Satt og så på noen turalternativer til Dublin da det viste seg at SK4603 OSL-DUB på den datoen som passet meg best var stappfull, med bare to seter ledige i Plus. Dette er jo for så vidt ikke så veldig overraskende i juli, men jeg kom allikevel litt i stuss over hva setekartet på Expertflyer viste: Nesten samtlige seter i Go, fra bakerste rad 24 til fremste rad 2 (!) vises som forhåndsbetalte. Dette har jeg aldri sett før. Har det oppstått en form for massesuggesjon, eller er det en gruppe som skal ut og reise? Men hvorfor forhåndsbetale sete ved gruppebestilling?
Enkeltseter ja, men her snakker vi omlag 90 % av alle setene på flyet som vises som betalte seter (ikke blokkerte), men det behøver riktignok ikke å bety mer enn at setene som vises på denne måten er solgt (men ikke valgt), mens de som vises som valgt hører til EBG etc.
Har sett dette noen ganger før Aldri tenkt to ganger over det, tross alt må man jo uten status betale for setene hos SAS. Tror ikke det har noen praktisk betydning for din eventuelle reise.
Betyr ikke det ikonet at det er et ledig sete, men det må betales for (eller man trenger status)? Er sånn jeg forstår ledeteksten.
Men de selger altså ikke Go-billetter til den flyvningen lenger, noe som må bety at flighten er utsolgt. Men da gir jo ikonet for så vidt mening: Setene er teknisk sett opptatt fordi flyet er fullt, men de er ennå ikke valgt fordi pax ikke er sjekket inn eller har forhåndsbetalt.