For eit flåsete innlegg av trådstartar. Mangelfull argumentasjon og forslag som hadde fått ein økonom til å få hjerneslag. Eg veit ikkje kvar eg skal starte. Om SAS skal få folk til å betale opptil fleire tusenlapper meir for Plus, så drep det heile produktet om ein skal fjerne priority og lounge. At ein som diamant skulle ha booka seg om gratis til andre avganger, uansett bookingklasse, ville dette medført titalls millioner i tapte inntekter for SAS. Kvifor skulle eg då som diamantkunde i det heile teke bruke mange tusener ekstra for å få ein fleksibel plus billett? Eg trur ikkje du er klar over kor mange som faktisk har diamantkort. Flyselskapa opererer med små marginer, og då særleg på små ruter over vårt langstrakte land.
Er det totalt i hele Eurobonusprogrammet? Med tanke på hvor mye mange av disse reiser, så skal det ikke mye til. En nedgang i spend på 4000 kroner per person i snitt på et år (tror jeg er et forsiktig anslag), gir 520 millioner i tapt inntekt.
Et eksempel på at Eurobonus er komplisert, er opptjening på ruter med samarbeidspartnere / codeshare. Jeg syns det er mye uoversiktlig med Plus. På min nylige reise OSL - CPH - VIE i Plus, så fikk jeg respektive 950 (750 + EBG) og 600 (Plus booking klasse B transformert til Austrian Eco M). Min kone reiste etter, et par dager etterpå OSL - FRA - VIE, da i økonomi og fikk 250 (LH eco V) og 500 (LH eco M), begge bookinger med LH flight #, formoder dermed ikke codeshare? Ikke hensyntatt EBG bonusen er da forskjellen på våre bestillinger i poeng 600 totalt. Begge billetter kjøpt på sas.no. Jeg kjøper altså en Plus, flyr en lengre distanse på segment 2 og får skarve 100 ebp mer på dette segmentet. Like før jeg reiser blir jeg gjort oppmerksom på at dersom jeg hadde slengt på noen hundrelapper ekstra så hadde jeg fått Austrian Z, med mer poeng og plass foran gardina. Dessverre for sent til at jeg rakk å se på en endring. Med andre ord, man skal være betydelig mer enn middels interessert for å dra ut maks av systemet. Jeg forstår rasjonaliteten bak organiseringen av billettklasser og serviceklasser, men jeg tror SAS ville vært tjent med å tilrettelegge sin booking slik at det blir tydeligere for kunden hva man faktisk får i bestillingsøyeblikket. Serviceklasse presentert som en del av prisen ville vært et stort skritt fram.
Liten rettelse. Du ville fått P, men det er uansett i business, kun 100% dog. Og ja, leser opp gamle tråder etter par uker med reiser