Forslag til forretningsmodell for inntjening av bonuspoeng

Tråd i 'Bonushjelp' startet av StudentFlyer, 22. nov 2017.

  1. StudentFlyer

    StudentFlyer Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hei

    Jeg vet ikke om denne tråden er feilplassert, men here goes. Jeg har en idé til en forretningsmodell som jeg gjerne skulle hatt innspill på?

    Hva om man laget en nettside/app hvor brukere kan lage lister med ting de har behov for, dette kan være handleliste til mat, enkeltting som elektronikkprodukter m.m. I tillegg kan en eksempelvis skrive opp at en ønsker seg diverse tilbud som slippes i enkeltbutikker.

    Brukerne av nettsiden/appen velger deretter ut ifra listen og gjennomfører kjøp med sitt kredittkort for deretter å levere varen på døren som igjen får tilbake penger via Vipps. Dersom det er mye varer kan en legge på en liten del provisjon. Vil ikke dette generere store gevinster med tanke på kredittkort-fordeler, dvs eurobonus etc?

    Det blir litt som Uber bare for alt mulig, hvor hovedgevinsten er alle kredittfordelene en får ved å dra kortet! Jeg tenker primært på storbyer eller steder med høy befolkningstetthet.

    Brukerne betaler minimalt for tjenesten og de som gjennomfører kjøp tjener bonuspoeng!
     
    Xflipper liker dette
  2. senorwafflez

    senorwafflez Nytt Medlem

    Innlegg:
    27
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    Det går ikke helt tydelig frem av teksten, men jeg antar du mener vi som har kort som tjener opp poeng handler for andre og leverer? ishop4u? :)

    Et par ting sånn umiddelbart man bør ta høyde for/tenke på :
    - Hvem har ansvaret for retur/angrerett
    - Forhåndsbetaling eller betaling ved levering?
    - Hva om kunden ombestemmer seg etter kjøp, men før levering?
    - Hvordan skal pengestrømmen/tilbakebetalingen bokføres for å unngå at det regnes som inntekt og skattlegges?
    - Hvordan skal dette markedsføres/gjøres kjent?
    - Kan hvem som helst bli en shopper?
    - Påslag for arbeid og kostnader med henting og levering?
     
  3. StudentFlyer

    StudentFlyer Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3

    Det er riktig tenkt med at man shopper for andre! Når det gjelder alt som har med transaksjoner/angrerett m.m. er det ting som må planlegges ytterligere. Jeg er mer ute etter om hovedkonseptet kan være gjennomførbart? Jeg ser at omtrent alle tjenester/bedrifter som leverer varer for folk, eks Fodoora, så er det de ansatte i bedriften som gjør det. Min tanke er at hvem som helst kan handle for hvem som helst. Ta eksempelvis å fylle bensin for folk. Er det kjedeligste som finnes, men hva som andre tar over denne jobben? En tank er jo masse trumfpoeng. Her kan man eks ha et rating system slik at man utelukker useriøse aktører.
     
  4. NorskHamburger

    NorskHamburger Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    Har bodd i Asia og lignende tilbud finnes i flere forskjellige varianter. Alibaba driver med noe lignende, og fungerer veldig bra i storbyer Singapore og Shanghai. Med tanke på at de er såpass store kan jeg tenke meg at det blir vanskelig å slåss med de med en gang det blir mer normalt i Norge. Alibaba tar desverre ikke i mot Amex med tar SAS kortet pr dags dato.

    Alibaba sin app kan du bestille akkurat hva du vil i stor byene i Asia. Det er en kombi av Matkasse tilbud, Quintessentially, Foodora, Kolonial.no og levering av alt fra sokker til hushjelp på døren. Vet at appen ikke er den samme her i Europa desverre, så tilbudet er minimalt.

    Er vel en grunn for at de hadde verdens største IPO for noen år tilbake.

    Men ett selskap som allerede er etablert i Norge og som driver med noe det du er inne på er Quintessentially. Ja, det er dyrt men de ordner alt for deg vis du skulle ønske det.
     
  5. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tror man må kjøpe veldig dyre ting for at poengene man tjener skal gjøre det verdt tiden det vil ta å kjøpe produktene.

    Eksempel: Jeg handler for 200 kroner, leverer det på døren, totalt tar det kanskje 20 minutter og man tjener inn 40 poeng med Amex platinum. Jeg tror veldig få vil jobbe for en timelønn på 120 eurobonuspoeng.

    Men den generelle ideen kan funke, og det funket i "studentbyen" jeg bodde i første år på universitetet, men da hadde man 3000 studenter på samme sted. Da var det en gruppe som tilbød levering på døren av student-ting (øl, pizza, kondomer, snacks, etc.) mot provisjon. Men når man legger inn avstander, variasjon, og fremmede kan det fort bli en del vanskeligere.
     
  6. senorwafflez

    senorwafflez Nytt Medlem

    Innlegg:
    27
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3

Del denne siden