Som kjent så er det Vy som primært skal kjøre tog på Østlandet fra 2026. Nå starter prosessen med å integrere Vy og Flotoget sammen, i første omgang skal flytoget bli et datterselskap i Vy. Sammenslåingen skal skje fra 1. januar 2025 https://www.nrk.no/norge/regjeringen-slar-sammen-flytoget-og-vy-1.17048731
SAS og SkyTeam har jeg forsøkt å være positiv til. Flytoget underlagt Vy, tror jeg ikke prøver en gang...
Ta det med ro. Det er god mulighet for at innen flytoget faktisk skal integreres for fullt inn i Vy så har det kommet statsråder i regjeringskontorene som rynker på nesa av pendlere i midtgangen på flytoget. Men spøk til side.. Det er noe merkelig med at det går 6 tog i timen gjennom oslotunnellen samtidig som disse er halvfulle i deler av rushtiden. Bare usikker på at løsningen på det problemet er å slå sammen flytoget og Vy.
Det er jo populært å reversere reformer, så om det kommer ny regjering neste år kan det jo tenkes at de må reversere noe også....
Jeg må si, som pendler at sammenslåingen ikke nødvendigvis er så viktig, men at kapasiteten kan brukes til å lette trykket? Det er supert. Det hjelper ikke at flytoget er et prima varemerke og gud hjelpe meg. Det er utrolig provoserende å se tomme flytog passere når vy sine tog står av forskjellige årsaker og er smekkfulle og forsinket. Man skal merke seg at det er ikke bare vy sin feil, oftest er det linja på den ene eller andre måten, og da får flytoget prioritet.
Ja til eitt samla togtilbod utan Flytogets horrible høge prisar! Så håpar eg berre at rutetilbodet ikkje blir innskrenka verken i eller utanfor rushtida
I Norge er det forbudt å være bedre eller tro at du er bedre enn noen andre. Så da må de beste holdes tilbake slik at alle er på samme nivå. - Min opplevelse av barne og ungdomsskolen Det er jo litt urettferdig at noen kan kjøre tog og bruke kortere tid enn de som sitter i buss. Kanskje flypassasjerer burde bli fraktet av Vy Buss istedenfor?
Der er ikke buss vs tog det er snakk om da.. flytoget går ikke noe raskere enn VY, men koster dobbelt så mye. Og går delvis tomt gjennom Oslotunnelen, fordi de har prioritet på sporet. Samtidig står folk sild i tønne på Vy regiontog, og ser Flytoget kjøre delvis tomt forbi. Jeg tar stort sett Vy fra Oslo til OSL, ingen vits å betale dobbelt. Hvorfor er de som får betalt flytoget av jobben viktigere enn alle de som pendler på samme strekning?
Det tar vel faktisk 1 eller 2 min kortere tid med Flytoget. I hvert fall fra Drammen. Uansett ikke nok til å bety noe. Helt enig i at det må åpnes opp for pendlere.
Det er bare tragisk at det eneste togtilbudet som har virket i Norge noensinne blir slukt av det selskapet som antageligvis er det dårligste på å drifte tog i Europa, og muligens i verden. For oss som bor sør for Oslo koster billettene med Flytoget det samme som hos Vy (290 vs 276 kr). Snakk om å skulle begynne å betale businessbillett for lowfare minus fremover! Utfordringen er at det er så mye dyrere fra Oslo sentrum enn Vy (240 vs 124), og dermed er flertallet mot. Det er i tillegg bare en myte at det går tomme flytog side om side med fulle tog fra Vy. De har i snitt nøyaktig samme fyllingsgrad, med unntak av en time eller to i rushen hvor Vy er enda mer sild i tønne.. Men da vil flytoget hjelpe fryktelig lite uansett, siden det stort sett er fullt fra Nationalteatret allerede. Jeg har aldri, og kommer kommer aldri til å basere meg på å rekke et fly med Vy. Så nå blir det å kjøre bil og evt overnatte på OSL hvis flyavgangen kommer i konflikt med det nyskapte trafikkaoset inn mot Oslo.
Nei. Det koster 290 kr med Flytoget vs 276 kr med Vy fra Drammen til OSL, og hos sistnevnte kan du også få påfølgende rabatt med Smartpris. Det er ikke en myte at det går tomme flytog ved siden av fulle tog fra Vy, ser det hver eneste dag. Har du referanse på disse fyllingsgradene?
14 kroner prisforskjell er for meg lik pris. Men selv om jeg hadde reist fra Oslo ville jeg gladelig betalt 120 kroner ekstra for å rekke flyet og ha et sted å sette bagasjen. Jeg har full forståelse for de som tenker annerledes. Det står noen tall om fyllingsgrad i eksempelvis denne kronikken (første jeg fant). Om du ikke stoler på tallene der er jeg sikker på at du klarer å gå til kildene som er oppgitt og lese selv. https://www.aftenposten.no/meninger...ned-flytoget-er-tatt-paa-mangelfullt-grunnlag Og siden jeg ser til til å være i kraftig mindretall (entall) her, så lister jeg meg stille ut og sier ikke mer om denne saken
Oslo S - Gardermoen med flytoget: fra 19 minutter Oslo S - Gardermoen med Vy: fra 23 minutter Greit nok, det er ikke himla stor forskjell, men det er en forskjell. Og hvis du er uheldig med timing, så er det 30 minutter mellom avgangene hos Vy, mens det ser ut til å være 10 minutter hos Flytoget. Hvorfor skal man ha et dedikert flytog? Vel, som andre kom inn på: Bagasje. Jeg tar av og til Vy-toget og man skal være ganske selvpiner hvis man vil ha med seg litt bagasje til/fra Gardermoen, spesielt i noe som ligner rushtid. Vy buss har derimot vært en positiv overraskelse for oss. God plass, lett å slenge bagasjen under, alt i alt fornøyd. Avsporing: Tok kollektivtransport fra NYC til JFK en gang. Aldri igjen. Det var en slitsom affære.
Forsåvidt enig i det. Men, årsaken til at tilbudet virker er fordi det blir prioritert over VY. (Som da ikke virker like bra..) Dersom det er hendelser som gjør at færre tog kan kjøre i Oslotunnelen, blir Flytoget prioritert. Det går ut over veldig mange andre, som da til slutt opplever at VY ikke leverer den tjenesten de kjøper av dem. Så det er en litt ond sirkel. Visste ikke at det var så liten forskjell i pris fra feks Drammen. Da er det jo en no brainer å bruke Flytoget. Hvis man har månedskort i Oslo (som mange har om de bor i Oslo), koster VY til OSL rett over 60 kr. Flytoget koster vel 180?
Her er en annen kronikk som viser en annen virkelighet enn den Vista analyse hadde. https://www.aftenposten.no/meninger...edre-tilbud-hvis-vi-deler-paa-plassen-om-bord
Er man gammel nok koster det 60kr fra Oslo S til OSL med VY … den type rabatt får mann ikke på Flytoget
Hele myten om Flytoget og prioritet er uriktig. Sosialister vil trykke ned det ene togselskapet som har fått til noe bra i Norge i nyere tid. De har det i genene, og er i tillegg kjøpt og finansiert av fagforeningen (LO), så Jonas måtte gi noe tilbake. I alle andre sammenhenger kalles slikt korrupsjon og er straffbart. Men ikke for Ap/LO. Flytoget ville neppe publisert dette om de ikke kunne stå inne for fakta: https://flytoget.no/om-flytoget/De-12-mest-kjente-mytene-om-Flytoget/
Det er en stund siden du har tatt flytoget ja.. 240 kroner er det Og forsåvidt 82 kroner for tilleggbillett med Ruter
Dette gir veldig mening, og jeg vurderer å bli single-issue voter på Ap om ikke høyre-siden skjerper seg her Rushet for Flytoget og pendlertog er på forskjellige tider av dagen, så skjønner ikke at kapasiteten for flypassasjerene skal bli så mye dårligere? Fra Gardermoen er det aldri noe problem, siden man er "først" på toget. Til Gardermoen om morgenen så reiser folk før rushet til Oslo S, fordi de skal rekke fly som går 7-8. Til Gardermoen på ettermiddagen kan det være litt mer trykk om man går på Oslo S, men dette er ihvertfall typisk forretningsreisende uten masse bagasje.