Folkefinansiering-, mikrolån- og donasjonstråden

Tråd i 'Off-topic' startet av tobbens, 09. okt 2019.

  1. tobbens

    tobbens Medlem

    Innlegg:
    104
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    43
    Det har dukket opp en rekke tilbud innen Folkefinansiering, mikrolån og donasjonssiter i det siste.
    Folkefinansiering tilbyr positiv rente ( gjerne mellom 6 og 10%) men har samtidig lån som ikke blir tilbakebetalt.

    Hvis folkefinansieringen godtar innbetaling med kredittkort eller Paypal, kan det jo være en fin måte å generere bonuspoeng på - riktignok hvis tilbakebetalingsprosenten(TBP) er god (og du har fordelt investeringen mellom mange lån).

    Jeg tenkte det kunne være en ide å dele erfaringer for å finne ut hva det kan være verdt å satse på (hvis det finnes).
    Jeg påtar meg jobben med å samle informasjonen i denne tråden.

    Link til Google Docs

    https://docs.google.com/spreadsheet...UWsE7c7/pubhtml?widget=true&headers=false
     
    Last edited: 25. okt 2019
    Spurs, jgroneng and drsyk like this.
  2. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    bruk heller folkefinansiering.

    kameo har du også.
     
    tobbens liker dette
  3. tobbens

    tobbens Medlem

    Innlegg:
    104
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    43
    Endret navn på tråden og la til Kameo.
     
  4. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,230
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
  5. Spurs

    Spurs Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Monner (både lån og EK) og Fundingpartner

    Fundingpartner funker med Payr, Trine tar kredittkort og Monner må overføre via bank.

    Har selv brukt Kameo, Trine, Monner og Fundingpartner.

    Kameo betaler ut renter og avdrag ukentlig, Monner og Fundingpartner betaler ut renter (og evt avdrag) fortløpende. Alle tre betaler ut til bankkonto.

    Trine blir pengene stående hos dem, ikke forsøkt uttak enda. (Trine har vervelink (10 Euro til hver) og det har vel Mintos også?)) Valutaen hos Trine er Euro.
     
    Last edited: 09. okt 2019
  6. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Har du gjort deg noen erfaringer med å føre penger/overskudd tilbake til Noreg? Tidsperspektiv, gebyrer osv?
     
  7. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Enig,
    jeg har tro selv i slike løsninger, men jeg er litt skeptisk hva angår skatt.
    Frikter at det kan bli en mareritt om man skal selv føre inn fra flere titalls lån her og der
     
  8. ScoobyDoo

    ScoobyDoo Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg har makset grensene for mitt NCC-kort for bruk på Revolut og Payr. Prøvde å gjøre en betaling til Trine, men denne ble ikke akseptert.
    Noen som har erfaringer med noen av de andre alternativene i denne tråden, som kan brukes I TILLEGG til Payr og Revolut?
     
  9. twisaksen

    twisaksen Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg solgte meg ut av Mintos, da jeg ikke var like begeistret for den plattformen som for de andre. Pengene kom tilbake i løpet av èn dag eller så og det kostet ingenting.

    En annet poeng er jo svingninger i valutakurs; hvis du investerer i lån nå og den norske krona skulle styrke seg veldig i forhold til Euroen så vil det jo spise inn på overskuddet ditt.

    Jeg har ca. halvparten av min crowdfunding-portefølje i Norge (tll rundt 9-10% rente), og halvparten i Europa (gjennomsnitt rundt 18-19% rente).
     
  10. twisaksen

    twisaksen Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    3
    Joda, man må jo oppgi fortjeneste her til skattemyndighetene. For de norske plattformene vil jeg tro det går automatisk, på samme måte som banker gjør det. For de utenlandske plattformene oppgir man vel bare fortjenesten når man selger seg ut av en plattform og tar pengene tilbake til Norge, vil jeg tro. Et enkelt Excel-ark kan være greit å ha for sin egen del for å holde styr på det :)
     
  11. Spurs

    Spurs Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    De norske rapporterer. På de andre som er gjeld er det litt vanskeligere enn å bare rapportere når man selger seg ut. Så litt skatt å sette seg inn i. :)
     
    twisaksen liker dette
  12. Volt

    Volt Medlem

    Innlegg:
    185
    Likes mottatt:
    83
    Bonuspoeng:
    28
    @twisaksen : Hvilke norske tjenester bruker du?
     
  13. Spurs

    Spurs Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Mail fra Kameo: "Etter en internkontroll har Kameo besluttet å ikke tilby utbetaling til, eller innbetaling fra kontoer hos Revolut, TransferWise, Currencycloud og lignende betalingstjenester. Dette er fordi bokføringsbilag fra disse aktørene ikke gir oss tilstrekkelig informasjon om betalingene i henhold til våre krav til kontroll.“
     
  14. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ønsker å lese litt mer generelt om fenomenet før jeg eventuelt legger inn noe penger. Noen som har noen hint om hvor jeg finner litt mer generell og upartisk informasjon. Altså ikke hjemmesidene til de forskjellige leverandørene?
     
  15. Spurs

    Spurs Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Prøv å Google etter de ulike, og velg "nyheter". (https://www.google.com/search?clien...serp..0.5.506...33i10k1j30i10k1.0.oFV9AZ87aJ8)

    Finansavisen har vel omtalt dette noen ganger, muligens også dn. Også skriver Shifter endel om disse. Også endel bloggere som skriver litt om disse, men det er neppe upartisk siden de stort sett er ute med vervelinks.

    Og dette er ikke risikofritt! :) Skulle du lure på noe spesifikt om noen av de så kan jeg forsøke å svare, men min erfaring stopper på endel av de norske og jointrine. Og jeg har heller ikke voldsomme summer investert..
     
  16. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
  17. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
  18. Nardus

    Nardus EBG

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    42
    Bonuspoeng:
    18
    Hvordan står det til med dere som har testet ut folkefinansiering. Har dere noen erfaringer å dele?

    Gjerne et par ord om styrker og svakheter på de forskjellige norske plattformene :)
     
  19. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har ikke hoppet på enda, men vi snakker mye om det på jobb.
    En kollega som har lånt ut til 5 prosjekt i Norge og Sverige, og på ca. 1 år har 4 gått helt fint, men et som har stoppet opp. (han lånte ut 5 x 10.000kr.)
     
    Nardus liker dette
  20. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg låner ut via Monner og Kredd og er superfornøyd.
    Kredd er lån til privatpersoner, så du får lavere rente på pengene, men bedre sikkerhet dersom de ikke betaler for seg.
    Monner er bedriftslån og gir bedre renter.
    Har ikke testet noen andre platformer enda, men fundingpartner skal være bra. Der blir lånene fulltegnet så fort at jeg går glipp av dem.
    Er gøy å se det tikke inn penger på konto hver måned, selv om det ikke er store summene. De går rett inn på en egen crowdfunding konto som reinvesteres i nye lån.
     
    Nardus liker dette

Del denne siden