Klart man kan se fördelarna med att få välja i vilken ordning på fördelarna skall kicka in. Jag har haft allt för mycket strul med dem. Framförallt så är det brist på uppföljning och vilja att lösa problemen från norwegian sida som fått mig att slutat värdera de som ett alternativ
Nei, jeg liker Norwegian, jeg. Synes mange av flyene deres på korte turer er vesentlig bedre enn de gamle SAS-flyene med nedsunkne og skjeve seter. Og jeg liker også dreamliner'n. Bare synd Rolls Royce har hatt så mye problemer med motorene der. Men for bonushorer som oss som bruker tid på å maksimere inntjening er eurobonus mye bedre, særlig med mulighetene innenfor star alliance og fly premium. Selv om jeg bruker en del penger på denne hobbyen så sparer jeg også store penger siden jeg klarer finne bonusbilletter i ferier og når det vanligvis er svært dyrt å fly.
Vi skal en tur til Berlin i mai/juni sammen med doktoren og frue. Søkte på SAS og fant priser i økonomi fra ca. 2000kr t/r per hode, men reisetiden var ca. 5 timer eller mer. Norwegian har direktefly og ca 1600kr t/r... Selv om jeg er bonushore er ikke alle det, så da ble det Norwegian.
Akkurat det der forstår jeg ikke. Det er jo bare å la systemet gå, uten å gjøre noe som helst. Jeg "AFK-samler" EB uten å gjøre noe som helst, og uten å bruke en krone ekstra. Jeg "satte" opp systemet i fjor sommer, - om man i heletatt kan kalle det å sette opp noe som helst - nemlig pekte trumfpoeng mot EB, og anskaffet meg SAS MC premium med ekstrakort og amex premium. Så er det jo bare å fortsette sine handler slik som man ellers gjør - der det er billigst og best (Om man liker det slik). Fortrinnsvis KIWI på matvarer da, på trippeltrumf, og handle på viatrumf OM det er billigste/beste alternativ. Og så lenge jeg får mere enn 200k EB i året (SAS MC nivå 4), så er jeg meget fornøyd. Og det går veldig bra. Jeg vet ikke med dere, men det krever ikke voldsomt med tid og mentale ressurser å dra et annet kort enn debit-kort når man er i butikken. De mentale ressursene kan vel bli utfordret i NorgesGruppen sine butikker, da man må bruke intet mindre enn 2 kort, fortrinnsvis i rett rekkefølge.
Skal man pendle til/fra nord og bryr seg om regularitet i vinterhalvåret er også SAS å anbefale. De har flest avganger i nord (diverter du f.eks. til BOO og må overnatte er det mange avganger BOO-TOS). Norwegian har kun -800, mens SAS har både -700 og -800. En -700 er både mindre og lettere, som kan være forskjellen på om flyet må gå til BOO/EVE eller er innenfor parameter og lander på en dag med kraftig vintervær.
Nei, jeg tenkte nok mere på egen tilbøyelighet til å bruke X timer ila. et år på å snekre sammen Den Store CT-reisen i F og slike ting. På individnivå har man jo alle muligheter til å "vinne over systemet". Men bonusprogrammenes eksistens er jo basert på at selger samlet sett tjener mere på å ha dem enn ikke å ha dem. I bånn av alle lojalitetsprogrammer (fra "kjøp 5 grovbrød, få en rosinbolle" og oppover) ligger jo erkjennelsen om at kun selve grunnproduktet ikke ville solgt like bra. I så fall ville kunden valgt det uansett uten å trenge ekstra belønning/bonus. Dette er vel adferdspsykologi. Hvor mye utsikt til påskjønnelse (rosinbolle neste uke!) trenger en viss kundegruppe for å se igjennom fingrene med produktets ulemper (dyrere brød, lengre vei til utsalget, har egentlig brød igjen hjemme) og allikevel velge å kjøpe det? Igjen, som individ finnes det gode muligheter til å gå i pluss. Men systemet finnes jo fordi selskapet skal gå i pluss. Det var disse mekanismene som jeg mente å drøfte litt.