Fjölskylduferð til Íslands - minirapport

Tråd i 'Reisebrev' startet av Sonictravel, 15. febr 2020.

  1. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,625
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    Vekkeklokke var satt på litt over halv for sent og vi våknet litt etter det. Gjengen ble stablet på bena og ny utflukt sto for døren denne gangen den blå lagune.

    Vi rakk ikke frokost, men slang i ungene en helsebringende doughnut mens vi ventet på bussen. Ny dag - ny busstur. Først en buss, frem til en bussenteminal og så over på en ny doning.

    G0020407.JPG

    Litt skeptisk til Blue Lagoon på forhånd, mest på grunn av den overveldende turistfelleeimen som jeg følte hviler over stedet. Men om en aksepterer det for hva det er, så er det ikke så gælli. Varmt deilig vann og en merkelig atmosfære der en dupper rundt i dampen mellom lavasteinen. Vi fikk også lastet opp med litt overpriset lunchmat og noen kalde pils til mor og far. Flotte greier med bar i bassenget, og smart løsning for betaling hvor en charget alt til nøkkelkortet en fikk utlevert ved ankomst, og trakk kort ved avreise.

    G0040411.JPG

    Når vi var blitt gjennomtrukket, og alle fingre så ut som rosiner var det bare å stable seg på bussen tilbake til byen. Far brukte tiden godt til å påpeke hvor raskt det ville ha gått med en leiebil kontra to busser, og dertil hørende melkerute rundt til alle byens hoteller og busstopper før vi kom til vår destinasjon.
     
    SAJblue, jgroneng, Upsaker and 10 others like this.
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,188
    Likes mottatt:
    869,729
    Bonuspoeng:
    293
    Vi hadde 4-hjulstrekker ... svigersønn kjørte og far kunne drikke øl og dram
     
  3. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,625
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    Way to go!!! :)
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig story @Sonictravel , jeg må komme meg til Island en dag.
     
    Sonictravel liker dette
  5. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,625
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    I Reykjavik igjen, denne gangen ingen unnasluntring, Kattakaffihúsið, Eller kattekafeen som omtalt tildligere skulle besøkes.

    heldigvis både bord og katter denne gangen så Island raste opp noen stjerner ireisefølgets samlede review. Lite utbud av vått og tørt gjorde at vi nøyde oss med en cola og kakao til kidsa som også fikk hilst på de søte kattene som befolket stedet

    9223C2F6-3D39-4783-A033-79393874186F.jpeg

    Senere på kvelden fang vi ut at vi skulle gå for en crowd pleaser til middag og stakk innom Primo Ristorante. God pizza, bra service, trivelig stemning, engasjerte diskusjoner rundt bordet. Falt litt av lasset da det ble diskutert om at det er en veldig stor flex å ha en nether rights block i MineKraft (eller deromkring)
     
    Last edited: 18. febr 2020
    SAJblue, Upsaker, Earl and 6 others like this.
  6. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,625
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    Takk! Flott sted, så bare å komme seg avgårde,

    Personlig kunne jeg godt tenkt meg en road trip rundt øya, men 0% sjans til å få med resten av familien på det, de hater å kjøre. Har imidlertid overbevist dem nå om at buss ikke nødvendigvis er et bedre alternativ enn leiebil :D
     
    RoadKing and Eddie47 like this.
  7. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Vær meldinger på Internett viser -2 :confused: , men vet du hva, dette så bare helt fantastisk ut, og virkelig kan være noe å oppleve en gang i livet:)
     
    Sonictravel liker dette
  8. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Det går fly også: https://www.airicelandconnect.is/ :)

    Apropos biltur på Island: Norðurstrandarleið ser ganske fascinerande ut med rom for fjellturar og mykje meir:
    https://www.arcticcoastway.is/
     
    Sonictravel and Avixlo like this.
  9. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,625
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    ikke noe problem med lufttemperatur, vannet var gode 38 grader varmt, ble man litt frossen på ørene var det bare å dyppe deg litt :D
     
    drsyk liker dette
  10. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,625
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    Hjemreisedag er som regel alltid reisens antiklimaksdag. Så også nå, tidlig opp for ny frokost på Sandholt.

    Litt sløving og siste pakking på hotellet og så avgårde. Første etappe var å komme seg opp på bussterminalen. Taxi ble bestilt, skulle ta tre minutter, venting ble iverksatt, venting ble langdryg, klokken nærmet seg bussavgangstid, resepsjon ringte på nytt, skulle ta tre minutter denne gangen også, ny venting påbegynt, fem minutter senere kom det endelig en taxi i svært bedagelig tempo.

    Klar beskjed til sjåføren «step on it». Fem minutter igjen til avgangstid for buss. Nå ble det fart på sakene, brukte fire minutter til bussterminalen. Vi var sist ombord og umiddelbart avgang mot Keflavik.

    78BACA9D-1417-4C8F-B6B4-27943C862FD3.jpeg
    Kunst på KEF

    Enkel og grei flyplass, først litt orging med taxfree skjemaer, innsjekk av bagasje og prioritert security. Ingen mennesker foran oss i kø noen av stedene. Så nå har vi plenty tid å slå ihjel før avgang, ingen lounge med SAS her, så da blir det cafe i avgangshallen i stedet.
     
    SAJblue, jgroneng, Upsaker and 6 others like this.
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,188
    Likes mottatt:
    869,729
    Bonuspoeng:
    293
    Dere får nok en lekker Gourmet Kube på flyet ... den oppgraderte typen!
     
  12. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,625
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    Det er det alle frykter, så her langes det innpå med pølser i brød :D
     
    SAJblue and RoadKing like this.
  13. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Har prøvd det på Norefjell Ski og Spa x antall... Første gangen måtte jeg løpe ut av Jacuzzien, hente ski lua og trekke den over hue, mens jeg sippa bobler med fruen, var en egen opplevelse(fruen nekta å reise seg da så jeg holdt på å dau av frost, skalv og holdt på å gå på tryne, mens sjanglet bortover fra +38 grader til -10 og kommanderte å hente hennes lue også):rolleyes:
     
    Eddie47 and Sonictravel like this.
  14. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,625
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    Fantastisk flyvær ut fra Keflavik i dag. Når jeg kan, sitter jeg alltid ved vindu for å kunne få med meg mest mulig av verdens forskjellige landskaper og steder. I dag ga dette full uttelling!

    073D5DED-C4AB-41AE-9657-38FE70FBE499.jpeg

    Vakkert belyst sagalandskap med isbreer og svarte lavastrømmer fra fordums vulkanutbrudd. Er en ikke glad i å fly fra før blir en det i alle fall av slik utsikt.

    BE5CCD21-46C0-4D57-8EB8-81AEADFD0304.jpeg

    Selv om flyet så temmelig fullt ut bakover fra rad fem, var det ikke stappa i pluss, og vi fikk ledig midtsete på begge radene vi satt, noe jeg alltid setter pris på.

    75DA8A4F-4736-49F7-93A5-0B249FC8DE6D.jpeg

    Servering med kube med brisket, potetsalat og grønnsaker og masse snodig SK kube fiksfakseri. Smakte nok en gang helt greit, men hadde nok satt mer pris på et varmt måltid.

    6A942889-AFAC-45FB-AE5C-9D508A20023E.jpeg

    Sjokolade og Mikkeller drar opplevelsen opp der kuben drar ned. Deler også ut ekstrapoeng til meg selv for å klare å unngå og sprute melk ved åpning av den umulige lille pyramidecontaineren, som følger med kaffen, trolig første gang ever at jeg har unngått melkegeysir.

    6982ABA7-F9CE-47CE-9222-FBED3E1C8AB9.jpeg

    Så var en «hjemme» på OSL igjen, Island ga definitivt mersmak, neste gang skal reiseleder være litt bedre forberedt og sørge for mindre bussing og mer leiebiling.


    Takk for følget, alle hyggelige kommentarer og likes underveis. Nå er det tilbake på jobb samt starte planlegging av neste reise som er alt om fjorten dager.
     
    SAJblue, jgroneng, drsyk and 13 others like this.
  15. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,958
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for veldig bra og morsomt skrevet reisebrev!
     
    Sonictravel liker dette
  16. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,188
    Likes mottatt:
    869,729
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen!
     
    Sonictravel liker dette
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen :)
     
    Sonictravel liker dette
  18. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Velkommen hjem, og takk for inspirasjonen :)
     
    Sonictravel liker dette
  19. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Som flere nevner: Velkommen hjem
    Har vært spennende å følge deg på tur! Island ligger på liste over land jeg vil besøke
     
    drsyk and Sonictravel like this.

Del denne siden