Vi skal til USA i morgen, og trodde det meste var i orden (det er det nok også), men så begynner man jo å sjekke. Vi skal fly SAS til OSL, deretter Lufthansa til Miami, via MUC. Dette er en bonusreise, og billettene er utstedt av SAS. Innsjekk ble gjort i går, og i dag så jeg at mellomnavnet mitt ikke kom på billetten, til tross for at dette ligger inne "overalt" (i fornavn-rubrikken, likt som i passet). Etter endel intens googling ble jeg beroliget med at dette bør gå bra. Videre rotet jeg meg inn i APIS-opplegget hos Lufthansa, der det viser seg at jeg er registrert som female og fruen male. I tillegg ligger ikke passinformasjonen til fruen inne i det hele tatt. Jeg gjør utallige forsøk på å endre dette, både på forskjellige enheter og nettlesere, uten hell. Ringer også til Lufthansas fantastiske India-avdeling, uten at de kan hjelpe meg noe særlig. Sjekker så passinformasjon hos SAS, og der ligger jeg plutselig som female der også. Fruen ligger derimot som female her (med alt av passinformasjon registrert korrekt). Jeg forsøker å endre kjønnet mitt (spesiell setning?), og får det til etter å ha avbrutt innsjekkingen først. Sjekker så inn på ny, trippelsjekket at det står male, og godtar deretter. Hva skjer så da? Jo jeg står fortsatt som female. Gjør det samme igjen, og får samme resultat. For ordens skyld gjør jeg dette enda en gang også, med samme resultat. Mellomnavnet ligger også inne hver eneste gang, uten at dette kommer på billetten. Etter all googlingen tidligere i dag vedr. mellomnavnet fikk jeg også med meg at male/female normalt ikke var et problem, men fortsatt kunne jeg gjerne tenkt meg at all informasjon var korrekt. Spesielt siden det er USA, og dit vil man kanskje ha ting litt i orden. Så hvor vil jeg med denne tråden? Det vet jeg ikke helt skal jeg være ærlig. Måtte vel kanskje bare få ut litt frustrasjon, så får vi i det minste håpe at dette ikke skaper krøll i morgen (jeg har en tante som ble avvist i AMS på vei over fjorden grunnet at kun første fornavn (av to) var på billetten, men egentlig tror jeg (og håper) det må ha vært noe mer her).
I disse dager kan du vel identifisere deg som "female" i skranken, så går nok bra Neida, håper dette ordner seg og god tur!
Håpløst at noen tar seg frekkheten til å registrere kjønn i det hele tatt. Alle i 2018 vet at kjønn kun er en sosial konstruksjon!!
På reiser med SAS har jeg også opplevd ved et par anledninger at det har stått Ms. foran navnet mitt. Uvisst hvorfor. Tror faktisk det gjorde det da vi dro til New York sist. Ingen problem
Takk for trøstende ord. Sitter nå godt plassert på loftet på LH 460, og hverken navn eller kjønn har blitt nevnt eller spurt om en eneste gang.