Flykaos i Europa 2022

Tråd i 'Nyheter' startet av tobeornot999, 27. mai 2022.

Tags:
  1. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Har ikke sett denne postet på IF:
    https://borsen.dagbladet.no/nyheter/fullt-flykaos-klm-stanser-billettsalg/76187687

    Fra artikkelen:

    Det nederlandske flyselskapet KLM vil stanse salget av flybilletter for alle avganger ut av Schiphol-flyplassen i Amsterdam.

    Det melder Reuters.

    Det gjelder fram til mandag, da flyplassen sliter med å håndtere store folkemengder på grunn av mangel på sikkerhetspersonell.

    ... Det forklarer hvorfor SAS sine LHR flyvninger har vært forsinket på nesten alle avganger siste ukene også. Flyene har iflg Flightradar kommet forsinket inn fra AMS til OSL før de skal på LHR rotasjon. Har vært en drøy time forsinkelse på alle avganger jeg har vært innom i det siste.
     
  2. Landing

    Landing EBD

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    57
    Bonuspoeng:
    13
    Noen som kjenner til om disse problemene også rammer fast track med SAS?
     
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,652
    Likes mottatt:
    34,854
    Bonuspoeng:
    293
    Ja og nei, det tar lengre tid med fasttrack men ikke så lang tid som for alle andre.
     
    Landing liker dette
  4. chipcampden

    chipcampden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    320
    Likes mottatt:
    517
    Bonuspoeng:
    93
    Vi fløy AMS-OSL med SK822 kl. 10.40 i dag. Ingen kø i fast track, og så ikke noen lange køer andre steder på flyplassen.
     
    Landing and FlyerOslo like this.
  5. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,233
    Bonuspoeng:
    113
    Det er åpenbar veldig travelt på britiske flyplasser akkurat nå. Jeg leser om flere timer kø ved både sikkerhetskontroll, bag drop, immigrasjon, osv.

    https://e24.no/naeringsliv/i/a7RKaa...er-ber-flyselskaper-slutte-aa-selge-billetter
    https://www.mirror.co.uk/news/uk-news/passengers-face-another-day-holiday-27107864

    Nå blir vel folk bedt om å sjekke inn bagasjen kvelden før reisen.

    https://www.mylondon.news/news/heathrow-gatwick-passengers-asked-drop-24099539

    Men hvor ille er det virkelig på LHR? Avisene har jo en tendens til å overdramatisere situasjonen. Slik jeg leser det er det ikke LHR som er versting for tiden. Har noen her reist med SAS eller *A fra T2 i det siste (gjerne med EBG/EBD eller Plus billet)? Hjelper statusen å unngå lange ventetider?
     
  6. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    596
    Likes mottatt:
    764
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg reiste fra T2 med SK i går 1730, har EBG.
    Var heldigvis tidlig ute, klokken 15:55
    Stod 35 min+ i kø i gold-track. Så ikke ut til å gå mye langsommere i vanlig kø, til tross for at den var mye lengre.

    Sjekket ikke inn bagasje.

    Ca 17 min forsinket push, landet til tiden på OSL.

    Utreise fra Oslo mandag 17:10 fra osl ble først forsinket tre timer, så ble vi ombooket til 20:15-flighten som også ble forsinket en time.
     
    themichael liker dette
  7. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    596
    Likes mottatt:
    764
    Bonuspoeng:
    93
    Svarer meg selv.
    Det var mye folk, lange køer i hele terminalen, mye personale som passet på folk gikk de riktige stedene. Ville vært bedre om de hadde flere rtg-maskiner åpne, men det er jo andre typer personale.

    køen var nok 30% lengre da jeg var kommet et kvarter inn i køen, så etter 16 vokste den raskt...
     
    themichael liker dette
  8. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Har vært flere ganger på LHR T2 fordelt på forskjellige tider på dagen typ 8-10 ganger siste 3 mnd. Sist i slutten av forrige uke.

    Aldri noen store problemer med trafikken, bortsett fra noen forsinkelser fra SAS sin side - med for sent innkommet fly pga for sen avreise fra OSL i første omgang.
     
    themichael liker dette
  9. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,233
    Bonuspoeng:
    113
  10. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,625
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    Er det noen som har nylig erfaring med airside transfer ut av Schengen i AMS? Antar at manglende bemanning kan påvirke også her, men har ikke sett noen rapporter om status
     
  11. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Bekjent fløy AMS-NCE med Easyjet på fredag. Hun brukte 35 min på å sjekke inn bagasje og komme seg gjennom sikkerhetskontrollen. Annen bekjent fløy AMS-OSL forrige uke også uten problemer så dette går tydeligvis veldig opp og ned.
     
    tobeornot999 and themichael like this.
  12. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,163
    Bonuspoeng:
    183
  13. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ikke så gøy å fly SAS for tiden.

    I dag er de fleste avganger forsinket inn til CPH, inkludert flyet jeg sitter på nå fra Berlin.

    Er 40 min forsinket så langt, og kan bare håpe på forsinket avgang ut fra CPH til OSL også - ellers mister jeg connection.

    Finnes selvsagt verre steder å være strandet enn i København, og de ordner nok opp med en SMS. Men SAS pleide liksom å være til å stole på når det gjelder rutetidene.

    Ja, det er problemer i security her og der osv, men dette skjer utelukkende air-side.

    Screenshot_20220608-154423.jpg
     
  14. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Vi hadde samme problem FRA-CPH-OSL på mandag, hvor flyet på FRA kom forsinket inn og gikk forsinket ut og vi måtte vente lenge på en ny slottid. "Uventet mye flytrafikk i europa" var forklaringen fra piloten.

    "Det kom vel et par ville boeinger flyvende og ødela for flytrafikken" var forslaget fra samboer, med tanke på at flytrafikk vanligvis er veldig godt planlagt lang tid i forveien.
     
    tobeornot999 and magnusant like this.
  15. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    113
    Har en mellomlanding på søndag i CPH mellom 07.15 og 14.25. Hadde planer om å møte en kompis for brunsj. Når tenker dere jeg burde være tilbake for å rekke flyet :confused:
     
  16. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,163
    Likes mottatt:
    7,924
    Bonuspoeng:
    183
    Selv om trafikken er planlagt lang tid i forveien, så er det faktisk svært mye som endrer seg bare timer før avgangstid. Plutselig tar militæret et øvingsområde som fører til slottider og omrutinger. Et område som allerede er på maks kapasitet og null delay, får disse omrutingene innom sitt område, og må strupe trafikken. Så blir noen forsinket inn til destinasjon, og forsinket ut igjen. (Og kanskje igjennom samme strupede område med enda mer delay)
    Tommelfingerregel er derfor at det blir mer og mer delay utover dagen.
     
  17. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    696
    Likes mottatt:
    1,674
    Bonuspoeng:
    93
    Og ikke minst at det er altfor få som jobber i flybransjen, på for eksempel bakken. Dårlig kombinasjon å ha mange fly og få folk på jobb. Var vel en varslet katastrofe fra folk på bakken, men liten gehør fra de høye herrer. Blir man litt hengende etter på et fly, har muligens neste kommet og da skal man snu det flyet på like kort tid som før, men med færre folk. Og da får man mer delay. Så kommer det plutselig restriksjoner på enten flyplasser (grunnet vær, bygging, osv) eller luftrom, så har man det gående.
     
  18. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,233
    Bonuspoeng:
    113
    Det er også tvilsomt hvor raskt situasjonen kan endres. Jeg har av ren nysgjerrighet gått gjennom jobb annonsene fra Heathrow og lurer på: Hvem ønsker å leve av 12,13 GBP i timen i en kostbar by som London? Det er lønnen som tilbys en nyansatt "Security Officer":

    https://encd.fa.em3.oraclecloud.com/hcmUI/CandidateExperience/en/sites/CX/requisitions/preview/421
     
  19. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    696
    Likes mottatt:
    1,674
    Bonuspoeng:
    93
    Tar litt tid for en stuer for eksempel å bli ferdig opplært. Man har mange forskjellige kurs man må ta, få sikkerhetsklarering (som kan ta tid), så praktisk opplæring med kjøretøy og diverse, så en fadderperiode før man er klar til å være med på team. Så eventuelt lastekurs (loadmaster) for de som skal ha det, helst etter en god stund i jobb. Hvert selskap har sine prosedyrer for opplæring, noen er raskere enn andre. Og i tillegg bør man ikke ha for mange nye samtidig, både i opplæring og ellers. Så er jo lønna/pensjon et hett tema. Har skjedd mye på den fronten siden gullalderen til flybransjen og virker ikke som at det blir noe bedring fremover.
     
    jgroneng and themichael like this.
  20. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,725
    Bonuspoeng:
    293
    Er det noen som har fløyet fra DUB i det siste og vet hvordan forholdene er der?
    Vi har Swiss Business og har vel Fast Track ..
     

Del denne siden