FLORIDA

Tråd i 'Reisemål' startet av leeds1979, 19. sept 2017.

  1. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,248
    Likes mottatt:
    2,713
    Bonuspoeng:
    113
    Alder eller temperatur? :D
    .
    Dyrt i KW ja (selv med god hjelp av @milehigh) booket et par netter i desember
     
    milehigh and Maggie like this.
  2. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Temperatur ja :p
     
  3. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, da er det ikke så ille, men aller best i årene med el nino :D
     
    RoadKing liker dette
  4. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke Texas nei :p
     
    RoadKing liker dette
  5. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    770
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg skal kombinere en liten roadtrip med et 4 dagers cruise fra Florida neste uke.

    Har planlagt en roadtrip fra 6/12 morgen til 9/12 og tenkte da å kjøre fra Miami nedover mot Key West. Noen som har noen anbefalinger her?
     
  6. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Det ser nå ut som Florida er mer sannsynlig enn Koh Samui som reisemål i midten av januar, men jeg sliter litt med å finne ut av hvor vi skal oppholde oss da jeg vet veldig lite om Florida. Vi reiser inn og ut av Miami, så den er allerede satt. 13 netter.

    Ønsker oss sol, varme, strand, litt naturopplevelser og gode restauranter. Ikke så veldig fan av storby. Florida Keys er egentlig et opplagt valg, men jeg er ikke interessert i å betale 3-4000 kr natta for Holiday In/Ibis-type hoteller. Samboer vil absolutt til Orlando for å dra til Disneyworld, så 2 netter må tilbringes der. Siden jeg er gravid frister ikke den typiske road-trippen med nytt overnattingssted veldig, og tenkte derfor å dele opp oppholdet i maks 3 ulike steder, men hvor? Foreløpig har jeg tenkt Miami-området (men hvor er det best å ha base?), Naples og Orlando. Eller er det et sted i Miami-området som funker som base i 10 netter, og så kan vi heller ta dagsturer derfra? Forslag mottas med stor takk! :D
     
  7. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Mange hyggelige småsteder nordover langs kysten fra MIA.

    Hollywood/Fort Lauderdale er bra. Delray Beach også, og West Palm Beach enda litt lenger nord.

    Alle er innenfor en halv til en hel times kjøring fra MIA, og ligger som perler på snor langs motorveien.
     
    Jeanette liker dette
  8. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,260
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Første 2-3 dager Miami beach, evt Brickell eller Coral Gables. Er prisene for høye vurder Hollywood/Fort Lauderdale.

    Når dere sjekker ut, plukk opp leiebil. Kjør opp til Orlando, ikke glem Universal ;)
    Orlando er billig bo men parkene er dyre. Gå for fast pass, det lønner seg.
    På turen opp legg inn et stopp ved Palm beach.

    Kjør videre ned på vestkysten til Naples. Få med dere Sannibel/Captiva og Everglades/Tamiami road. Om Key West blir for dyrt, ha Islamorada som base for The Keys.
    Returner leiebilen til Miami området og bo siste 2 netter her, som evt første forslag.
    I disse tider hvor fly raskt kan bli flyttet 1-2 dager frem/tilbake er det dumt binde seg til leiebil på ankomst/avreise dag.
     
    obay liker dette
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,188
    Likes mottatt:
    869,731
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har vært flere ganger på Hollywood Beach i «gamle dager» og det er/var stille og rolig. Fin strandpromenade med flere restauranter og fine strender.
    Det er helt sikkert kommet mange nye og flotte hoteller så der har jeg ingen anbefalinger.
    Lett å komme ut på «Turn Pike»-n for å kjøre express til Orlando.
    https://floridasturnpike.com/
     
    Jeanette, tobeornot999 and Maggie like this.
  10. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Og turnpike til ORL tar ca 3 timer om man kjører jevnt god fart.

    Gørr kjedlig vei, med lite annet enn skog og et par rasteplasser med gas og fast food underveis.
     
    Last edited: 26. des 2021
  11. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    770
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Florida Keys, og spesielt Key West var helg magisk synes jeg. Var der for 14 dager siden og storkoste meg! Det er sant at hotell er dyrt, men du kan fint finne overnattingsmuligheter under 3-4000 kroner. Sol, varme, strender, masse utfluktsmuligheter, og MEGET god mat, blandt annet Lobster roll og Key Lime Pie!!! Mmmmmm..... Min nummer 1 restaurant der er Kay Island Eats, uformelt, grei pris og latterlig god mat. Deres Jerk Chicken Wings var helt insane!

    Orlando er et must, og som Maggie skriver over her, ikke glem Universal Studios/Island of Adventure! Jeg likte Epcot også veldig godt, Disney parkene var egentlig en liten nedtur syntes jeg.
     
    Maggie liker dette
  12. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for tips :) Men shabby moteller som er ratet lavt står jeg over, samme hvor fint området er. Billigste overnatting jeg finner i Key West på våre datoer er et hostel til 9600,- for 4 netter. Neste på lista er en husbåt til nesten 14.000,- ;) Er nok for sent ute med bestilling denne gangen. Men Florida Keys skal helt klart besøkes, men da tror jeg man må passe på å bestille i litt god tid.

    Siden jeg er ca 6 mnd på vei tror jeg ikke vi skal satse på alle parkene akkurat, men tenkte Magic Kingdom og Universal. Elsker Disneyland i California, og kunne sikkert vært 2 uker i Orlando på park-safari, men kjedelig når det er så mange rides man ikke kan ta :eek: Skal heldigvis til Disneyland i september når kidden er født, så da blir det alle thrill-ridene på repeat :D
     
    EndreD liker dette
  13. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Tips ift Orlando og parkene: å parkere bil der er dyrt, og det er ganske mange hoteller (selv i budsjettklasse) som også tar betalt for å parkere bilen. Om du skal bruke et par dager pluss i parkene, kan det være en ide å bare levere bilen ved ankomst og hente en ny en når man skal videre.
     
    Jeanette liker dette
  14. vegasbaby

    vegasbaby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    283
    Bonuspoeng:
    63
    Vi har vært i Florida et par uker nå, og de siste dagene har smittetallene eksplodert over hele delstaten - særlig på østkysten. Det kan kanskje være verdt å følge med på dette. Det er ikke hyggelig å bli syk på tur, og restriksjoner kan komme bl.a. i fornøyelsesparkene (selv om guvernøren ikke liker det). Jeg ville i alle fall leid egen boenhet og unngått områder med mye folk. Selv om mange tar hensyn, er det nok av folk her som ikke bryr seg om «anbefalingen» om maske innendørs (det er forbudt med påbud…) eller avstand utendørs.

    Ellers koker feriemarkedet her, og «alt» av hoteller og hus er tatt i sesongen (Jan-Mars). Dette driver også prisene, naturligvis. Kanskje det kommer noen pandemi-avbestillinger på Vrbo eller Airbnb, men ellers er det nok bare å punge ut.

    Midt råd er kanskje å finne et passende feriehus for hele perioden og i stedet ta dagsutflukter. Å hoppe rundt på hoteller nå i høysesong i Miami, Orlando og the Keys vil bli meget kostbart. Og slitsomt. Selv foretrekker vi den roligere vestkysten (Naples), men forstår selvsagt at førstegangsbesøkende synes det blir litt for lite action her. Vestkyst er imidlertid også (litt) billigere.
     
    EndreD, Jeanette, jgroneng and 2 others like this.
  15. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Har funnet flere fine leiligheter på Airbnb og Vrbo til en fin pris. Har vel egentlig landet på å ha base i Fort Lauderdale/Hollywood + 3 netter i Orlando. Smittetallene eksploderer mer eller mindre overalt, så får se hvor det er mulig å dra om 3 uker.
     
    tobeornot999 liker dette
  16. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Leiebil var forsåvidt billig nå, og de hotellene vi har sett på har hatt gratis parkering, så tror vi bare beholder bilen de 3 nettene vi skal være der. :)
     
    steve0 liker dette
  17. Fleksnes

    Fleksnes Aktivt Medlem

    Innlegg:
    396
    Likes mottatt:
    709
    Bonuspoeng:
    93
    Dere som har leid feriehus i Florida, hvilke tilbydere er å anse som seriøse?

    Rekker man kjøre turretur Key West på en dag? Eller blir det bare kjøring og lite nyting?

    Og hvordan er det å komme seg mellom de større byene med tog/kollektiv? Er det så håpløst som google maps skal ha det til?

    Planlegger smått tur til Florida, første pri er å se hockey, men samtidig få mest ut av en 14 dagers tur der borte. Hvor mange dager er det fornuftig å bruke i feks Miami, Tampa eller Orlando? Tenker da utenom parker etc.

    Turen vil foregå i november eller desember.
     
    Last edited: 08. jan 2022
  18. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Sikkert mange som har tilbakemeldinger her, men jeg kan jo skrive noe jeg også. Tur/retur Key West på en dag ville ikke jeg ha anbefalt, da blir det veldig mye kjøring. Jeg vil anbefale leiebil for hele eller deler av oppholdet, da kollektivt i USA generelt er dårlig etter min mening, bortsett fra innad enkelte av de store byene.

    Utenom parkene så tenker jeg Orlando har lite å tilby, men Cape Canaveral kan absolutt anbefales! Jeg likte meg godt i Tampa-området, men det er mange år siden jeg har vært der nå. Videre nedover vestkysten har jeg ikke vært, men det området har jeg planer om å besøke ved neste anledning.

    Viss det er sol & varme dere er ute etter, så er vel Key West og vestkysten best på den tiden av året dere tenker å reise på.

    Viss/når jeg skal på familietur til Florida og parkene ikke står på to-do listen så ville jeg ha prioritert Key West, Miami og vestkysten for en 14 dagers tur. Med to uker tilgjengelig tenker jeg at dere bør prioritere hva som er viktigst for dere, det er etter min mening for lite tid til å oppleve "hele" Florida.
     
    Maggie and Fleksnes like this.
  19. Palg82

    Palg82 Medlem

    Innlegg:
    205
    Likes mottatt:
    258
    Bonuspoeng:
    63
    Har leid hus via Finn.no fra norske utleiere i Florida med bare gode erfaringer.
    For neste jul og nytt år har jeg booket hus via Airbnb i Florida da de "norske husene" alt var booket.

    Airbnb har jeg også bare gode erfaringer med så lenge en leier fra utleiere med mange og gode tilbakemeldinger, eller fra Superhost's.

    Floridaferie uten bil vil jeg ikke anbefale, da det meste er lagt opp til at en må kjøre bil. Er også veldig lett å kjøre bil i Florida.

    For Key West burde du ha minimum to netter og planlegge god tid på veien ned for å stoppe på flere fine steder langs veien som f.eks Islamorada.
     
    Fleksnes, paron, Maggie and 1 other person like this.
  20. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Er ca 3-4 timer å kjøre fra Miami til Key West uten stopp, så kjøre tur/retur på samme dag tror jeg dere får veldig lite ut av.

    Når det gjelder feriehus kan jeg anbefale VRBO og AirBnb.
     
    Fleksnes liker dette

Del denne siden