Legg til økning fra 8 til 10% moms på innlandet, økning av CO2-avgift med 15% (også innland) samt en 15% økning i startavgifter (Avinor). så begynner det å monne. I tillegg gir høyere dollarkurs merkostnader på fly og vedlikehold som godt passerer lavere drivstoffkostnader. 2016 vil bli rutekuttenes år .....
Hvor kommer dette fra? ATR ble satt inn lørdag ettermiddag nå fra sommeren. Dette er en ny rute som ikke gikk tidligere, slik at tilbudet faktisk ble økt, ikke redusert. Tilknytningen mellom KRS og OSL på lørdager har vært heller laber så dette er et godt tilskudd, kjenner ikke til belegget her, men ser at prisene ligger relativt høyt så de trenger i alle fall ikke dumpe prisene for å få solgt noe. Jeg reiser på typiske pendlertidspunkt og ser at det er relativt fullt, tror nok også det er mange faste reisende da jeg kjenner igjen flere som er med "hver helg".
Har sett flere helger at ATR har blitt brukt fra OSL - KRS på siste avgang fredag kveld, og så gjennom hele lørdagen mellom de to byene. Mulig det bare var en kort periode med lavt belegg nå i høst de gjorde det.
Airlines for America rasler med sablene: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/amerikansk-luftfartsgigant-dropp-flyseteavgiften/a/23574510/ Dette er kanskje litt pussig eller? I skrivende stund har ikke et eneste amerikansk flyselskap rute til Norge, ettersom United gikk over til kun sommerrute.