Trine - Lån til solceller i uland

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Spurs, 28. juli 2018.

  1. Spurs

    Spurs Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Er selv med i Kiva, men har i det siste også styrt noen midler til Trine, som er ett svensk selskap som formidler lån til solcelleanlegg i uland. Solcelleanleggene erstatter i hovedsak fosil forbrenning, og brukerne betaler pay as you go, og tilslutt er anleggene nedbetalt og de eier dem selv. Det skal visstnok alt fra dag en være penger spart for brukerne.

    Mye likt Kiva, forskjellen er at man skal få noe rente på lånene (for min del håper jeg det dekker eventuelle tap, slik at utlånene på sikt går av seg selv:))

    Mange av lånene er delvis garantert av Sida https://no.wikipedia.org/wiki/Sida_(myndighet)

    Om dette virker vet jeg ikke helt, minimum utlån 25 Euro. Ifølge dem selv har de 0% tap så langt, av utlånte ca 8,5 mill Euro. Ca 900 000 Euro er tilbakebetalt.

    Ifølge statistikken min har jeg hjulpet 14 mennesker med strøm, og spart verden for 2 tonn Co2 (som jo ikke veier opp for flygningene og bilkjøringen, men kanskje er ett lite skritt på veien).

    Drister meg til å legge en vervelink her, som gir 10 Euro rabatt på første lån, og 10 Euro jeg kan låne ut. https://www.jointrine.com/just-invested/34752 (om dette ikke er greit å legge ut er det bare å si fra, så fjerner jeg den)
     
    Last edited: 17. sept 2019
    lMartin, kaijoar, phileas and 10 others like this.
  2. Spurs

    Spurs Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Bumper denne siden jeg nå har litt erfaring herfra å dele og det er endel kort med ekstra opptjening i sommer.

    Sålangt har jeg lånt ut 475 Euro, og har nå 380 utestående (låner ut ca 25 euro pr måned, 1 lån altså). Fått tilbakebetalt 79. Ingen tap på meg, men noen abdre lån har visst endt i tap. Har snart nok opptjent renter til å tåle ett tap.

    0,57 tonn co2 spart, og de lånene jeg har lånt ut vil bidra til 10,80 spart når de er ferdige.

    Så vil tiden videre vise om mitt mål om å gå i null er oppnåelig. :)
     
    jgroneng liker dette
  3. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    921
    Likes mottatt:
    707
    Bonuspoeng:
    93
    Og siden vi nå befinner oss i dette forumet...

    ...jeg ser at man her betaler med kort, men har selskapet en MCC som sikrer EB- eller Trumf-opptjening? Hvilke kort har du testet?

    En kombinasjon av 4-8% avkastning OG poengopptjening kan i så fall gjøre dette svært interessant :)
     
  4. Spurs

    Spurs Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Her hadde jeg sannelig ikke fått med meg spørsmålet ditt. Jeg har brukt NCMC, og det gir poeng som bruk i utlandet. Ihvertfall fikk jeg det 12.9. Regnet på avkastningen min også. Den er siden sommeren - 17 på ca 4,9% pr år, uten at det er hensyntatt valutagebyret og valuta.

    (Men jeg har ikke valgt lån etter avkastning, stort sett bare valgt tilfeldige. Og mitt mål er jo at avkastningen skal dekke evt misligholdte lån).

    Neste nå er å forsøke ett uttak, og flytte endel penger fra Kiva hit.

    Har nå for første gang ett lån som henger litt etter på betalingen. De sier pengene kommer snart. Time will show...
     
    Last edited: 09. okt 2019
  5. tobbens

    tobbens Medlem

    Innlegg:
    104
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    43
    Oppdatering på denne ?
     
  6. Spurs

    Spurs Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Ikke forsøkt uttak enda, har lagt inn revolut, men de trenger id også. Ikke fått rota meg til det enda. Låner uansett stort sett ut penger hver gang det kommer nytt lån. Driver også å flytter over penger fra Kiva fortsatt, så går mest penger inn enda.

    Har nå to lån som er forsinket med betalinger. De er fra samme "leverandør". Det ene er det samme som sist, men det har kommet inn en betaling i mellomtiden derfra. De anslår tilbakebetaling på begge igjen i november. :)

    Avkastning ligger fortsatt omtrent på det samme, men bruker nå revolut, så da blir vel valuta gebyret mindre.
     
    Last edited: 25. okt 2019
  7. cahudtwa

    cahudtwa Medlem

    Innlegg:
    60
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    8
    Kan virkelig anbefale denne, har en fin bukett av lån nå. Rente på oppimot 8.25%, godt med noen investeringer i euro i disse tider, og fin ESG-impact. Profesjonelle folk bak, og de har god track record (tror kun tap på 1.1%).

    For 10€ gratis å starte med: https://trine.com/just-invested/95609
     

Del denne siden