Fra Øst til Nord en tirsdag i august

Tråd i 'Reisebrev' startet av _Tobias_, 11. aug 2015.

  1. _Tobias_

    _Tobias_ Reiselysten student

    Innlegg:
    65
    Likes mottatt:
    47
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har siden jeg ble medlem på dette flotte forumet for noen uker siden både lest og kommentert på flere flotte reisebrev, om løpske Rimowaer, fjortiser på biz, ekstravagante turer med LH F og ikke minst heffalomp-camping. Så når jeg går løs på min første reise siden jeg ble medlem av forumet må jeg jo kline til med et reisebrev selv, særlig siden min type reise idag er særs underrepresentert på dette forumet.

    Turen idag går med SAS GO fra staselige OSL opp til ikke fullt så staselige men heller intime TOS. Siden det er så lite rapporter fra innenriksturer med SAS her føler jeg det er på tide med en skikkelig oppdatering på hvordan dette forløper seg. Turen starter kanskje naturlig nok på flytoget, hvor det var overraskende lite mennesker på 07.30 avgangen fra Skøyen stasjon. Jeg vil tippe at det var omtrent 30% belegg på det meste på dette toget en tirsdagsmorgen i august.

    Etter avstigning på OSL bar det rett bor til biz-check in, for idag hadde jeg bestemt meg for å virkelig utnytte alle fordeler EBS gir meg. Her var det først litt kø, da en familie fra et eller annet sted i Asia hadde stilt seg opp foran meg, men det viste seg at de sto helt feil, så da var jeg plutselig nr 2 i køen. Frustrerende nok derimot brukte damene foran meg uhorvelig lang tid føltes det som (tror kanskje bare det var et minutts tid, men hater virkelig kø), så jeg ble heldigvis vinket bort til EBG check in. Her var det bare å sveipe bonuskortet da jeg hadde valgt det som boarding pass, og vipps så var begge mine to fullstappede kolli (den ene noterte seg for 22.9 og den andre for 23.2) sendt avgårde.

    Med check in fullført bar det bort til FT naturligvis, var jo hele 5 min kø i "vanlig" sikkerhetskontroll, og har jeg først fordeler skal jeg jaggu meg bruke dem også. Kan melde om en usedvanlig hyggelig dame som sto ved mottaket her, jeg rakk knapt å ta laptop og nettbrett ut av carry on før hun la det oppi disse boksene som kjøres gjennom maskinen. Rakk å utveksle et par høflighetsfraser og hun smilte og virket meget serviceinnstilt, så hun hadde nok ikke gått glipp av morrakaffen i motsetning til undertegnede. På FT var det null kø, og jeg slapp unna den irriterende tilfeldige pipingen, så jeg gled rett gjennom.

    Da bærer det videre til SAS sin flotte innenrikslounge, fortsettelse følger:D
     
  2. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Super start, @_Tobias_ ! Men bilder må til på et skikkelig reisebrev!
     
  3. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Denne pipingen er vel ikke tilfeldig? De plukker vel ut x antall personer for ekstra/rutinesjekk i løpet av en dag ;)
     
  4. _Tobias_

    _Tobias_ Reiselysten student

    Innlegg:
    65
    Likes mottatt:
    47
    Bonuspoeng:
    18
    Beklager mangel på bilder, det er en kombinasjon av at alt jeg hadde å ta bilder med var en heller sliten iPad mini og at jeg ikke fikk lagt de bildene jeg hadde inn i teksten da jeg satt og knotet på loungen. Satser på å få til bilder neste gang!
     
    Kjakan and Herlov like this.
  5. _Tobias_

    _Tobias_ Reiselysten student

    Innlegg:
    65
    Likes mottatt:
    47
    Bonuspoeng:
    18
    Fått en større forståelse for hva dere andre mener med at disse reisebrevene tar tid, jeg var sikker på at jeg skulle bevise det motsatte da jeg startet, men vipps kommer det andre ting man må gjøre osv osv, så feil kan man ta altså :p

    For å fortsette der jeg slapp, så ankom jeg da SAS sin... skal vi si flotte?... innenrikslounge. Her var det ingen drage å spore ved ankomst, faktisk kunne jeg ikke se en eneste ansatt da jeg ankom. Men jeg tuslet nå bort til inngangen, og kry som en hane på innsiden dro jeg mitt kjære EBS gjennom maskinen og fikk innvilget adgang inn i det som der og da føltes som om det var det som ligger bakom perleporten til han Peter. Så var jeg inne i loungen da, slo meg ned på det som må ha vært en interiør-designers idé om å skape en helhet i rommet eller noe slikt vissvas, en rund kubbelignende sak som skulle fungere som stol. Etter å ha delt hjem med en interiørdesigner i over 27 år, er jeg etterhvert fått inngående kjennskap til hvordan nytte og komfort er to elementer som ikke har noe å si om de bare liker hvordan objektet ser ut. Men det var nå det eneste stedet hvor jeg kunne sitte med litt avstand til de andre menneskene som befant seg der, så da måtte jeg bare leve med at det var mer anstrengende å finne en behagelig sittestilling der enn på Ryanair sine foreslåtte ståseter på SH.

    Etter å ha fått lagt fra meg carry on og claimet min plass var det på tide å undersøke tilbudet av spise og drikkevarer. Til tross for at jeg hadde lave forventninger da jeg kom, dette er tross alt en SAS innenriks-lounge, ikke en LH F-lounge, så var det vanskelig å ikke bli skuffet over førstnevnte. Alt de tilbød av fôr var noen epler og bananer, havregrøt (ikke mer om den senere), og to boller med potetgull. Utvalget av forfriskninger var derimot nesten bedre enn forventet, Carlsberg på tappekran (finnes tross alt mye verre øl enn Carlsberg), vin på tappekran (Hvis du liker vin, så _ikke_ drikk vin fra tappekran), brus på dispenser og juice/melk på dispenser. I tillegg hadde de et par munkholm stående, og noe som så ut som alkoholfri vin. Og kaffe da selvsagt, men bare typisk maskin-kaffe, ikke noe ordentlig espressomaskin å spore såvidt jeg kunne se.

    På dette tidspunktet var klokken såvidt passert kl 08 på en tirsdags morgen, og med så tidlig avgang hadde jeg ikke fått anledning til å spise frokost enda, så jeg tenkte jeg skulle ta det litt rolig, og ikke gå rett på ølen. Den tankegangen holdt i en halvtimes tid, da min eminente studiekamerat som skulle med samme flyet dukket opp, og etter å ha sveipet han inn i loungen, kunne det bare gå en vei, til øl-kranen. Jeg er ganske overbevist om vi fikk noen blikk fra diverse andre reisende da vi etterhvert gikk for påfyll nr 2, (som student i Nord-Norge gjelder 1 regel over alle andre, har du tilgang til på billig eller gratis øl, da drikker du), kanskje spesielt siden klokken fortsatt såvidt var passert 09. Men vi ble nå sittende, og da boarding etterhvert ble annonsert var begge i godt humør. Alt i alt var det en ganske godkjent lounge, når man tenker over at det er innenriks, men det som skuffet mest var mangelen på servise. Plastglass og papptallerkner var det man fikk, og jeg mener virkelig at SAS kan gidde å tilby ordentlige glass i det minste, men det er kanskje bare meg?

    Selve flyturen på TOS var relativt hendelsløs, eller jeg tror ihvertfall det, jeg slengte på meg mine elskede Bose QC25, startet spotify og sloknet deretter ganske kjapt. Men vi landet ihvertfall trygt, og ingen hadde omkommet under turen, ikke ble vi møtt av politi eller brannvesen ved landing, så alt i alt tror jeg det kan oppsummeres som en ganske hendelsløs flyvning mellom OSL og TOS. Med bildetrøbbelet jeg hadde på loungen og fordi det ser utrolig dumt ut og sitte der og ta bilder med en iPad tok jeg meg ikke helt bryet med å dokumentere mangelen på benplass, men for meg på 1,86m føles benplassen ganske langt ifra behagelig. Og ettersom jeg ikke følte for å betale 60kr for en liten wrap som de bare tidvis har inne, så ble det heller ikke noe måltid på meg på denne flyturen, og da var dette reisebrevet plutselig blitt mer som en loungeanmeldelse enn et reisebrev, men practice makes perfect, er det ikke det man sier?:p
    En liten notis til slutt, tror nesten at mine kolli alltid har en usynlig priority tag når jeg lander på TOS, for har knapt opplevd å vente på baggasjen, den er så og si alltid først ut på båndet omtrent, uansett når jeg sjekker inn... Til neste gang, på gjensyn:D
     
    Robamu liker dette
  6. _Tobias_

    _Tobias_ Reiselysten student

    Innlegg:
    65
    Likes mottatt:
    47
    Bonuspoeng:
    18
    Mulig de plukker ut mennesker også, men selve maskinen piper helt tilfeldig x antall ganger iløpet av en dag, uten at vekterne har noen kontroll over hvem den piper på. Dette ble jeg ihvertfall fortalt av den tidligere nevnte meget hyggelige vekteren som sto og hjalp med sorteringen av carry on på FT:)
     

Del denne siden