Flere steder i landet dobler Flyr rutetilbudet. Aller mest øker de på Harstad/Narvik lufthavn. Der dobler de nå rutetilbudet fra og med oktober. Samtidig har SAS trappet ned satsingen på EVE, som er min "hjemflyplass". Hva kan vi lese inn i dette? Gir SAS opp flyplasser med mindre passasjergrunnlag? Har de ikke lenger kapasitet eller økonomi? Tanker?
Økonomi har de ikke hatt på mange år. Men det veier nok enda tyngre nå hvilke ruter de vil fortsatte med. De har strenge krav til inntjening nå pga chapter 11 og omstruktureringa i SAS forward
Det er sant. Nedtrappingen startet (i alle fall på EVE), lenge før streik og konkursbeskyttelse i USA. Tror ikke det blir noe bedre for oss i nord i fremtiden.
Jeg flyr også ofte mellom Oslo - Harstad/Narvik og har lagt merke til noen endringer. Flyr: startet med 2 daglige avganger, men reduserte til 1 daglig (unntatt lørdag) før sommertrafikken. Dette for å bruke flyene mest til Europa vil jeg anta. Nå som sommertrafikken til Europa er på hell øker dem igjen til 2 daglige avganger, og denne gangen også med en avgang på lørdager. Flyr er fortsatt i etableringsfasen og trenger få flere passasjerer ombord for å oppleve deres service. For å kunne være et aktuelt alternativ tror jeg dem trenger minst 2 daglige avganger...og kanskje man skulle forsøker seg på noe helt nytt også.... Norwegian har 4 daglige avganger, men har vært oppe i 5 avganger enkelte dager i sommer. I tillegg har de avganger direkte til Bergen enkelte dager. SAS er den operatøren som har variert antall avganger mest. Tidligere hadde de 3 daglige avganger, men de har også hatt 4 avganger enkelte søndager. SAS har vel alltid redusert antall daglige avganger til 2 i januar/februar. Ser SAS har 2-3 daglige avganger, men har også funnet dager med kun 1 avgang. Tror SAS først og fremst har blitt spilt ut på EVE av Norwegian som har fått godt fotfeste med flest avganger til både Oslo og Bergen.