Usikker på om det finnes tråder for dette, fant ikkje noko logist ved søk. Men saken er den at eg klarte å ta feil av ein A320 og 737/800, ved å vera alt for skråsikker. Men når eg kom innpå, så såg eg at eg tok feil. Også lurer eg på korleis ein kjapt ser info om produksjon, og andre ting de andre erfarne veit ganske kjapt. Flya som eg treng tips på er stort sett Airbus mot Boing, og eg klarer å kjenne att 747, A380, A340, 787, A350(iallefall når eg ser cockpit-vindu) veldig lett(skulle berre mangle på eit par). Også kva generelle ting er artigt å veta om flyet du skal fly med? Kan lage ei liste over trekk, men det finnes kanskje? Generelt: Airbus, avrundet nese Boing, spissere nese 737, større synlig klaff for nsehjulet, som også er plassert foran kabindør, svært utstikk etter vertical Stabilizor(bakerst) A320 Avrundet nese, lengre "stjert" bak Vertikal Stabilizor, steilere vinkel på forhjulet A321 har vinger som ligner litt på 737-800, men har ingen nødutganger over vingen. Litt rundere nese enn 737 A350 Sorte vinduer i cockpit som buer litt A330, 4 hjul på kvart sett under vingen, vipp opp yterst på vingen 777. 6 hjul 787: taggete deksel bak på flymoteren A380 og 747, om du treng hjelp til dette, så er du kommet feil
Spørs jo ofte fra hvilken vinkel du ser flyene. Sett fra siden, på bakken: 737 har en større synlig "klaff" for nesehjulet. Nesehjulet er også litt lengre frem, plassert før kabindøra. A320 har vel en liten "stjert" også, noe som 737 mangler.
737 har spissere nese, mens A320 er litt mer avrundet. Det er i alle fall slik jeg selv ser forskjellen.
Er jo også underkategorier på 737 og a320 familiene. F.eks har 737-800 2 nødutganger over hver vinge, så den er enkel å skille ut fra resten, 737-600 er ganske stutt kontra -700 og -800. De nye 737-800 har større motorer enn de eldre, pluss at de er noget høyere forran enn forgjengeren. På bakken er airbus 320 familien på generelt grunnlag høyere fra bakken og til skroget enn 737 familien, grunnet større motorer. 321 har vel nødutganger forran og bak vingen, mens 320 og 319 har 1 nødutgang mindre (kan ta litt feil, men man ser uansett klar forskjell på 321 og resten av 320 familien. Lasteromslukene er det ekstremt stor forskjell, da Boeing er ca 80x80 cm, mens airbus er ca dobbelt så stor. Passasjer dørene åpnes vel også litt annerledes på de to fabrikantene. Ytterst på vingene er det vel også en markant forskjell på 737 og 320, spesielt på de eldre (ikke NEO og MAX). Sharklets (litt opp og litt ned på ytterkant), vinglets (rett opp) på -700 og -800 maskiner. MAX’en har vel både opp og ned?
Det var ein A321 eg tok som ein 737-800, og eg såg kun ytterst på vingen... Edit: Og flyet var veldig nytt. Kan ein sjå prod dato på flyet, eller korleis finn ein det?
www.airfleets.net legg inn full reg og du får all info på flyet, inkl tidligere operatører og registreringer Ta en titt på luftinntaket på motorene på en 320 serie og en 737 serie så har du i det minste klart om det er en Airbus eller Boeing.
A32x har helt runde motordeksler foran, men 737 er «flate» under. Dette er fordi 737 er mer kortbeint enn A32x
Mine observasjoner av diverse fly: Airbus A320-family: Over cockpit så er det en haifinne-antenne, neseleggen er lengre og mer synlig, flyet ligger høyere over bakken, paxdørene "snur" seg ikke i åpen posisjon, cargo/baggasje compartment dørene åpner seg utover... Og det enkleste! Du ser aldri en stuer stå og laste/losse fremre baggasjeluke uten et bånd! (2m´ish fra bakke til dørken)... og liten funfact hvis du reiser med SK A321... De har baggasjebokser (ULD). Boeing 737: Spissere nese, ligger lavere på bakken, motorene ser ut til å subbe i bakken, paxdørene åpnes utover og "vrenges" på utsiden, cargo/baggasjedører går innover i flykroppen i åpen posisjon.. Og igjen med stuer eksempelet så kan man stå og laste og losse fremre baggasjerom uten bruk av bånd (ca 1,40 opp til dørken fra bakken avhengig av balansen på flyet og vekt)
-800 og 900 er også levert med «Scimitar Winglets» opp og ned varianten (muligens -700 også) Scimitar kom som en option i 2013. En annen endring er at MAX har en «stjert» ikke ulik A320 familien.
Også flere 6/7/800 som et levert uten winglets fra Boeing. Noen har fått winglet som STC i ettertid, andre flyr fortsatt uten. Også noen 800 som har «modifisert» winglet, så de ligner på en MAX winglet.
Den Modifiserte Winglet'en er Scimitar og den var en option fra 2013 - ser lokalt Alaska har valgt denne paa -800 og -900 som de benytter til Hawaii. Det er ellers korrekt at NG -600, -700, -800 og -900ER opprinnelig ble levert uten Winglets - og er vel ennaa en option paa alle unntatt -600 og -900ER. -600 fikk aldri Winglets av 2 aarsaker - for faa maskiner produssert til at sertfiseringskostnadene ble loennsomt (Sertfiserings Prosessen maa gjennomfoeres for hver type). Den andre aarsaken er aerodynamisk - 737-500 ble sertifisert med Winglets (Continental modifiserte en del) men man opplevde en del "issues" i lave hastigheter - noe som vil bli ennaa forsterket med -600 (lengre vingespenn en kroppslengde)
Jeg synes det er lettest å skille a320 fra b737 ved å se på haleroret, b737 har en ekstra «skrå» del før selve haleroret går opp. Alle airbusmodeller minus a350 har et Femkantet vindu bakerst på hver side av cockpit, nesten helt firkantet men skrådd av på øverste hjørne bak. A350 har litt samme form på vinduet bare litt mer avrundet. Synes selv dette gjør at modellene ser mer gamle ut, liker derfor solbrillen som de har begynt med sort rundt vinduene på a330-neo og a350. Det mørke partiet rundt vinduene som nevnes på a350 er jo også tatt i bruk på en del a330-neo. Modellene burde være lette å se forskjell på uansett, men kun dette kjennetegnet vil altså kunne bli feil. Widebody twin-jets. B777 har ikke winglets. A330 har en vinklet skrå vinglet (neo varianten litt mer avrundet) B787 hakkete bak på motoren, i motsetning til a350 som kan ligne en del i form som har «vanlige» motordeksel. Disse er kanskje de som jeg synes er likest i form. B787 litt spissere lavere nese, A350 (så langt jeg vet) med solbriller på. A340, likt som a330 med fire motorer. Er vel den eneste modellen uten to etasjer som har fire motorer? (Av fly som er aktivt i bruk) B757, langt, tynt og høy på hjulene. B767, ikke vinduet som jeg nevnte til a330, mindre enn b777 og derfor kun fire hjul på hvert sett bak. Forøvrig det som kanskje er vanskeligst for meg å skille ut på egne kjennetegn. Også et fly vi ikke ser fast i Norge som jeg vet om..?
Og hvis noen lurer på hvordan man skal skille mellom B777 (som jo også er viktig) er det bare å ta en titt på posten til han her (antar han er mekaniker for CX): https://www.instagram.com/p/BWMLqiJBU6B/?taken-by=ensou1
Fordi Ordnung muss sein. Eller for å være pirkete. Haleror skrives veldig ofte, men jeg tror ikke det finnes. Bak på flyet er det sideror ( rudder), som er lengst bak. Det er festet til vertical stabilator. Det andre er høyderor festet til horizontal stabilator. Noen fly har ikke sistnevnte. (HS). Litt blanding med engelsk staving, det trengs ikke pirking på. Har ikke lest alle innlegg over her, men håper ingen har skrevet dette før meg. Edit. Uffda, det finnes flere varianter, f eks typ DC 9.
Klarte ikkje å finne noko godt norsk ord å vertical Stabilzor i farten, men har satt inn det no for å få det korret. Elles, no trur eg at eg ikkje tek feil av 737/800 og A321.. Det blir nesa og nødutganger som blir tipsa der.
Godt det ble avklart. Var usikker selv når jeg postet, søkte derfor etter en betegnelse. Haleror er tydeligvis noe uklart å forstå, så beklager det. Gir likefullt en god del treff på flydelen jeg tenkte på, og kanskje flere treff på norsk enn vertikal stabilisator. Tok utgangspunkt i rudder, som vel er den bakre, bevegelige delen på den vertikale stabilisatoren. Rudder oversatt direkte blir ror, et begrep som kanskje da ikke blir 100% korrekt? Likevel et ord som brukes og derfor kanskje like forståelig som vertikal stabilisator, hvertfall når jeg legger til «der haleroret går opp».
Fantastiske svar og no gleder eg meg til nokre turer for å teste kunnskapen. Sjekka opp litt statistikk på CRJ-900(som er ganske grei å kjenne att) når eg sendte familien ut på tur aleine, og det var ganske imponerande!