Nå er jeg hverken luftfartsanalytiker eller noe som ligner, men jeg tillater meg å ha noen formeninger som jeg herved deler med forumet:
Min frykt:
Om ikke altfor lenge kan vi være der at vi har fire flyselskaper som flyr på stamrutenettet innenriks: SAS, Norwegian, Wissair og Flyr. Er det virkelig marked for dette?
Så vidt jeg forstår er det slik at dersom et selskap har solid dekning på flere avganger, vil det kunne tillate seg å fly avganger som kun i varierende grad er lønnsomme (vil kunne gjelde spesifikke avganger eller visse destinasjoner).
Min frykt er at med så mange flyselskaper på det norske innenriksmarkedet vil det oppstå en slags kannibalisering der kun de lukrative avgangene vil bli flydd fordi ingen av de fire selskapene har råd til å fly de mer marginale flyvningene.
Vi flypassasjerer blir på en måte både tapere og vinnere med kanskje rimelige billetter, men færre avganger (og kanskje også færre destinasjoner) å velge mellom – med mindre man velger å fly med alle fire selskapene og ikke holder seg kun til ett av dem – fordi å holde seg til ett (og kanskje to) selskaper reelt sett ikke vil gi et like godt tilbud som det to selskap pre-covid tilbød.
Det er min frykt.
Mitt håp:
Etter mitt ringe syn trenger ikke det norske innenriksmarkedet et selskap som Wissair. Så da sitter vi igjen med Norwegian og Flyr i tillegg til SAS (og Widerøe, som driver litt meir sin egen greie), der jeg håper at SAS og ett selskap til utgjør tilbydarene på stamrutenettet innenriks.
La oss si at det er Flyr som overlever og ikke Wissair eller Norwegian. Da hadde jeg håpet at Flyr gikk inn i Oneworld-alliansen. Det hadde etter mitt ringe syn gitt et potensielt spennende flytilbud og konkurransen mellom Star Alliance og Oneworld her hjemme på røysa.
Det er mitt håp.
***
Så får vi se hva som faktisk skjer sånn litt etter hvert
Last edited: 12. april 2021