I noen tilfeller kan det være mulig å forutse married segment, men jeg hadde et tilfelle jeg ikke forsto hvordan segmentene kunne være married. Foreslo BGO-BCN med Avianca. Deretter BCN-MUC-OSL med LH (og så videre til TOS). I følge agenten kunne jeg ikke velge BCN-MUC-OSL pga married segment (jeg fant på SAS, BCN-OSL med mellomlanding i MUC). Jeg spurte hva som er married segment. Hun sa det var married segment pga. flyet jeg kom inn med til BCN, men flyet jeg kom inn med var jo med Avianca. Hadde det vært LH fra BOG til BCN, så hadde jeg skjønt det, eller direkte BCN-OSL. Jeg ba agenten om å ta bort BOG-BCN, og så booke BCN-MUC-OSL. Hun ble litt stille, før hun plutselig sa hun kunne gjøre det på en annen måte, og så fikk jeg reiseruta. Hva skjedde her? Var det et married segment som agenten kunne splitte opp?
Anbefaler du leser denne. Denne forklarer mye av det du lurer på om married segments. https://blog.awardfares.com/married-segments/#:~:text=What are Married Segments?,are more individual seats available.
Joda, har lest den, men skjønner fortsatt ikke min problematikk med LH og Avianca. Er det da slik å forstå at BCN-MUC-OSL er en del av et married segment, og ikke kunne bookes i kombinasjon BOG-BCN med Avianca? Jeg skjønner at BCN-OSL ikke kan bookes, men da burde jo BCN-MUC-OSL kunne bookes? Nå klarte nå agenten å fikse det, men jeg blir ikke alltid helt klok på married segment.
Hadde det ikke slått deg at agenten kanskje var fersk og sa noe som ikke var riktig? Så har hun skjønt at hun bommet og rettet opp. Har selv booket BOG-BCN-MUC-OSL selv uten problem. Har faktisk hatt ulike varianter hjem fra BOG på ulike måter:
Rolig nå! Nei, det slo meg ikke. Jeg tenkte det var et married segment som hun klarte å løse opp. Nettopp derfor jeg spør her. Jeg har sånn delvis begynt å skjønne married segment, men når agenten sa det var et married segment, skjønte jeg ikke, og hun kunne heller ikke forklare.
Lufthansa benytter seg av origin/destination-restriksjoner på mange av bonussetene som legges ut. Det vil si at det kan være tilgjengelige seter på en bestemt strekning (BCN-XXX-OSL), og at eventuelle andre segmenter i bookingen vil nulle ut denne tilgjengeligheten. Kan det være så enkelt som at hun gjorde som du foreslo, tok bort BOG-BCN og reserverte BCN-MUC-OSL før BOG-BCN ble lagt inn på nytt?
Problemstillingen som du skisserer er i utgangspunkt ikke married segments, men det trygveat skriver "origin/destination-restriksjoner". Men at to forskjellige flyselskaper, i dette tilfellet LH og AV at de setter opp married segments sammen er meget lite sannsynlig med tanke på ideen/hensikten med married segments. Men med LH opplever jeg ofte at bonusseter i biz forsvinner når det er segmenter med andre flyselskaper før og/eller etter LH-segmenter, men at seter i øko skal være tilgjengelige. Er det slik at bonusseter i verken biz og øko var tilgjengelige før agenten ordner opp?
Det er en velkjent sak, som nevnt over, at LH-segmenter forsvinner i enkelter kombinasjoner. Veldig ofte forsvinner mange LH-seter intra-Europa ved long-haul flighter til Europa som er ikke-LH. Married segments er ganske selvforklarende. To segmenter som henger sammen. Problemet med married segments er ikke å legge disse i kombinasjon med andre legs, men å fjerne legs på et senere tidspunkt om du ønsker å endre på reisen din. Søker du A-B-C og lurer på om A-B og B-C er married er det bare å søke opp A-B og B-C hver for seg. Dukker de ikke opp har du mest sannsynlig truffet på married segments. Du kan likevel ikke utelukke at det er en O&D-begrensning og at LH feks vil at folk skal kunne fly A-B-C, men ikke B-C. Litt på samme måte som at A-B-C betalt med penger i mange tilfeller er billigere enn B-C betalt med penger. Et tredje alternativ er at det er en god gammel rekkefølgefeil. Feks finner man ikke B-C når man legger til på A-B, men man kan legge til B-C først og deretter A-B. Dette gjelder med flere selskap, blant annet SAS, Brussel Airlines og åpenbart LH. Jeg vil tro at agenten enkelt og greit sa feil da h*n nevnte married segments, for det skal det ikke være på tvers av selskap. Som nevnt over og i andre tråder. Ta deg de timene det tar å gå gjennom en del av trådene på forumet så får du svaret på det aller aller meste du lurer på av grunnleggende informasjon.
Hun sa bare at de ikke kunne bookes. Hun nevnte ikke at hun ikke fant segmentene. Så mye mulig hun bare forhastet seg litt.
Begynner å få litt mer forståelse for married segment, men ikke alt jeg forstår, så kommer noen spørsmål. Som f.eks med LOT. IST-WAW-OSL-TOS. IST-WAW gikk fint, men WAW-TOS dukket ikke opp før agenten fjernet IST-WAW. Sistnevnte dukket ikke opp når WAW-TOS var lagt inn. Både IST-WAW og WAW-TOS var søkbar hver for seg. Betyr det at LOT ønsker et ekstra segment mellom IST-WAW-OSL-TOS? OSL-TOS er mer SAS og IST-WAW-OSL med LOT. IST-OSL med LOT er bare søkbare med økonomi.