Friår med mye reising - Beste FF program

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av flexitravel, 14. nov 2020.

  1. flexitravel

    flexitravel Medlem

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Planlegger et friår etter corona med mye reising i alle kontinenter og ser etter gode frequent flyer program for å få mest mulig verdi. Det som er viktig for oss (2 voksne) er komfortable long-haul i biz/first hvor vi har endel fleksibilitet og god tilgjengelighet på short-haul.

    Som de fleste andre her har jeg satt meg godt inn i EB og *A og mulighetene dette programmet gir. Planlegger å spare opp ca 500k poeng og 3 CT før reisen så her har jeg god kontroll. EB gir også god verdi for reiser innen Sør-Amerika som ofte er priset svært høyt. Sas og fly premium har jo utrolig god verdi, men med tilgjengeligheten på Sas tør jeg ikke satse for mye på ledige billetter dit vi vil.

    Nylig kjøpte jeg Finnair sin kampanje hvor vi fikk 300k poeng og 75k status poeng for 1950 EUR. Synes det var god verdi da jeg overførte 15k poeng til 5k status poeng og har nå OneWorld Sapphire ut 2022. Finnair ser ut til å være bra på egne long-haul, innen Europa og ned til Midtøsten. Forferdelig dårlig på uttak hos one world partnere.

    Flying Blue har jeg ikke satset noe særlig på, men ble med på Resurs bank sine to kampanjer siste år og har nå litt over 70k poeng. FB ser ut til å ha mange gode promos og lave poeng kostnader innen Europa, eco til USA, eco til Karibia og kanskje aller best 14,5k poeng envei fra Hawaii til USA og Karibia. Utfordringen med FB er å få status gjennom reiser, noe jeg ikke får til med dagens situasjon. De ser heller ikke ut til å ha noen god måte å kjøpe poeng som gir verdi. Har noen tips til gode opptjenings muligheter for FB? Noen som har kjøpt poeng under kampanje tidligere som har gitt god verdi?

    British Airways har jeg heller ikke satset noe særlig på, har usle 700 avios der. Ser likevel at avios er veldig verdifull i enkelte partner program som enveis innen USA for 9k poeng, USA til Sør Amerika for 11k poeng og kanskje aller best med Cathay Pacific som har svært høy pris for sine enveis billetter innen Asia. Feks 12k Avios for en reise i eco som koster oppimot 3k eller 16k Avios for biz som koster rundt 8k å kjøpe. Skulle gjerne hatt flere Avios, men de er svært dyre i innkjøp og eneste som virkelig er interessant er opptjening av Avios ved Airbnb bookinger. Bruker noen Amex kortene til overføring av MR til Avios? Fant ikke verdien av dette vs overføring til EB. Andre måter dere tjener opp Avios?

    Er det andre program som kan være verdt å sjekke ut? Stabilitet er viktig så tør ikke kjøpe poeng i flyselskap som har store utfordringer for tiden (Feks Avianca og Norwegian).

    Hvor krediterer dere som har flere FF program hotell poengene? Har holdt meg til hotellene sine egne program, men ser at Finnar har dobbel deal med Scandic slik at man får i begge program så det er jo mye bedre enn feks EB hvor man stort sett må velge.
     
  2. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Som mange vet flyr jeg kun for det meste med BA / OneWorld på revenue billetter. Klarer du å få Gull på f. eks BA (OneWorld Emerald) så får du tilgang til mange fantastiske F lounger rundt omkring i verden, også når du flyr i Y. Jeg har selv reist på mange reiser i C med CX i Asia med å bruke Avios poeng. CX F loungene på HKG er jo utrolig bra. Ikke vanskelig å samle Avios heller. BA gull gir 100% bonus og kan lett klare å samle 20-30k Avios poeng på en W billett til USA eller SIN som koster rundt 5k NOK. I tillegg kan man få C billetter mellom 10-15k NOK og da flyr jeg selvsagt alltid via HEL:)

    Jeg har også SAS Gull via kredittkort, men jeg flyr aldri *A på revenue billetter. Men i år har jeg vært både i Bodø, Kirkenes, Svalbard og Alta med SAS Eurobonus poeng med familien og det gir jo veldig god verdi. I tillegg har jeg en årlig Amex F tur med et av barna eller kona. Poeng samles opp via kredittkort og Trumf / Viatrumf. Så synes jeg har funnet en god kombinasjon her mellom *A og OneWorld.
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Generelt vil jeg si, det er feil tidspunkt å ta friår nå med Corona.

    Utover det, er det min erfaring at uansett alianser kombinerer det dårlig med fleksibilitet.

    Problemet ligger vel litt i at ingen allianser dekker 100%. OW er f.eks sterke i Sør Amerika *A ikke. Tilsvarende er vel *A sterkere enn OW i Afrika?

    Jeg tror jeg hadde spilt litt åpent. Dere har jo mye poeng allerede i *A og noe i OW. Bruk der det passer, planlegg litt i forhold til forventning om dekning og ellers blø cash der fleksibilitet ikke matcher poeng utbud / poeng / allianse.

    Litt misunnelig, kunne tenkt meg noe sånt selv :)
     
  4. flexitravel

    flexitravel Medlem

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43

    OneWorld Emerald står høyt på listen, men med lite flyvninger før denne reisen tror jeg det blir vanskelig å skaffe før, men kanskje om vi finner gode priser kan vi se om vi klarer det i starten på friåret. Alternativt kan jeg kjøpe det via Finnair for 210k poeng. Litt usikker på om det er verdt det, kanskje heller satse på BA når Finnair sitt utløper i 2023.

    Tjener du opp Avios på andre måter enn ved å fly OneWorld? EB har jo utallige måter og 90 % av mine poeng kommer fra kredittkort, viatrumf etc.

    Skulle gjerne hatt utvalget USA har på kredittkort..foruten Resurs og Bank Norwegian er vel alle i Norge linket mot Sas EB.
     
    TravelManBiz liker dette
  5. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg viller heller gått for BA enn Finnair personlig. Jeg pleier å ta dagsturer til London city med overnatting på LHR og da er det veldig greit å ha BA gull. For det første har BA seatblock som slår til T-72 og da har jeg alltid er ledig midsete (hvis ikke flyet er helt fullt) I tillegg tar BA godt betalt for å reservere seter for de som ikke har status, så jeg finner som regel alltid seter ved nødutgangen og da ledig midtsete i tillegg.

    Er veldig få muligheter til å tjene opp Avios i Norge, så alle poengene kommer via flygninger på BA / OneWorld. Kredittkortene bruker jeg til å få Eurobonus poeng til alle bonusturene mine:D Men normalt drar jeg vel inn rundt 150-200k Avios i året på flygninger. Husk at en MR til LAS i C gir rundt 40k Avios.
     
    qouz and flexitravel like this.
  6. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    shopping.ba.com. Mange butikker der som sender til Norge, så har du i tillegg bookingtjenester som hotels.com og noen hotellkjeder der også, som selvfølgelig er internasjonale.
     
    flexitravel liker dette

Del denne siden