Flybråk i skandinavia - hva blir konsekvensene?

Tråd i 'Nyheter' startet av Brunello, 02. mars 2015.

  1. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Det er ikke til å komme unna at det er utfordrende dager for reisende med våre skandinaviske selskap SAS og Norwegian om dagen, jeg har både familie og venner sittende her og der, på grunn av kansellerte avganger. Heldigvis har jeg selv sklidd klar av bråket denne gangen, men selv her i ørelappstolen i biblioteket (hrrm...) så fortoner jo situasjonen seg som ugrei.

    Det kunne vært interressant å høre hva bonusfolket mener om denne situasjonen? Mange av oss flyr jo ikke bare fordi vi må, men fordi vi liker det, og det er jo ikke akkurat noen højdare på turen å få beskjed om at avgangen du skulle ha, er innstilt.

    Så, hva mener dere om konfliktene i utgangspunktet? Er det fair at en flyver skaj tjene seks ganger mer enn en bussjafør, og allikevel stadig skape strøbbel for arbeidsplassen sin, ved å lage vanskeligheter for de som tross alt betaler lønna hans - nemlig passasjeren? Er det smart å holde på slik, når bransjen er inne i en betydelig modernisering / omstrukturering, og det etterhvert blir mer og mer internasjonal konkurranse fra selskap som opererer med personell fra land hvor lønningene - rett og slett på grunn av vedkommende lands kostnadsnivå - er mye lavere enn i norden?

    Eller er det rimelig at lønnsadelen i en bransje skal kunne tviholde på sine privilegier, uansett, rett og slett fordi det "alltid har vært sånn" - og selv om de da setter hele selskapet i fare?

    Er de kabinansatte flyvernes nyttige idioter, som truer med aksjoner for å være solidariske med folk som tjener mer enn nesten noen andre i dette samfunnet (med unntak av enkelte i finansnæringen), eller er det på plass med denne typen gruvearbeidersolidaritet, hvor man hever spisshakkene i luften og lar flosklene gjalle?

    Mulig spørsmålene er bittelitte grann tendensiøse, men det er åpent for motforestillinger. Holdningen min kan vel komme av at jeg elsker lavprisselskapene nesten like mye som jeg liker rimelige businessclass-billetter på langdistanse, gode flyplasslounger og gratis boblevann. Jeg synes det er helt topp, så lenge flinke folk som Norwegiansjefen kan frakte meg til en eller annen europeisk by, relativt komfortabelt, raskt - men sikkert og i tide, for noen hundrelapper. Når jeg først skal "ta bussen" til Berlin, London eller Vilnius, så sørger Kjos for at jeg kan gjøre det like greit som med SAS, men ofte til under halve prisen.

    Kunne være artig å høre hva dere mener?
     
  2. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Ja det er fair. En flyger har brukt mye penger på å komme seg i førersetet. Husk forøvrig at denne gangen er det ikke lønna men andre ting de kjemper for
    Velger å legge ved en post som sirkulerer på facebook nå som forteller litt mer i detalj (må deles i to pga begrensninger på forumet)
     
    watchaddicted liker dette
  3. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    fortsatt:
     
    watchaddicted liker dette
  4. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    33.000kr i måneden utbetalt? Neppe en lønnsadel i mine øyne i allefall. Med et stort studielån og for liten inntekt til å få lån til bolig skjønner jeg godt at de verner om sine "fallskjermer" om de skulle bli for syke til å fly.

    Kjos suttrer, men jeg begynner å lure på om han ønsker et nytt Ryanair. saken er iallefall mer enn det han og blårussen maser om.
     
  5. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tror vel de fleste skjønner at en pilot i Norwegian eller SAS normalt tjener betydelig mer enn 33.000,- i månenden. Det blir for dumt å trekke frem slike tall, når virkeligheten er en helt annen. Hva rimelig eller riktig lønn måtte være, er omtrent umulig å diskutere. Selv har jeg syv års universitetsutdannelse og tjener netto 21.000,- i månenden og klarer meg utmerket på det. En pilot kan ha 0,- i studielån, eller han kan ha en million, avhengig av hvordan har har ordnet seg. Akkurat slik det gjelder f. eks. en lektor, hvis snittlønn er rundt en halv million brutto etter et femårig studieløp.

    Men det er ikke egentlig det saken dreier seg om. Spørsmålet er om vi skal ha flyselskap i dette landet i det hele tatt. Å være flyver er en ansvarsfull jobb og krever selvsagt sin mann, akkurat som at det å være f.eks. anestesisykepleier eller bussjafør gjør det. De fleste yrkesgrupper i dette landet er nå mer eller mindre utsatt for konkurranse. Kanskje ikke fra utenlandske aktører som kan gjøre samme jobben billigere og kanskje bedre - slik vi her snakker om - men en eller annen form for alternativ er det alltid, om kostnadene til arbeidskraft blir for høy. Så lenge vi velger å være en del av verden, og ikke som f.eks. Nord-korea, så må vi leve med at det er lønnsforskjeller og at det blir stadig færre jobber vi kan gjøre her i landet. Se hvordan det er i byggebransjen.

    I dette tilfellet handler det om at en yrkesgruppe bruker sin makt til å på kort sikt skape kaos. Vi har sett det før, og det har aldri gått bra for de som har forsøkt. På litt lengre sikt klarer de da å undergrave sine egne arbeidsplasser slik at de antagelig forsvinner. Det er ikke mangel på piloter, kabinpersonell og fly; tvert imot, så er det vel overkapasitet og kun statlige reguleringer og tildels økonomisk støtte som opprettholder nasjonale selskaper i land med håpløst høye lønnskostnader.

    Jeg sier ikke at det er bra, jeg bare påpeker at det er ulogisk å forgifte den brønnen man selv drikker fra. Markedskreftene vil alltid vinne; blir arbeidsplassen din ulønnsom, kan den nok bli reddet av skattepengene våre en stund, men til syvende og sist så vil den forsvinne. Det er virkeligheten som flyansatte i Norge må forholde seg til. Da mener jeg at det - uansett hvor rimelig eller urimelig man måtte synes det er - blir dumt å bruke streik og aksjoner for å hindre omstilling.

    Og hva er galt med Ryanair, forresten? Fra et forbrukerperspektiv så er det glimrende. Jeg ser naturligvis at det er en del å si på lønna, men så lenge de får folk til å arbeide der, de ansatte er fornøyde nok til å fortsette å arbeide (de holder tross alt ikke slaver i Ryanair, heller. Og et selskap er tross alt avhengig av at de ansatte ihvertfall er sånn passe fornøyde) og sikkerheten er ivaretatt, så kan jeg ikke helt se det problematiske i det.
     
    Last edited: 02. mars 2015
  6. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg blir ofte skeptisk når det kommer slike statuser hvor relativt privilegerte mennesker fremstiller seg selv som ofre for den store stygge ulven. Jeg reagerer også på hvordan Kjos fremstiller sine egne piloter her. Sannheten er vel et sted midt i mellom.

    Det er ingen menneskerett å være pilot i et flyselskap og det er mange andre som jobber like mye og like hardt med like stort ansvar, jfr. sykepleiere. Man vet hva man går til når man utdanner seg til pilot i dag. Det er slutt på tiden med 1 mill i året og tre uker layover i NYC (ja nå smører jeg litt tjukt på, men allikevel). At han spiller offer her er et taktisk grep som jeg har liten sans for. Den dagen han settes på bakken så går det jo an å ta seg en annen jobb. Disse menneskene er jo ikke tjukke i huet. Ellers er det jo alle muligheter til å omskolere seg i Norge. NAV dekker det meste

    Samtidig så skal man selvfølgelig ha et minimum av sikkerhetsnett også som pilot. Det er klart at man skal ha forsikringer som dekker hvis du faller fra eller ikke kan gjøre jobben din og ingenting skal gå på bekostning av sikkerheten til passasjerene. Jeg har også liten sans for måten Kjos opererer med CC fra Thailand og mye vikarer. Jeg har en kompis som er tidligere fløy for Norwegian og han trivdes ikke med den usikkerheten det innebar. Nå er det ikke spesielt mye bedre i SAS, men han er hvert fall fast ansatt med norske vilkår. Det synes jeg burde vært et minstekrav.

    Det er også mange i Norge som tror det er en menneskerett å fly til London for 500 spenn. Da må man skjønne at det er en grunn til det. Et eller annet sted sparer Norwegian og Ryanair disse pengene. Det er mange i de store selskapene som har hatt helt vanvittige vilkår og det er på mange måter greit at den tiden er over, men det bør være en mellomting. Og så synes jeg vi som forbrukere kanskje skal være villige til å betale noen 100-lapper ekstra hvis det er det som kreves for at de ansatte har et minimum av rettigheter.
     
  7. Arcticflyer

    Arcticflyer Reis med komfort :)

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    18
    Hvis man er norsk pilot og bor i Norge, et høykostland, må man ha betalt derretter for å nedbetale studielån, fø familien og for å rettferdiggjøre det lite glamorøse livet og ekstreme ansvaret en pilot har....Man blir ikke flypilot for at man blir lønnsvinner i noen selskap, det finnes mange andre jobber som krever 5-6 års utdannelse som gir bedre betalt både på land og offshore i Norges land :)

    Jeg er av den mening at skal Norwegian ha sine fly registrert med LN-xxx og ha deler av selskapet registrert i Norge så får dem ha norsk crew intra Europa i det minste, tipper det funker dårlig å hete Norwegian og kun ha hovedkontor/base i Irland...det blir for dumt !

    Ser dog at en del nordmenn er ansatt i Qatar, Emirates og andre utenlandske selskaper som piloter, regner med dem har attraktive betingelser som lønn, forsikringer og andre tillegg som gjør at dem beholder sine nordmenn...

    Norwegian virker kanskje billig til BKK eller USA men legger man på bagasje og måltid, så er dem ikke eksepsjonelt billig. Og med tanke på at både pledd og hodetelefoner koster ekstra+få/små måltid, så skjønner jeg ikke at dem er så attraktive....blannt mine venner som har fløyet Norwegian til Bangkok er hører jeg ofte "ble sulten" og " måtte KJØPE ekstra mat og alkoholfri drikke etter hovedmåltidet"....hjelpes...
     
  8. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Gjennomsnittslønnen til en pilot i Norwegian er på over 1,1 millioner kroner, så 33.000 kroner utbetalt i måneden er nok mer unntaket enn regelen.
     
  9. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Ettersom jeg denne gangen ikke er påvirket av streiken har jeg egentlig ingen sterke meninger... ;)

    Men er forandringer kjipt? Ja, dritkjipt. Må det til? Ja.
    300 000-400 000,- i startlønn er vel heller ikke så veldig unormalt, utdannelse eller ikke.
     
  10. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Det er ikke mange offshore som tjener mer enn Norwegian-piloter. I tillegg jobber man vel over dobbelt så mange timer på en rigg i løpet av et år, enn hva en pilot i et fly gjør. Sammenligner man med en kaptein/styrmann på båt, som har lengre utdanning enn flygere, arbeides det i antall timer tre ganger så mye.
     
    Dash liker dette
  11. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er grunnleggende uenig i det meste du skriver Brunello, men gidder ikke skrive en avhandling om temaet her.. Hovedpoengene er:

    1) Piloter bosatt i Norge med en svært kostbar utdannelse og et stort ansvar (større enn en bussjåfør etter min mening), samt et tidvis meget lite familievennlig arbeidsliv bør ha en anstendig lønn. Nøyaktig hva denne bør være skal jeg ikke begi meg ut på. At den historisk sett har vært for god, ja kanskje.

    2) Kabinpersonalet (som det jo er snakk om hos SAS her) har på ingen måte verken lønn eller andre goder (lengre) som er noe lukurativt etter mitt skjønn.

    3) Hva er galt med Ryanair? ALT. De driver rovdrift på egne ansatte, har elendig kundeservice og med all respekt for deg (som "elsker å reise til storbyer i Europa for noen hundrelapper") har de priser som ikke er forsvarbare. Kjøp et fly til nærmere en milliard, legg på alt av utgifter til vedlikehold, flyplassavgifter og ansatte, så ser du om det er lønnssomt at det skal koste 399,- å reise til storbyene rundt omkring. Det er IKKE riktig og selv om du som forbruker elsker det, er det helt forbanna feil, og NOEN eller NOE MÅ det gå ut over. Om det går utover kundeservice, de ansatte eller sikkerhet skal ikke jeg spekulere i, men at det skal være billigere for meg å fly 3 timer til Sør-Europa for samme pris som flybussen fra Oslo sentrum til OSL er ikke riktig.

    Uten sammenligning forøvrig: Nordmenn utvandrer til Sverige for å kjøpe dansk ribbe til julaften. Da sparer man 100,- og driter i at dyrene stues så tett sammen og pumpes så fulle av medisiner at de lever et fullstendig uverdig liv før de blir julemat. Nå høres jeg nesten ut som en dyreaktivist, men NOEN må tørre å stille spørsmål om hva man velger å støtte før man sparer 200,-. Jeg har aldri og kommer ALDRI til å fly med Ryanair. Jeg styrer også elegant unna mange andre LCC, mens jeg har hatt Norwegian sånn "midt i mellom".. Jeg flyr fortsatt med de fra tid til annen (og mer nå enn før massakren av EuroBonus), men jeg liker ikke utviklingen..
     
    Last edited: 02. mars 2015
  12. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har bekjente som både jobber som pilot og CC i RyanAir. Virkeligheten er ikke alltid så sort/hvit som i enkelte avisoverskrifter.
     
  13. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Du er en mester i usaklighet, Jørgen, det skal du ha ;) Du må ikke glemme at verden ikke bare består av nordmenn. Jeg forsvarer definitivt ikke sosial dumping, men det er heller ikke noe poeng å skulle male fanden på veggen. Pussig nok gir Ryanair et bra tilbud, folk vil jobbe der og sikkerheten er vel neppe dårligere enn andre steder. Å opprettholde mytene om at en flygende bussjafør skal være så mye annerledes enn en rullende en, står det jo selvsagt fritt til folk å gjøre. Det bir ikke riktigere av den grunn, en flyger kan såvidt jeg vet få utdannelse gratis igjennom forsvaret, eller ta de grunnleggende sertifikatene på et år eller to. En forsker med doktorgrad, derimot, har gjerne investert 8-10 år av livet sitt på den utdannelsen, med de kostnader dette medfører. Det samme gjelder mange andre i dette landet. Så det blir for dumt å bruke argumentet om at flyvere skal ha så bra betalt, på grunn av ansvar, utdannelse eller noe som helst annet. De har hatt bra betalt, fordi de har kunnet ta seg bra betalt - altså historisk sett i likhet med pol-ansatte, flygeledere og heismontører.

    Nå er situasjonen en annen, det er mer enn nok flygere som mer enn gjerne vil jobbe rimeligere enn lønnsadelen i Norwegian og SAS. Alternativet til å motsette seg å samarbeide om omstilling, er ikke fortsatt høy lønn, men arbeidsledighet. Det absurde er at de kabinansatte stiller seg bak flygerne, her. Det vil gå ut over dem, og etter hva jeg skjønner, så er ikke akkurat de blant lønnsvinnerne.

    Jeg tror alle forstår at vi i løpet av ganske kort tid vil se at Norwegian og Ryanair nærmer seg hverandre, rent produktmessig. Og at SAS snart er historie, slukt av et av de selskapene der ute, som har klart omstillingen.

    Og vi som ikke liker å betale mer enn nødvendig for produktet, blir vinnerene. Om det er Norwegian og SAS-ansatte som taper, ja det er vel strengt tatt opp til dem selv. Å holde på slik de gjør nå, vil ihvertfall ikke nytte.
     
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Det er en interessant debatt, og det finnes vel egentlig ikke noe entydig svar. Selv er jeg av den oppfatning at ansatte i flybransjen i tidligere tider skummet fløten og vel så det, på lik linje med det vi ser jentene og guttene med sine arbeidsplasser i nordsjøen har gjort / gjør.

    Om man aldri så mye påberoper seg kostbar utdanning, så syns jeg ikke det rettferdiggjorde at jeg på slutten av 80 tallet måtte betale over 6000 kr for enveisbillett fra EVE til CPH.

    Når realitetene innhenter en, så må man faktisk leve med at den overfloden man har nytt, ikke er der lenger.

    Man kan velge bort arbeidsgivere, men problemet der er vel at man får ikke bedre betingelser andre steder, heller værre og da er vel signalet klart nok: Du er rett og slett ikke verd de betingelsene du ber om. Det er tross alt markedet som regulerer dette.

    Syns dessuten det blir mye "synd på oss" oppi dette. Vi i Norge må ta innover oss at vi er en del av en global verden. Flyindustrien er egentlig på overtid i forhold til å realisere at den er en del av et globalt arbeidsmarked. Den norske sjømann mønstret av på 70 tallet, oljebransjen kommer etter, min bransje (IT industrien) har opplevd outsourcing i stadig større grad det siste tiår.
    Hvorfor skal det være noe annet med flygere?

    Fokuset på flyindustrien er egentlig feil. Hovedfokuset er at vi i Norge har levd som grever i lang tid, nå stuper oljeprisen og reservene krymper. Hverdagen kommer, om ikke de neste to årene så de neste to tiårene. Festen er over. Det må vi rette oss etter, smertefullt men uunngåelig.
     
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Apropos sosial dumping. Hvis man får betingelser man lever godt på i resten av europa, men dårlig i ett enkelt land, er det sosial dumping?
    Vi er ikke formelt med i EU, men for alle praktiske formål er vi en del av det åpne arbeidsmarkedet i europa. Da blir det feil å si at det er sosial dumping når man kanskje heller kan si at å få våre betingelser er sosial reise oppover?
     
    kosvines liker dette
  16. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Hva er det i mitt innlegg som er usaklig?

    Her er eksempel på en usaklighet: Du er en idiot..

    Så da er diskusjonen over for min del! Så får du være saklig videre selv, når jeg ikke når opp til din standard..
     
    watchaddicted, SASDC8, Reidar and 4 others like this.
  17. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Du jobber muligens innen finans?
     
  18. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Hva har det av betydning at han jobber i finans?
    Og hvor kommer tallene om at snittlønnen til en pilot er 1,1 mill i året? Jeg nekter å tro at gjennomsnittet er så høyt når startlønnen er 350-400k. En kompis av meg startet i SAS for noen år siden og da hadde han omtrent 35' i måneden før skatt. Er ikke noe å bli feit av det. Mulighetene er gode for å stige i lønn etter hvert, men det er det jo de fleste steder.

    Det å hente inn cc fra Thailand på lokal lønn for å fly Oslo-NYC minner sterkt om sosial dumping. Jeg vet ikke hva slags vilkår de har ellers, men jeg tviler på det er pensjonspoeng og prioritert plass i helsekø. Man ser jo på resultatet til Norwegian at de går i minus i år selv med mye passasjerer så de prisene de opererer med er jo ikke bærekraftige. Nå er det heller ikke riktig at man skal betale 6000 Oslo-Narvik, men kanskje noe midt i mellom. Amerikanske flyselskap får jo til å drive i pluss med ok vilkår for sine piloter.

    Jeg tror norske piloter trenger en reality check hva gjelder lønn, men jeg mener de har rett på tilsvarende vilkår som andre arbeidstakere, dvs. mulighet for fast ansettelse og andre goder som forsikringer etc. Jeg tror også norske reisende trenger en reality check. Man kan ikke gi helt faen og forvente både pose og sekk. For at Kjos skal fly stappmette og bortskjemte nordmenn på helgetur til Praha må det kuttes et eller annet sted. Jeg ønsker ikke at piloter skal utsettes for et hardkjør og uforsvarlig rotterace. Og det er et større ansvar å fly kontra å kjøre buss.
     
    SASDC8 and Travellingalf like this.
  19. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Alle medier som VG, E24, DN operer med at snittlønnen i Norwegian er 1,1 millioner kroner.

    277 piloter tjener over én million kroner i Norwegian, jmf: http://www.nrk.no/norge/_-flere-norwegian-piloter-tjener-mer-enn-bjorn-kjos-1.12231019

    Ellers har jo enkelte opp mot to millioner kroner i lønn:
    http://www.dagensperspektiv.no/redaktorens-mening/pilotenes-lonnsfest
    http://www.aftenposten.no/okonomi/Norwegian-gir-ut-topplonnsliste-i-kamp-mot-pilotene-7336251.html
     
  20. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Jøss:eek:. Trodde ikke det var så godt betalt. Da må jo disse gutta ha vært med lenge. Tror ikke det er normalen for de som har blitt ansatt de siste årene hvert fall. Tipper snittlønnen er forskjellig avhengig av hvilket selskap de er ansatt i. Som jeg nevnte tidligere, sannheten er vel midt i mellom ledelsen og pilotene
     

Del denne siden