her er det flere utmerkede små restauranter, inklusive min favoritt i Barcelona, My Burrito y yo.

    I juni har nok også badesesongen startet og Barcelona gir en fantastisk mulighet til å kombinere strandliv og storby.

    Skulle det være noe tid til overs så kan et besøk på Park de Montjuic være ok. Ikke så mye å gjøre der oppe, men det er i alle fall en ok utflukt. Kan nåes via kabelbane fra to retninger. For meg med en smule høydeskrekk er den fra bysiden å anbefale, men for de som liker det litt luftig kan man ta banen fra havnen.

    Har dessverre ikke noen typiske hoteller å anbefale da jeg de siste gangene jeg har vært der har vært på fotballtur og bodd like ved Camp Nou eller leid via Airbnb.
     
    oyvindm and ArthurDent like this.
  9. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Hmmm ja, men nå har jo den største kunstneren forsvunnet. All ære til Messi og han er en fantastisk fotballspiller, men Neymar lekte fotball der de andre spilte kamp...:p
     
    ArthurDent liker dette
  10. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,447
    Likes mottatt:
    29,519
    Bonuspoeng:
    183
  11. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er LITT mer enn gjennomsnittet interessert i mat og vin, og her er et knippe av mine favoritter slik seg formidlet det til en god venn i fjor.
    NB: Flere av disse er mattempler med høy grad av seriøsitet, og hvis stemningen tar "for mye av" eller drar seg mot usivilisert "Ola Dunk" angrer både dere, jeg og ikke minst restauranten på besøket!
    1. Cinc Sentits. Litt sentimentalitet i dette da jeg har fulgt de siden oppstarten tidlig på 2000 tallet. Canadiskspansk familiebedrift, kjøkkensjefen opprinnelig dataingeniør som hoppet vekk fra Silicon Valley. Litt «safe kjøkken» med kanskje LITT mye sødme, men svært veltillaget. Vinkartet er ikke helt dypt, men med mange morsomme lokale variasjoner. Hils evt fra meg, tok de med på gamle Bagatelle og Oscarsgate da de var her i 2008. www.cincsentits.com

    2. Gresca, Hisop, Alkimia og Coure lager også «todays market cuisine» og bygger mye over samme lest. Jeg synes de gir betydelig mer valuta for pengene enn mange av de mer profilerte.

    3. Disfrutar er fantastisk restaurant med mange overraskelser, både visuelt og smaksmessig. Vanskelig å få bord. Tvers overfor ligger markedet Ninot, mer oversiktlig og «renere» enn Boqueria, men med nydelig utvalg.

    4. Nede i Raval er Suculent en ny favoritt for meg til lunch, gode smaker, utendørsservering, litt dyre viner.

    5. La Taverna de Clinic er litt mer utrert, til lunch veldig bra, men ikke Diver XO kvalitet. Oppdatering juni 2016: Utrolig bra, steinsoppcarpacchioen og kaviartoasten var to die for.

    6. Rene smaker, men travel atmosfære og trangt ved disken finner du på Paco Meralgo i Muntaner. Ideelt sted med litt mer enn tapas hvis man reiser alene, dagens meny varierer, men de har stort sett alltid Gambas Rojas (Røde reker) fra Palamos og Espardenyes (Sjøpølsefordøyelsesorgan; Må prøves!) Begge bør forsøkes lett varmebehandlede. Apropos tapas: Styr unna Cal Pep; nå mer kommersiell enn noen sinne. Bake-off brød hører intet sted hjemme.

    7. Tickets. Alle vil dit, men få kommer seg inn. Sjekk online for evt avbestillinger, men vanskelig. www.ticketsbar.es Imidlertid er Pakta minst like bra (for de som liker japanskperuviansk fusion(, der binder man seg til «Full pakke» med eksperiementelle tapas. Rigide bestillings- og betalingsbetingelser…

    8. Espai Kru har rå fisk i fokus, ypperste kvalitet og utrolig rene smaker.


    10.Koy Shunka. Beste japanske, elegant men ikke eksperimentell. Råvare, råvare, råvare. Sitt i baren.

    11.En annen orientaler: Restaurant Shanghai. De har tilnærmet perfeksjonert Pekinganden i rolige og absolutt ikke-kinesiske omgivelser. Bredt vinkart. http://shanghai-bcn.com/

    12.En aparte opplevelse får du hvis du tar turen til Mercat Santa Caterina. Når man kommer inn fra Via Laetana siden er det inne i markedet en tapasrestaurant med svært mye liv, og den kvinnelige betjeningen farer forbi med litt rar hodebekledning og høyt stemmevolum. Sitt ved disken, pek og plukk større og mindre porsjoner; godt tillaget, ikke eksepsjonelt, men stemningen er eksepsjonell.

    13.I Boqueria markedet foretrekker jeg klart Bar Quim. Den ligger litt bortgjemt midt inne i markedet, og fylles tidlig opp. Chilibrasert babyblekksprut som dynkes i bløt eggeplomme på et olivenoljefritert egg er «comfort food» på sitt beste og kan kurere enhver dårlig morgen…

    14.Granja Elena, like ved Fira. Kun til lunch, solid katalansk mat!

    15.Nytt bekjentskap i november: UMA, mikrorestaurant, kun åpen til lunch. Ligger rett ved Plaza De Espana. Litt Disfrutarpreget. Alle kjenner alle på slutten av lunchen. Oppdatering 2017: Har ang. flyttet nærmere sentrum, flere plasser, men fremdeles kun lunch.

    16. Somorrostro i Barceloneta er en liten restaurant, uformell, men med fantastisk mat. Ingen duker her i gården, restauranten er medlem i «Slow Food» bevegelsen, men maten kom likevel rimelig kjapt. Topp råvarer og intelligente presentasjoner.

    17. Sagardi i Argenteria ned mot gamlebyen er stedet for en ekte «chuleton», som MÅ følges av husets salat. Perfekt kjøttkombo. Er du heldig har de igjen en El Pison eller 2.

    18. Mercat Ninot i Eixample Izquerra er et roligere marked enn Boqueria, renere, men med nydelig råvareutvalg hvis dette er interessant.

    19. Nytt i 2016: Estimar nede ved Pl Santa Maria del Mar. Sjømat av mer enn ypperste klasse, et must! Vinutvalget so so.

    20. Er du oppe i Gracia er en liten tur innom Chris Grenness’ sin vinsjappe Bodega Bonavista i Calle Bonavista #10 alltid hyggelig. (Chris sluttet i 2018, men sjappa er bra).


    22.Enigmaconcept.es er Albert Adria sin top-of-the line satsing i Carrer Sepulveda. Hemmelighetsfull booking, meny og ender nok opp med to eller tre stjerner. Vær dog forberedt på €600-700.- for to pax.

    23.La Barra de Carles Abellan er hans siste prosjekt; ligger på «stripa» ut mot Barceloneta sammen med alle turistfellene, men hever seg klart ett til to hakk over de andre. Sjømat er det som gjelder, og deres signatur- risrett har MASSE smak. Utendørsbord en stor fordel.

    24. Nytt i 2018: DIREKTE i Boqueria. Minirestaurant/bar med set-menu, utrolig bra orientalsk og veg.-fiskbasert. Kun 10 plasser. Må bestilles på forhånd, god interaksjon med kokkene bak disken.
     
    Calling, rota, Bolle and 18 others like this.
  12. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,702
    Likes mottatt:
    5,888
    Bonuspoeng:
    183
    Var på arbeidsgruppemøte der for ca 15 år siden (!). Vertskapet hadde lagt opp til tapasbar-runde i gamlebyen. Velsmakende og sosialt.
     
  13. Jonkebassen

    Jonkebassen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    493
    Likes mottatt:
    3,825
    Bonuspoeng:
    93
    Så var det å hoppe etter Wirkola da, men la oss prøve oss.

    Jeg liker meg veldig godt på Hotel Rey Juan Carlos. Det har en fantastisk eiendom med 2 svære basseng, en flott frokostbuffet og ellers fantastisk innbydende. Ligger dog noe utenfor sentrum, så man bruker enten L3(grønn) linje med metro, eller taxi for å komme seg dit man skal. Hotellet ligger nært Camp Nou, men som nevnt over, det er vel neppe derfor man drar dit.

    Hotellprisene i Barcelona varierer veldig, så jeg ender alltid opp med forskjellige hotell, og de har steget litt de siste årene, men jevnt over får man mye bra hotell til en rimelig penge. Hilton Barcelona også kan anbefales. Folket bruker vel også å anbefale Grand Marina også?

    Av mat vil jeg anbefale Sensi-gruppen sin restauranter. De startet med en liten restaurant og har nå utvidet til et bredt konsept med flere forskjellige typer restauranter. Jeg sverger til Sensi, men de andre er også fullverdige alternativ også.

    Tapeo er også en meget habil tapas-restaurant. Restauranten(e) ligger i stor grad i El Born og er relativt små i størrelse. Casa Lolea kan også varmt anbefales. Her lager man egen bruchetta, får sylgod sangria(flaskene kan faktisk kjøpes på vinmonopolet her i Norge) og en kult innredet plass.

    Robata er en sushi-plass som har et litt "Tao"-preg over seg. Mørkt interiør og ellers god mat og gode drinker. Ikibana er også bra og har restauranter både i El Born og ved Placa Espanya.

    Buenos Aires er en sabla god biff-restaurant og her kan man velge og vrake blant de møreste biffer og det kjekkeste tilbehøret.

    Er dere ute etter noe særegent så serverer Chulapio både crepes og hinsides sterke drinker. Anbefales.

    Av ting å gjøre?

    Drikke sangria og nyte livet. Fruktmarkedet er outstanding, det samme er den gamle tyrefekterstadion på Placa Espanya, Montjuic, Sagrada Familia, Citutatvella, stranden, etc. Las Ramblas, gamlebyen og bare get lost i sidegatene.
     
  14. snartur

    snartur Medlem

    Innlegg:
    215
    Likes mottatt:
    527
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er jeg ikke helt enig i. Synes det begynner å bli ganske dyrt. Kan imidlertid stille meg bak anbefalingen av RJC. Det gir meget bra valuta for pengene sammenlignet med hotell mer "sentralt".

    Dersom man er interessert i gode matopplevelser, er et bra tips å sikte seg inn mot lunsj på ukedager. Svært mange restauranter har gode tilbud på "menu del dia", og jeg har spist lunsj på ca 10 stjerne-restauranter for 40-50 euro inkludert et par glass vin. Med andre ord omtrent det samme som en løvstek på Egon. Ulempen med dette er at man sitter inne og spiser mens sola skinner, så for de som er mer interessert i hoing og utepils enn gastronomi (jeg liker begge deler), er det en dårlig løsning.

    Edit: På enklere steder, finnes det fortsatt lunsjtilbud som er så gode at det er vanskelig for en nordmann å forstå. Man får en treretter med god hjemmelaget mat, vin, kaffe og avec til 12 euro. Det er vel mindre enn en tørr baguette på Gardermoen.
     
    Last edited: 11. april 2019
    Pingus and haifinn like this.
  15. Kenneth82

    Kenneth82 Medlem

    Innlegg:
    153
    Likes mottatt:
    205
    Bonuspoeng:
    43
    Var i Barcelona for noen år siden og oppdaget denne restauranten Arum ved en slump når vi gikk forbi den. Fant senere ut fra to nordmenn som stod i baren og ventet på bordet sitt at den var blandet de mest anbefalte i Michelin appen. Maten var utrolig god og originalt interiør med hyggelig atmosfære.

    En ting jeg angrer på at jeg ikke gjorde var å ta en time eller to i Simuteca. Dessverre får jeg ikke postet noen linker enda.
     

Del denne siden