FlyBe for SAS (white label) - Ny EBD-regel?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Petter B-C, 15. okt 2016.

  1. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Vi hadde et meget spesielt møte med SAS' uforutsigbarhet på vår tur fra ARN til RIX på SK1746 i går kveld.

    Da det ble vår tur til å bli betjent av besetningen hadde vi lyst på 2 sparkling hver. Frem kom kortautomaten med klar beskjed fra både purser og fa om at de hadde fått beskjed fra SAS at på (ihvertfall) ruta til Riga var det kun softdrinks til EBDs.

    Erfaringer, noen?
     
  2. Are

    Are EBD InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,621
    Likes mottatt:
    2,826
    Bonuspoeng:
    113
    Må være en feil.
    Dette gjelder kun innenriks, har opplevd det samme en gang på tur til CPH.
     
  3. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Senior Medlem InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    471
    Likes mottatt:
    1,427
    Bonuspoeng:
    93
    Det skal vel gjelde kun soft drinks innenlands? Kjenner du Scandipendler? Eller er det mulig crew trudde at du kjenner han?
     
    Nanping, Scandipendler, Are and 2 others like this.
  4. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, det er jo reglene slik jeg har memorert de. Og begge er EBD, og madammen erke på forumet engang, sånn blacklist-messig... Crewet mente helt 100% at det var instruksen fra SAS, så... ja.
     
  5. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    965
    Likes mottatt:
    526
    Bonuspoeng:
    93
    Er det da man betaler mer et smil og i etterkant forlanger å bli refundert for utlegget tilsvarende varen koster i ebpoeng for enkelhetsskyld.
     
    Nanping, Petter B-C and view like this.
  6. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Det lureste du gjør nå, er å skrive inn til SAS med nøyaktig dato, rutenummer, klokkeslett og gjerne også beskrivelse av cabin crewet - med deres handlinger. Understrek at dette var flybe. Hvis flybe som underoperatør ikke leverer det produktet SAS har bestilt fra dem, så er det viktig å få det fram slik at SAS kan presse på flybe og/eller endre opplæringen. Enkelt og greit :)

    Fordi nei, dette er selvsagt ingen ny regel. Jeg tipper det er snakk om crew som ikke har helt stødig på geografi og/eller ikke var helt stødig på hvor de fløy. Så de gikk på autopilot for innenriksflyvning. Flybe flyr mye for SAS innenriks i Sverige.
     
    Stuttfeiten, view, Petter B-C and 2 others like this.
  7. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Heh ja, deler av Latvia var jo svensk før, men det var nok en god del generasjoner før disse to kunne påberopt seg en domestic confusion. Snakka med 05400, ingen unntaksregel for denne ruta, som forventet.
     
    Last edited: 15. okt 2016
    Stuttfeiten liker dette
  8. Herlov

    Herlov BA Gold, Eurobonus Gold InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,303
    Likes mottatt:
    3,470
    Bonuspoeng:
    113
    Det var godt det ikke var @tommy777 som ble nektet musserende "on the house", for da hadde vel blitt rimelig hett i kabinen og flyet måtte divertert til Gotland. :eek:
     
    view, Baldrick, rkvalvaa and 3 others like this.
  9. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    965
    Likes mottatt:
    526
    Bonuspoeng:
    93
    Det er vel bare å ta med laminert utgave av regelverket nestegang og sitere høyt og tydelig.
     
    Misterix liker dette
  10. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Trust me, de to på flyet igår var "meget stærke i sin tro"... Jeg kunne ikke sagt klarere ifra uten å virke belærende eller bli ufin. Hjalp ingenting. Hun ene var så sikker at ho oppfordra meg til å sjekke med SAS så jeg fikk se hvem som hadde rett...!

    Joda men neida... god helg folkens! :) tmp_5028-20161015_171135-162150589.jpg
     
  11. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    965
    Likes mottatt:
    526
    Bonuspoeng:
    93
    Skål, jeg hadde i kvertfall noter ned navn og spurt fint om ansettelses nummeret, men det er nå bare meg :)
     
  12. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Ansettelsesnummeret? Unnskyld min direkte nordleninghet, men det får da jaggu være grenser for å være ubehagelig kunde :p For SAS er det svært enkelt å lete opp crewet som har vært på hver flyvning, og det er jo ikke akkurat et A340-sized crew på en liten ATR72. Du som kunde har derfor ingen ting med den ansattes nummer i bedriften, det får jaggu være grenser...
     
  13. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    965
    Likes mottatt:
    526
    Bonuspoeng:
    93
    Som sagt spurt pent, og det var et forsøk på å være morsom/like vanskelig som vedkommende. Om hun/han er så sikker i sin sak så har de vel ikke noe problem med å oppgi et ansettelses nummer/eventuelt fullt navn. Da er det mye lettere å skrive en rapport, når man vet hvem som representerer partene i problemstillingen, da er det mindre sannsynlighet for misforståelser. Mulig jeg er farget av min egen arbeidsplass. Jeg bruker ansettelses nummeret mitt eller stempel i all dokumentasjon som må produsere for utført arbeid og det er ikke rent lite i denne industrien. Gjør jeg ikke jobben min med viten og vilje så havner jeg i fengsel, men det kjenner vel du også til.
    PS Ida du fyrer lett på all pluggene som vanlig :p
     
  14. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Tror du misforstår litt med alle plugger, jeg synes bare det er relativt uforskammet å skulle mase på folk om ansettelsesnummer. Det er så uendelig enkelt å si man var ombord på flight SK1234 og purser samt cabin crew på bakre dør oppførte seg som idioter. Tror ikke du vinner noe på å skape en slik situasjon, hvor du skriver ned et ansettelsesnummer...
     
    braathens safe and Fredrik81 like this.
  15. MilageRune

    MilageRune Medlem

    Innlegg:
    40
    Likes mottatt:
    78
    Bonuspoeng:
    18
    Har ganske nylig hatt samme opplevelse med AirBaltic-operert flight, også tilfeldigvis til RIX.

    Det er bare å sende inn krav til SAS via webskjemaet med bilde av kvittering / kortutskrift.

    Man får heller prøve å se det positive i slike situasjoner: Du fikk noen ekstra EB-poeng når du trakk kortet (?).
     
  16. thecoldfish

    thecoldfish Aktivt Medlem

    Innlegg:
    198
    Likes mottatt:
    195
    Bonuspoeng:
    43
    Så bra det bare er deg.
     
  17. gregas85

    gregas85 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    210
    Likes mottatt:
    116
    Bonuspoeng:
    43
    Ærlig talt så hadde jeg ikke giddet å krangle med crewet om den lille flaska så mye.
     
    Eddie47 liker dette
  18. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Hoi, hadde visst ikke rundet av denne tråden allikevel. Kan ha blitt lost i de skriptfeilene som flere opplevde for flere dager siden...?

    Ting ender jo som regel godt :)
    På veien hjem fra Riga fikk vi helt kanonbra crew. Merka at purser digga jobben sin, og dette smittet merkbart over på hans yngre kollega, og selvfølgelig på oss passasjerene.
    En gang tidligere har vi fått "Pandion-service" i Go, men nå kom den andre. Siden klokken hadde bikket 12 så ønsket jeg meg min hardt savnede sparkling. På oppfordring fra crew kom det i tillegg mandler, cashewnøtter og sjokolade på bordet. Softblock (flaksen?) fungerte også fint den dagen, både på rad 14 og 15 :) Riga FlyBe.jpg
     

Del denne siden