FlyingBlue/OneWOrld poeng på vei til å gå ut, verdt å ta en tur

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Joffer, 22. febr 2017.

  1. Joffer

    Joffer Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg flyr primært med Star Alliance og er blitt litt bonushore på Eurobonus (Amex Platinum, SAGA MC, Trumf). Men jeg har litt poeng i Flying Blye (KLM) og OneWorld (BA) også, men disse er på vei til å gå ut:
    FlyingBlue: 5,065 Award Miles går ut 30. april.
    OneWorld: 15427 Avios går ut 21. juli.

    For å beholde dem må jeg da ut og fly en liten tur med KLM og BA fra OSL og det er ikke umulig, men jeg lurer på om det er mange nok poeng å bry seg om og/eller om det er "verdt" å betale for en tur/retur AMS og LHR eller tilsvarende for å beholde dem.

    Begge har jeg primært opparbeidet meg med turer til USA og Sør-Amerika, men det var før jeg ble eurobonushore :p Jeg kan fortsatt tenke meg å benytte en av dem om det er supertilbud til f.eks USA eller andre, men da skal det være mye å spare samt på datoer jeg må reise.

    Hva tenker dere?
     
  2. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,675
    Likes mottatt:
    10,175
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke mye du får for de poengene du har med FlyingBlue i alle fall. Men en annen måte å forlenge varigheten på de, enn å fly, er å skaffe deg ett Flying Blue kredittkort (fra Resurs Bank). Bruk av dette medfører at varigheten på poengene dine blir forlenget.
     
  3. Scrooge

    Scrooge Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    628
    Bonuspoeng:
    93
    Oslo - Amsterdam en vei koster i economy 10500 Award Miles, så da kommer du ikke langt med de 5065 du har. Jeg har også noen FlyingBlue poeng, men som Eurobonus sånn som deg, løper de nok bare ut for min del i hvert fall.
     
  4. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,390
    Likes mottatt:
    3,327
    Bonuspoeng:
    113
    Logg inn på Flying Blue så kan du donere de til for eksempel Leger uten Grenser :)
     
    Are, Joffer, Petter B-C and 2 others like this.
  5. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    2,434
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg donerte mine poeng for noen måneder siden til Leger uten grenser, da det ikke var/er lønnsomt å fly t/r Amsterdam kun for å forlenge varigheten på poengene. Med en tur i ny og ne vil det ta evigheter å tjene opp poeng for en bonustur hos FB...

    Da er det bedre at andre får nytte av mine få poeng enn at de skal bare gå ut!
     
    Are, Joffer, Petter B-C and 1 other person like this.
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,582
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde en tilsvarende greie med BA Avios, jeg endte opp med å bruke dem på leiebil og hotell. Dårlig deal, men bedre enn å miste dem.
     
    Are and Joffer like this.
  7. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    715
    Likes mottatt:
    3,654
    Bonuspoeng:
    93
    Joffer liker dette
  8. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    15.000 Avios er nok til en t/r OSLLHR i Club Europe (off-peak)
     
    Joffer liker dette
  9. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    715
    Likes mottatt:
    3,654
    Bonuspoeng:
    93
    Her er et kjekt verktøy for å finne billige Avios-turer (Japan som eksempel pga. lave eller fraværende avgifter):
    http://wandr.me/Award-Search/Avios-Map/HND

    Du er ellers klar over at du bare må bestille reisen før poengene går ut på dato, og ikke selve reisen?
     
  10. Joffer

    Joffer Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    8
    Takk for tilbakemeldinger. Om jeg ikke finner noe å bruke FB-miles på så donerer jeg dem.

    Visste ikke at jeg kom til london for 15K avios. Takk for info. Sjekker (og lagrer) linker dere har postet.
    @KRS antar du mente bestille reisen før utløp, og at reisen kan gjøres lengre fram i tid. Det var en antakelse jeg hadde, men greit å få det bekreftet.
     
    KRS liker dette
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,047
    Likes mottatt:
    68,587
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje det er mulig å kjøpe noen FB poeng og dermed forlenge gyldighetstiden 18 mnd til ... ?
     
  12. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Tror man kun forlenger poengene ved å ta en kvalifiserende flyvning hver 18 mnd.
     
  13. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,675
    Likes mottatt:
    10,175
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp. Eller ved å anskaffe og bruke ett Flying Blue kredittkort.
     
    MadsVaHa liker dette
  14. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Aha. Da lærte man noe nytt i dag også :)
     
    Travellingalf liker dette
  15. Joffer

    Joffer Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    8
    Lurer på om det da skal bli et slikt kort på meg og forlenge levetiden med 20 måneder.. årsavgift 295,- og da får jeg primært:

    https://www.resursflyingblue.no/om-kredittkortene/

    Noen som vet om poengene blir forlenget om jeg kjøper poeng direkte for 295,- istedet? Evt €10 eller NOK 100?
     
  16. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,675
    Likes mottatt:
    10,175
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er 99,99% sikker på nei. Men kanskje forsøket verdt å prøve?

    For meg var det verdt årsavgiften på kredittkortet siden jeg har en del FB-poeng og samler sakte, men sikkert opp til noe brukbart å bruke de på.
     
  17. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    2,434
    Bonuspoeng:
    113
    Fra Terms & Condition for kjøp og overføring av poeng:

    4. Any purchased Award Miles will not count toward qualification for any increased or improved status in the Flying Blue Programme and will not be considered as an extending activity with respect to the validity of the Award Miles in the Flying Blue Programme.

    Så det vil ikke forlenge gyldigheten. Kjøp er egentlig kun aktuelt dersom du skulle mangle noen miles...
     
    Joffer liker dette
  18. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Vedr. BA-kontoen, så forlenger du gyldigheten ved bevegelse på konto (det behøver ikke være flyging), så et eller annet som gjør at poengsaldoen endrer seg er nok (overfør fra hotell-konto, book en natt med Rocketmiles, kjøpe Avios etc. etc).

    15.000 holder til en OSL-HEL-OSL (en vei i Eco og en vei i C), eller t/r London i Eco
     
  19. Joffer

    Joffer Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    8
    Sweet. Kan nok takke et par flights over dammen med BA i sin tid for at jeg har nok poeng til det..
    Ser 1000 Avios koster €36.. ikke så galt på betale 320,- for å opprettholder poengene/gratis tur/retur london (og samle inn noen få EB siden jeg betaler med SAS Amex/Saga MC).. Kan komme greit med til en Liverpool-bortekamp i London mm :)
     
  20. Joffer

    Joffer Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    8
    :):D

    https://www.britishairways.com/en-no/executive-club/collecting-avios/avios-expiry-rules

    La inn en reminder til meg selv i kalenderen en måned før utløp. Har jeg ikke tatt en tur eller brukt poeng på en måte så får jeg kjøpe :)
     
    Last edited: 27. febr 2017

Del denne siden