Hei alle venner. Til alle dere som ikke vet hva som foregår i flybransjen om dagen. Her kommer en realitetsorientering fra en god kollega i Norwegian. Hans situasjon er ikke unik. Vi er alle i samme situasjon. Du tror kanskje det ikke gjelder deg?vel, ta noen minutter og les. Det er verdt det.
Kjære Facebook venner.
Dette blir et langt innlegg, beklager for det, men det er et komplekst tema som ikke kan forklarest med tre setninger.
Som dere nok har fått med dere i media er Norwegian pilotene nå i streik. Vi vet at dette skaper en del problemer for alle som har planer om å reise med oss så lenge det pågår. Dette er vi svært lei oss for. Vår arbeidsgiver prøver også å sverte oss med mediautspill om hvor høy lønn vi har og hvor bortskjemte vi er. Hva jeg enn måtte skrive til dere om mitt syn på saken så vil jo det bli subjektivt siden jeg er part i konflikten. Derimot tenkte jeg å dele noen objektive fakta:
Jeg har brukt 15 år av livet mitt og samlet sett mer enn en million kroner på utdanning og vedlikehold av sertifikater, typeutsjekker og diverse. Jeg har flyttet verden rundt i 10 år i jakt på den "store jobben" med stabilitet og ordnende forhold. I mellomtiden har sosialt liv og famileliv vært satt på vent. Jeg er 44 år og har ikke mulighet til å kjøpe egen bolig på grunn av mangel på egenkapital. Den er brukt for å komme dit jeg er i dag som styrmann på B737 i Norwegian. Dette hørest ut som syting og angrer jeg? Nei, ikke det minste. Hadde jeg latt være å gjøre dette og utviklet meg videre i det yrket jeg hadde før jeg begynte å fly så hadde jeg i dag vært salgsjef i et større firma med frynsegoder, god lønn og hatt nedbetalt huset jeg kjøpte i 1993 og som i dag er verdt over 3 milloner. Angrer jeg? Nei, selv en dårlig dag i luften er bedre enn den beste dagen jeg hadde på kontor med et brennede ønske om å fly. Vil bare at alle skal skjønne at man kommer ikke inn i denne jobben uten å ofre mye på veien.
Hva er det fantastiske vilkårene vi har som arbeidsgiver sier vi er for dyre og bortskjemte? I mitt tilfelle er det slik:
- En styrmannstilling med en årslønn i en lønnstige som begynner på 300 000,- og topper ut på ca. 690 000,- jeg er et stykke opp på den stigen etter 3 år i "selskapet"
- I tillegg har vi diett for at vi er på tjenestereise og skal få dekket utgifter til å måtte skaffe seg næring utefor hjemmet, og som dere kanskje vet er det ikke helt gratis å spise ute i fedrelandet.
- Vi kan selge en fridag og da har vi dobbel dagslønn, med andre ord det samme som andre folk har om dem jobber overtid med 100%. Er det så urimelig?
- Vi har en loss of license forsikring som kommer til utbetaling hvis flylegen tar ifra oss vårt medisinske sertifikat slik at vi må slutte å fly. Det er ikke noe vi selv kan "ta ut" ei heller er noen interessert i det, vi ønsker jo å fly. Hvis vi må slutte å fly så har vi ingen kompetanse til å gå inn i et annet yrke annet en lavtlønnede ufaglærte jobber. Denne forsikring er for å dekke den enorme investeringen vi har gjort for å komme inn i pilotyrket og dekke, til en viss grad, noe av intektstapet. Den er for tiden på 60G (5,3 mill) men trappes ned fra alder 51, slik at om man mister sertifikatet som 58 - 59 åring slik de fleste som gjør det er, så er den sterkt redusert til bare 15 - 20 % av dette. Vi må betale skatt ov forsikringspremien og pr. dags dato medfører dette at jeg har neste 5000,- kr. mindre utbetalt i måneden.
- Vi har en ytelsespensjon som skal gi oss 60% av årslønn fra vi går av som pilot frem til folketrygden kommer inn ved 67 år alder. (Ved 30 års opptjening, jeg kommer maks til å klare 20 år og får dermed vesentlig mindre). Denne pensjonsforsikringen har vi fordi vi er lovpålagt til å slutte i yrket vårt flere år før vi får pensjon fra staten, hva skal en leve av da?
- For å få den kollektivavtalen med de vilkårene jeg har beskrevet ovenfor er jeg til disposisjon for selskapet intill 13 timer pr. dag i 5 dager etterfulgt av 4 fridager. Disponibel hele døgnet, hverdag som helligdag, jul og påske, maks en helg pr. måned fri. I følge EU lovgivning kan vi fly maks 900 timer pr år, men dette er kun tiden i luften. Vi kan ha intil 2000 timer arbeidstid (tid fra fremmøte til vi går hjem, eventuelt på et hotell). Ifjor fløy jeg 897 timer, men det er bare tiden i luften. På en dag med 6 flytimer har jeg ofte 8 - 10 timers arbeidstid.
- Noen ganger begynner arbeidstiden min kl. 04:30 om morgen og varer i 12 timer. I løpet av de 12 timene har jeg ikke pause og må spise mat i cockpit mens jeg flyr og sitter å regner ytelse for neste landing som skal foregå på en kort og glatt bane i mørke i Finnmark med 150 passasjerer bak meg. Andre ganger begynner vi sent om natten og flyr tur - retur middelhavet / eller Kanariøyene i 9 - 13 timer uten pause for å lande igjen her hjemme ut på morgenkvisten.
VI ER UNTATT FRA ARBEIDSMILJØLOVEN HVA DET GJELDER PAUSER OG ARBEIDSTID.
- Vi lever jo så glamorøst, vi reiser jo rundt å ligger på hotell? Ja, noen ganger etter å ha fløyet/jobbet i 9 - 11 timer kommer vi inn på et Hotell kl. 23:00 etter restauranten har stengt. Men det er greit, jeg har noen knekkebrød i bagen min. Og så blir vi hentet kl. 05:30 neste dag før frokosten er åpnet, men det er greit for kl. 07:00 når vi er kommet i lufta så spanderer selskapet en tørr Sandwich på meg som jeg kan spise mens jeg planlegger innflygning til neste destinasjon. Glamorøst?
De som har famililie med barn kan aldri vite om de får delta i bursdager, konfirmasjoner, jul, forballkamper etc. etc.
For dette hadde jeg på forrige lønnslipp utbetalt 29500 kr. Hadde riktignok ferie i deler av januar, når jeg har full diett ender jeg opp på rundt 33 000,- utbetalt på grunn av de høye skattene på forsikringer. Er det urimelig mye?
Det siste 8 år har lønnsoppgjøret i Norwegian justert lønnen opp med mindre enn konsumprisindeksen slik at reallønnen har gått ned. I fjor var justeringen + 0,7 %
Årsaken til at vi i år endte i streik: Litt historikk om Norwegian.
Vis alt...