Fly måtte snu etter basketak i luften

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av indahla, 20. febr 2022.

1. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,221
    Bonuspoeng:
    183
  2. spacecosmos

spacecosmos EBD

Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Hmm... o_O Forsvant det noen innlegg fra denne tråden nå? Mener bestemt at det var noen flere innlegg her.

(Ingen problem altså, bare lurte. Alternativt er det bare hjernen min som er på en snurr etter å ha fått servert Brut i Club Lounge her på InterContintental Istanbul.) :p

3. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,198
    Bonuspoeng:
    183
    Neida, en rekke innlegg forsvant. Har sagt det før og sier det gjerne igjen, det er ryddig å i det minste gi beskjed om at enkelte innlegg (og følgeinnlegg) har blitt fjernet, og en uting å ikke gjøre det.

Nå det f.eks. @Eddie47 sitt innlegg ut som et tilsvar på et helt annet innlegg enn det han skrev det til.

4. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,987
    Bonuspoeng:
    293
    Det er er også god praksis å gi tilsvar med en quote, slik for å slippe å måtte gjette hva de svarer/kommentere på.

themichael liker dette
  5. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,198
    Bonuspoeng:
    183
    Sant nok. I dette spesifikke tilfellet var det imidlertid ikke vanskelig å forstå utifra kontekst, det var vår alles Laffen som hadde en lang tirade og lovreferanser om tvungen bruk av legemidler mot andre personers vilje…

Darkcho, NoLimit and Eddie47 like this.
  6. spacecosmos

spacecosmos EBD

Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Aha... Visste jeg ikke hadde drømt det. :D

Men til noe HELT ANNET, Brut'en var god da! :rolleyes: ;)
    @drsyk hadde vært stolt av meg - jeg tømte i alle fall tra... flaska! :cool:

Last edited: 22. febr 2022
    indahla liker dette
  7. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Ser at det er slettet en del innlegg fra andre deltakere også, så i lys av det så lurer jeg på hva moderatorene driver på med? Det eneste jeg nevnte er at personellet kan bruke en EpiPen med bedøvelse på slik passasjerer, har faktisk sett det skje på ei flyvning til Singapore, og da legger de personen inn på sykehus til tvungen psykiatrisk observasjon. Det blir ganske feil hvis en person blir psykisk syk og i psykosen mister kontrollen over seg selv under en flyvning, så det å ende med ett stort erstatningsansvar er jo litt uheldig da. Det er jo derfor flyselskapene har signert forsikring mot slike hendelser.

Siden jeg jobber som sommervikar på en Psykiatrisk avdeling så kan jeg faktisk huske at en eller annen pasient som har blitt kjørt til oss av politiet på grunn av at de har gått amok på en flyvning, og da fatter vi ett vedtak om tvungen observasjon, fordi personen er en fare for seg selv og andre, og at det foreligger en stor juridisk risiko over passasjeren som må avklares, så dette er en del av å sikre rettsvernet til den passasjeren i tilfelle passasjeren var så syk at en ikke var tilregnelig i dette tilfellet.

8. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,513
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg slettet mitt innlegg selv!
    ( Kanskje det hadde vært på sin plass å komme med en ny …)

Henrik liker dette
  9. Elmo

Elmo Medlem

Likes mottatt:
    702
    Bonuspoeng:
    93
    Spennende forslag. Hvilket bedøvende legemiddel skulle isåfall cabincrew gi via autoinjektor? Et barbiturat, evt et benzodiazepin? Eller et antipsykotika (Haloperidol er vel det klassiske valget blant denne gruppen), eller rett og slett et opiat? Grunnen til at jeg spør er at disse jo er enten B- eller A-preparater, som må settes av autorisert helsepersonell. Dette kan man vel kanskje påberope seg nødrett for å se bort i fra, på samme måte som man kan føle seg tvunget til å skyte et menneske i nødrett (obs. det er sjeldent fornuftig å basere sikkerhetssystemet sitt på at man "bare påberoper seg nødrett").

MEN den viktigste grunnen til at jeg synes forslaget ditt er spennende er jo rett og slett at samtlige av de preparatene jeg kan se for meg kunne vært benyttet vil være veldig doseavhengige. En hysterisk bestemor vil nok slutte å puste med den samme dosen som kreves for å få en 100 kg utagerende trønder til å roe seg ned. Hvordan skulle opplæringen av cabincrew isåfall foregå? Sett først denne autoinjektoren, og gjør deg så klar til å intubere pasienten i tilfelle respirasjonsstans?

Da jeg var relativt fersk lege for mange år siden husker jeg en eldre utagerende kvinne som fikk 5 miligram haloperidol, dvs en relativt ubrukelig dose hvis man ser for seg en tilsvarenede sammenheng med en psykotisk voldsmann. Jeg mener å huske at hun sov i over et døgn etterpå, og at den som hadde forordnet dosen fikk seg en skikkelig skrekkopplevelse.

Personlig tror jeg strips får være tilstrekkelig tvangsmiddel dersom noen er til fare for andre ombord på et fly, med mye mindre fare for å utilsiktet ta livet av noen fordi man ikke visste hvilken dose de tåler eller hvilke andre legemidler de kanskje hadde tatt i forkant. My two cents

10. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Tenker hovedsaklig på pasienter som er såpass fysisk sterke at de blir vanskelig å holde nede, og ei bestemor på 80 er ikke i den kategorien, det er mer en stor og sterk fyr, men det du sier med dose er jo noe, en kan jo sette ett stempel på en antatt mindre person, mens større personer bør bli stemplet to ganger med pennen. Tipper ett spesialisert kurs til personellet på fly er greit nok, det holder at de kjenner ett medikament, så er det opp til medisinske fagfolk å sette ned en kommisjon som skal finne ut hvilket middel som bør brukes i en slik nødpraksis.

11. Elmo

Elmo Medlem

Likes mottatt:
    702
    Bonuspoeng:
    93
    Er overrasket at du fortsatt tenker at dette er en god ide. Jeg prøvde å antyde på en lettbeint måte at dette forslaget i beste fall er naivt og i verste fall livsfarlig, basert på mine nærmere 20 års erfaring som lege innen et akuttmedisinsk felt, men skal prøve å utdype det litt nærmere.

Det dreier seg ikke om "en epipenn med bedøvelse" som det man ser på film, eller youtubevideoer hvor man skyter en elefant. Det er en svært god god grunn til at dette ikke er i bruk på flyvninger i dag, eller at feks politiet ikke går rundt med bedøvelsespiler til bruk mot utagerende voldsmenn.
    Barbiturater, som er det mest benyttede preparatet til denne typen hurtigvirkende sedasjon er ekstremt doseavhengig. For lav dose: det vil ikke ha effekt. For høy dose: du dreper noen. Lykke til med innføringen av dette prosjektet sier bare jeg.

Hvis du vil diskutere dette nærmere, uavhengig om det skulle være i en autoinjektor ("EpiPenn") eller et bedøvelsesgevær ombord får du foreslå et konkret velegnet preparat og en helt bestemt dose (ikke "et stempel på en liten person, to stempel på en stor person" med et eller annet magisk bedøvende middel man har sett på film). I så fall kan jeg gjerne drøfte dette nærmere med deg, inkludert potensielle interaksjoner med alkohol, underliggende sykdommer (som kronisk nyre eller leversykom, hjerte/karproblemer etc) eller andre interagerende legemidler pasienten måtte ha i seg.

holmen, Sonictravel, Adrian E and 7 others like this.
  12. fly4fun

fly4fun Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tenker det i et praktisk/logistisk perspektiv også, med en del erfaring fra å ha jobbet i nesten ti år i luftfarten.
    Plaststrips er billige, lett å bruke, veier lite, de går aldri ut på dato, og ved feilbruk kan de maks påføre noe skrubbsår, som i en sånn situasjon er mer enn nok en forsvarlig risiko veid mot situasjonen en slik unruly pax representere for sikkerheten.

Del denne siden