Hei. Sitter på Gardermoen med bagasje som er igjen i Madrid og tap skal bruke to dager på å få den til Oslo. Det må jo være mulig å speede opp? Har kjøpt reisen via smez elite. Noen som vet om den dekker hygiene produkter hjemme? Og transport hjem? Må ta taxi nå når vinterjakken er i bagasjen ellers fryser jeg i hjel. Gjensidige har jeg også forsikring hos men de dekker ikke noe hjemme virker det som
Alltid verdt å prøve. To år siden var alt av bagasje med SAS borte i fire dager på vei hjem. Jeg hadde ikke flere vintersko hjemme og kjøpte et par. Til min store overraskelse fikk jeg disse skoene dekket av SAS. Men krav på noe har du ikke på vei hjem.
Men flyselskapene er vel heller ikke forpliktet å erstatte ting man kjøper når bagasjen forsinkes på returreisen? Poenget mitt var utelukkende at man kan være "heldig" selv om man ikke har krav på noe.
Hvor har du det fra? Montrealkonvensjonen og Warsawakonvensjonen gjelder på internasjonale reiser mellom land som har signert konvensjonene.
Rart, jeg gikk alltid utifra at man ikke kan kreve noe når bagasjen forsinkes på vei hjem. SAS selv skriver: https://www.sas.no/reiseinfo/bagasje/forsinket-tapt/ Men jeg lærer meg gjerne noe nytt her!
Baggasje er dekket av Montrealkonvensjonen artikkel 19 Flyselskapet er ansvarlig for økonomiske tap. Det er ingen forskjell på om det er på utreise eller hjemreise baggasjen forsvinner. Fikk dekket 6k fra TK i fjor sommer når baggasjen var forsinket hjem, ved å fremvise kvitteringer på innkjøp. no question asked Article 19 — Delay the carrier is liable for damage occasioned by delay in the carriage by air of passengers, baggage or cargo. Nevertheless, the carrier shall not be liable for damage occasioned by delay if it proves that it and its servants and agents took all measures that could reasonably be required to avoid the damage or that it was impossible for it or them to take such measures.
Nettopp men man har en tapsbegrensningsplikt og det er en rimelighetsvurdering som gjør at man i praksis får dekket mindre ved hjemkomst. Nye vinterklær- om du skulle få kjøpt det på Gardermoen- er godt innafor.
Har du noe sånt for TAP også? Bra at du fikk dekket fra SAS, men jeg har ikke flydd med de. Men TAP, så er jo de som er ansvarlig og de er tydeligvis vanskelig på å velge raskest mulig rute for baggen min til Oslo også..
Så jeg kan si til TAP at de skal dekke kostander for nye boksere, tannbørste, tannpasta, osv. som jeg trenger og ikke har nå? frem til bagasjen kommer frem? Da er det jo ikke noe vits med forsikring på den biten der om flyselskapet er ansvarlig uansett da? Men kostnad for alternativ reise hjem fra flyplassen forstår jeg blir for mye å be om da.
Så lenge du kan sannsynliggjøre at det var en nødvendighet så skal det gå fint. vi fikk iallefall dekket hygiene artikler og nye løpesko x2 + ett par andre småting. Ville nok uansett hatt forsikring også, da dette oppgjøret pleier komme mye fortere. Det er også mere styr for å få pengene fra flyselskap - det krever endel mer oppfølging etter min erfaring - gjerne ikke det man har lyst til å bruke ferietiden på om baggasjen blir borte på utreise Du kan maks få rundt 18 000 kroner(SDR 1288) fra flyselskapet
Vær obs på at TAP er et vrient flyselskap å forholde seg til, så vær forberedt på å ta saken til portugisisk forbrukerklagenemd.
Takk for info. De har nektet å gå med på raskere leveranse, men hun sa hvertfall at jeg enkelt kunne melde inn kravet på nettsiden hos de så prøver på det på noen få ting. Takk for all hjelp her inne, settes stor pris på!
Her tenker jeg helt motsatt. Noe ekstra undertøy, en tannbørste og noen rester av en tannkrem forutsetter jeg at de aller fleste har tilgjengelig i hjemmet sitt, du reiser jo vanligvis ikke på tur med absolutt alt undertøy. Men at hjemreise er umulig som opprinnelig planlagt, enten det er fordi et barnesete til bil er innsjekket og er forsinket på hjemreise så du må ta kollektivtransport og ikke kjøre egen bil (pluss strafferunde senere for å hente bil), tenker jeg er noe flyselskapet med rette kunne dekket. Tilsvarende at hjemreise grunnet kulde/overgang/annet ikke lar seg gjennomføre som tenkt fordi en svær vinterjakke ligger i en koffert og du kommer fra et varmt sted, kan også tenkes å være en gyldig grunn.
Hvis årsaken til manglende bagasje ev. skyldes streiken blandt stuere i Iberias ground handling (så den nevnt i en helt annen sammenheng, med tidspunkter kan se ut til å sammenfalle her) så er jo streik innenfor force majeure-definisjonen...
Fikk dette svaret fra TAP: "Thank you for contacting TAP Air Portugal. We are sorry for the delay of your baggage delivery and apologize for any distress this may have caused you. We confirmed that your baggage is going to be delivered soon. Carriage of passengers and accompanied baggage is subject to liability rules and regulations established by TAP Air Portugal's General Conditions of Carriage (Passengers and Baggage) which refer to the EU Regulation 889/2002 and the Montreal Convention 1999, available for consultation on the website www.flytap.com. Refund for basic needs' expenses is foreseen for customers being out of their residential area and therefore without access to their personal goods, which is not the case." Kan jeg vise til den arikkelen da? Her er jo også en vesentlig ting at de nektet å få baggen raskere frem via andre flyselskaper innad i Star Alliance men krevde å frakte med egne fly sånn at jeg fortsatt ikke har fått baggen min, venter den hjem til meg i morgen.. 3 dager innad i Europa er jo bare å gratulere. Jeg har hvert borte i 3 uker, så jo. Jeg pakker med meg absolutt alt av undertøy så jeg slipper å vaske alt for ofte...Jeg vet ikke med deg, men jeg har ikke brukte tannbørster eller tannkrem slengende rundt? Jeg har en elektrisk tannbørste som jeg bruker og tannkremen bruker jeg til er tom, for så å kaste den. Jeg droppet taxi uansett, gadd ikke gamle på akurrat den der så det er ikke noe problem lengre. Jeg aner ikke årsak, men SAS skrev hvertfall til meg at det skyldtes grunnet teknisk feil på anlegget i Madrid.
Montreal konvensjonen skiller ikke på om forsinkelsen skjer på utreise eller hjemreise, men så klart er det jo en forventning om at du har mer hjemme enn på reise. Men kan du dokumentere du har blitt påført tap/måtte gjøre helt nødvendige innkjøp (f.eks jakke eksempel til @milehigh ) har du helt klart krav på å få dette dekket