Mulig at dette ikke er noen nyhet, men det var helt nytt for meg ... http://luftfart.media/2016/10/01/flightradar24-med-base-i-trondheimsfjorden/
Jamenn @Eddie47 da, alle vet jo at alt med ett snev av fornuft har ett eller annet spor tilbake til selveste Trøndelag
Nja, det var vel ikke den mest nøyaktige beskrivelsen av nettverket....... Alle landstasjonene er jo små mottakere som dekoder meldingene og sender de videre til FR24 sine servere ved å bruke normalt Internett. Den eneste på land jeg vet om som vel bruker satcom er vel den på Troll i Antarktis siden Internett kommer via Thor7 dit. Lufttransport hadde vel planer om å sette en på Bjørnøya, men jeg vet ikke om den er realisert. Ellers er jo FR24 også involvert i den første testen med å bruke lavbanesatellitter til å fange opp disse signalene, på samme måte som satellitt-AIS. Liquid Robotics (sillicon valley selskap) sine wavegliders har også blitt testet ut i Barentshavet for oljeindustrien, og andre plasser for å overvåke ulovlig fiske. Så det er jo spennende at de nå tester det ut for dette formålet.