Folkefinansiering-, mikrolån- og donasjonstråden

Tråd i 'Off-topic' startet av tobbens, 09. okt 2019.

  1. Nardus

    Nardus EBG

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    42
    Bonuspoeng:
    18

    Hvordan gjør du dette med reinvestering i praksis?
    Med en gang renter er innbetalt putter du det i et annet prosjekt?

    Man må nesten finne alternative måter å spare på i disse tider med såpass lav innskuddsrente. Penger på bankkonto = tap.

    Hvis andre har flere tips til sparing/investering er det bare å fyre løs:)
     
  2. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    982
    Likes mottatt:
    2,227
    Bonuspoeng:
    93
    Alle utbetalinger jeg får fra lånene mine går på en egen sparekonto i banken min. Når kontoen når 1000kr legger jeg det inn i et nytt lån (siden 1000kr er minsteinnskudd i lån). Jeg har også fast et fast trekk fra lønnen min som går til denne kontoen for å få litt fart på den.
    Ved å bare legge 1000kr i hvert lån sprer jeg også risikoen. Jeg vil heller ha mange små lån i stedet for noen få store.
    Om du har 100 lån, altså en investering på 100.000kr vil du få utbetalt mellom 2-5000kr i måneden, avhengig av hvilke type lån du finansierer.

    Jeg tar aldri ut disse pengene til bruk, men reinvesterer alt slik at det kan bygge seg opp til en stor portefølje over tid.

    Etter hvert som jeg begynner å dra inn større summer vil jeg nok øke investeringen i enkeltlån fra 1000kr til 2-3000kr
     
    drsyk and Nardus like this.
  3. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    346
    Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Så man får 40% avkastning?
    Høres for godt ut til å være sant.
     
  4. cahudtwa

    cahudtwa Medlem

    Innlegg:
    60
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    8
    Vet ikke hvor du får 40% fra.

    Noen som har en god workaround på å få bonuspoeng til Trine, men uten valuta-påslag ved å betale i euro? Vinningen går opp i spinningen der.
     
  5. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    982
    Likes mottatt:
    2,227
    Bonuspoeng:
    93
    Du får ikke 40% avkastning nei. Du får en plass mellom 3-12%, avhengig av hvilke lån du finansierer.
    Husk at pengene du får utbetalt er både avdrag og renter. Så mesteparten av pengene du får tilbake er pengene du satt inn til å begynne med (avdrag).

    Her ser du eksempel på utbetaling for et lån:
    upload_2020-5-22_9-59-41.png
     
    drsyk liker dette
  6. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Er dette på 1000kr investert ?
     
  7. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    982
    Likes mottatt:
    2,227
    Bonuspoeng:
    93
    Ja
    1000kr med nedbetalingstid på 24mnd og rente på 9,7%
     
  8. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    982
    Likes mottatt:
    2,227
    Bonuspoeng:
    93
    Her ser dere eksempelutbetaling for et lån på 1000kr via Kredd.
    Kredd er lån til privatpersoner med lavere renter sammenlignet med bedriftslån, og løpetid over 5år. Derfor er månedsutbetalingen langt lavere enn det jeg postet over her som er et bedriftslån via Monner.

    upload_2020-5-22_10-36-2.png

    Noen lurer kanskje hvorfor man skal investere i privatlån via Kredd når de har både lavere rente og lengre utbetalingstid enn bedriftslån. Diversifisering og risiko.
    Her er risikoen på et F-lån hos Kredd, altså typen lån med størst usikkerhet:
    Dersom låntaker ikke har betalt innen 61 dager selges lånet til Lindorff Capital for 74% av utestående beløp. Forventet tap på din eksponerte investering blir da 0,46%.

    Det vil si at i verste fall taper jeg 26% på denne investeringen. Investerer jeg da i 10 lån(med samme sum) risikerer jeg kun å tape 2,6% av min porteføljeverdi ved tap på et enkeltlån. Et tap på 2,6% er lett å komme tilbake fra, et tap på 26% er langt vanskeligere.


    Bedrifstlån er litt mer tricky da de gjerne har lån hos banker og andre institusjoner i tillegg. Varelager, eiendom o.l settes ofte som pant, men du har mindre garanti for å få tilbake pengene dine her.
     
    Last edited: 22. mai 2020
    Misterix liker dette
  9. Anders123

    Anders123 Nytt Medlem

    Innlegg:
    22
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    Aktuelle for lista:
    • Kiva, ingen avkastning med forhåpentligvis gode formål, både Amex og NCC har gitt poeng
    • Switchr, 6 % avkastning, både Amex og NCC har gitt poeng
     
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Kan vi flytte denne tråden til ikke-reiserelatert del av forumet?
     
  11. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Done.
     
    RoadKing liker dette
  12. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,091
    Likes mottatt:
    4,804
    Bonuspoeng:
    113
    Ved bruk av de utenlandske tjenestene: hvordan overfører man penger så rimelig som mulig? Er det Revolut som gjelder?
     
  13. Einar

    Einar Medlem

    Innlegg:
    101
    Likes mottatt:
    96
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg bruker i alle fall Revolut for betalinger til svenske Kameo, funker fjell!
     
    Gullars liker dette
  14. Einar

    Einar Medlem

    Innlegg:
    101
    Likes mottatt:
    96
    Bonuspoeng:
    28
    Glem det jeg skrev over.... Fikk akkurat beskjed fra Kameo at de ikke godtar Revolut, siden de ikke får tilstrekkelig informasjon om betaler. De gjorde et unntak denne gangen, men kom ikke til å gjøre det senere. Da tror jeg fort de utgår, siden transaksjonskostnadene spiser uforholdsmessig mye av inntektene.
     
  15. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,091
    Likes mottatt:
    4,804
    Bonuspoeng:
    113
    Kameo svarte meg at man kan overføre til deres NOK-konto og derfra gratis overføre videre til SEK/DKK. Forsøkt det?
     

Del denne siden