Moralen må være: Aldri bestill flights når du har influensa og 39 i feber. Men det har jeg like fullt gjort forrige uke, og endte opp med OSL-SVG-LHR i stedet for OSL-LHR direkte - og det med hele 35 minutter connection i Stavanger! Nå gikk det åpenbart an å bestille reisen, så 35 minutter forbindelse skal være innafor - i teorien. Men hvordan fungerer dette i praksis? Må jo gjennom passkontroll også, så jeg frykter den halvtimen er snau. Eller? Har kun vært på SVG én gang i hele mitt liv og husker absolutt intet derfra.
SVG er en liten og kompakt flyplass. Du bruker sikkert 6-7 minutter fra en ende til en annen, så ville ikke bekymret meg for 35 minutter. Har du tid til overs har de noen farlig komfortable sjeselonger i gateområdet rett etter sikkerhetskontrollen.
35 minutter bør være uproblematisk. Straks du ankommer innenriksterminalen, ta venstre og følg skilting, først gjennom sluse til internasjonal, deretter gjennom tax-free og forbi et par kafeer og kiosker før passkontroll non-Schengen. Tar bare noen få minutter å gå.
Så kan jeg senke skuldrene litt. Ikke at jeg husket SVG som noen flyplass av særlig størrelse, men frykten var ny sikkerhetssjekk og passkontroll, som fort får minuttene til å fly.
Du slipper ny sikkerhetssjekk, er jo allerede i klarert sone, og passkontrollen på Sola går som regel kjapt. God tur!
Kan støtte tidligere talere. Har hatt flere connections begge veier i SVG, og det går veldig raskt og enkelt. Kan hende jeg gjør flere fremover, Norwegian har nå en flight til LGW 1035 som er mulig å connecte med 0900 fra Oslo = i London før lunsj og fremdeles levere i barnehage. Føles tryggere enn mine 20-30 minutts connections på BLL.
5 min å gå fra innland til utland terminalen hvor sas flyet flyr til London, som nevnt ovenfor fra gutta som flyr ofte så har du bra med tid. Det eneste du må tenkte på er at flyet fra oslo kommer inn på tiden . God tur
Stavanger fungerer fint med 35 minutter. Her i Bergen har de gått på kurs for å se hvor lang det er mulig å gjøre en liten flyplass, så har blir det stadig vekk rause mengder til mellom terminalene
I morgenrushet med knappe marginer føles det lengre . Jeg pleier å kjøre motorsykkel til Flesland og jeg må nå legge inn 10 min ekstra i forhold til det jeg gjorde før. Lengre å gå til terminalen, man må gå rundt trappen (og kræsje i de som venter på utenriks) for å komme opp. Jeg tar heisen, men det er jo viktig at all bevegelse går i en retning for å få effektivitet på en flyplass... Så er det lange ganger til gamleterminalen. Jeg jobber i reiselivsbransjen og vet at også Avinor jobber med en solid liste over ting som må fikses på nye Flesland, og jeg får klager fra kunder som er dårlig til beins og lurer på hvorfor det ikke er noen "rullegulv" på de lengste strekkene. Jeg er egentlig fascinert over hvordan man kan greie å lage en såpass liten flyplass så lang.