Hei folkens, lurer på om noen har reist med noen star alliance selskaper (lufthansa,swiss,austrian), og fått forsinket bagasje i flere dager (over 72timer)? Jeg har kjøpt noen ting til 900euro ca 9000kr (klær,parfyme, toalettsaker) før jeg fikk min bagasje, fikk 5000kr fra min reiseforsikring hos if og 2000kr (kona og meg) hver hos mastercard premium sas altså totalt 9000kr, nå lurer jeg på om jeg kan kreve noen form for kompensasjon fra fly selskapet i tillegg uten at de vet at jeg fikk dekket dette fra forsikringen? Eller kan jeg kreve alt dekket fra flyselskapet istede for forsikringen fra if/mastercard? Takk
Min erfaring er ingenting fra flyselskapet. Forsikringsselskapene retter visstnok et krav dit, etter å ha gjort opp med deg som forsikringstaker. Nå heter det vel også at du får erstatning til å handle inn det mest nødvendige, så at du da får noe mer utover de 9000,- du allerede har fått tror jeg er tvilsomt.
Å prøve å få to erstatninger er forsikringssvindel. Vil tro forsikringsselskapet prøver å få ut en liten andel fra flyselskapet ja.
For to år siden opplevde vi at vår bagasje ble forsinket, vi reiste med SK/LH/OZ med reiseruten ARN-HAM-FRA-ICN-TPE. Jeg mener de to koffertene våre dukket opp etter henholdsvis tre og fire dager. Vi handlet inn det vi trengte for reisen, og rettet først krav mot forsikringsselskapet. Vi handlet ganske mye, så forsikringen dekket ikke alt. Derfor rettet vi krav mot SAS for overskytende, og dette dekket de uten spørsmål.
Hei, det er det jeg også tenker at man kan spør om hva man faktisk har rett å få ved ulike tilfeller.
Jeg ville i alle fall vært veldig tydelig på at du allerede har fått dekket noe på reiseforsikring, da det vil bli styr i etterkant om forsikringsselskapet ditt retter et regresskrav mot flyselskapet hvor de informerer tilbake om at du allerede har fått kompensasjon fra de.
Å spør er ikke å svindle, om man har rett å få dekket noe utenom fra flyselskapet i forhold til forsikring så mener jeg at det skal være lovt å være litt orientert. Det at et selskap leverer din bagasje mange dager i etterkant og i tillegg at du flyr business class og alt er tagget med priority sier seg selv at her burde man gjort litt mer enn som så. Jeg skjønner flyselskapene også de kan ha dårlige dager selv men de skal også kunne ordne ting på en fin måte.
Ja, for å fremstå som ryddige så la vi ved dokumentasjon fra forsikringsselskap om skadebehandlingen, så det lønner seg nok å gjøre.
Men du har jo fått dekket alle dine utlegg og vel så det, hva er det ekstra du vil ha. For tort og svie?
Så det du sier er at forsikringselskap tar kontakt med flyselskap og omvendt for å sjekke hvem som har betalt hva?
Jeg har jobbet med regress, og vi sendte alltid krav til flyselskapet i ettertid. Hvis kunden hadde fått utbetalt av dem avviste de kravet vårt, hvis ikke betalte de en fast sum. Kan ikke husker at vi gikk videre med det, men det er nok en kost-nyttevurdering. Anbefaler å være ærlig å opplyse om du har mottatt erstatning fra andre steder. NB! Hvis du har fått en liknende utbetaling fra et annet forsikringsselskap dukker det opp i et sentralt register, så der slipper du sjelden unna. Da må du legitimere at du hadde høyere krav enn du fikk utbetalt. Dette er generelt og gjelder ikke nødvendigvis for deg
Noen som vet hva som skjer med forsinket bagasje som inneholder alkohol? Koffert blir jo levert på døren, men hva med evt fortolling av varer i koffert?
Min bagasje strandet i London på vei fra USA. Gikk da på rødt på OSL og ga en muntlig erklæring på at jeg ikke hadde mer enn kvoten til sammen i koffert pluss håndbagasje. Det er fortollingsautomat ved bagasjebåndene på OSL, så man kan selvfortolle der, evt på fortollingsapp, før man går på rødt.
Jeg bruker alltid å først sende krav til flyselskapet og deretter til forsikringene på det som mot formodning blir overskytende som flyselskapet ikke dekker. Da har jeg også oppgitt at jeg har fått fra flyselskapet. Poenget med det er å forsøke så mye som mulig å ikke komme på radaren til forsikringsselskapet som en mulig høyere risiko. Ellers håper jeg alle som blir tatt for forsikringssvindel ved å prøve å få dobbel dekning mister alle forsikringene de har pluss blir anmeldt. Det å snike seg til urettmessig mer enn de faktiske utlegg har det eneste resultat at alle andre må betale mer for sine forsikringer.
En enkelthendelse vil ikke påvirke graderingen for risiko om en ellers er skadefri og betaler når man skal. Svik(svindel) medfører at kundeforholdet blir slettet i selskapet (iallfall hos de seriøse).