Den pågående streiken ser ut til å tappe selskapet i betydelige likvider. Hva skjer hvis streiken vedvarer? Hva skjer med våre bestillinger ..? Hva skjer med bonuspoengene? Moro å tenke på ... eller?
Jeg håper ikke SAS går konkurs. Håper de blir enige snart. Har forståelse for de streikene men også for ledelsen i SAS så her bør de klare å komme til enighet ved at begge parter tar ansvar
Dette kan du ikke skrive, det er ren spekulasjon fra din side. Hva som skjer i en eventuell konkurs er på ingen måte gitt, det går ikke an å være så kategorisk.
La oss si at streiken varer i for eksempel 10 dager med et tap på 5-800 mill for SK. Hvis snittlønnen til de 1300 pilotene er 800K og de hadde fått 13% lønnsøkning utgjør det ca 135 mill i året ekstra. Dvs at de kunne betalt lønn i 6 år tilsvarende det tapet de nå får. Ironisk at ledergruppen belønnet seg selv med store bonuser og lederen 36% lønnsøkning. Det er jo helt latterlig. Singler så hardt i glasshuset https://e24.no/naeringsliv/sas/sas-...-jo-kunne-se-det-paradoksale-i-dette/24611958
Hugs på arbeidsgjevaravgift, pensjon etc. Ein må og omsynta at streikekostnaden ikkje kjem kvart år slik som lønsauken. Eg kjenner ikkje detaljane i det dei kranglar om på løn, men om arbeidsgjevarsida gjer 13% auke utan ein ordentleg kamp vil dei legge lista ekstremt høgt til framtidige forhandlingar.
Det er jo rene fakta at hvis selskapet går konkurs at biletter og bonuspoeng er borte. Men hvor sannsynlig det er at SAS går konkurs, det er en helt annen skål.
Enn så lenge tror jeg denne streiken bidrar i positiv forstand for å unngå konkurs, og da tenker jeg på Norwegian. Tror de drar inn en del ekstra $ i disse dager med rekordgod fyllingsgrad.
At poengene ryker er jeg enig med deg i, men bestilte reiser? Ikke hvis de er på andre *A selskaper. De er betalt, SAS’ liv og levnet har ingen betydning der.
Joda, ser den. Og 13% er for høyt. Men samtidig sender ledelsen et uheldig signal med å ta ut bonus og gi seg selv høye lønnsøkninger. En leder bør gå foran med et godt eksempel. Samtidig så er det vel etterspørsel etter piloter generelt slik at SAS-ansatte har anledning til å skifte selskap om de ikke er fornøyd?
https://flysmart24.no/2019/04/29/sendte-prisen-til-himmels-flyr-med-tomme-seter/ Enig med deg, men Flysmart24 mener å vite noe annet
Ville heller ikke trodd at reisene ryker, men er ikke også Eurobonus skilt ut som et eget selskap nå? Eller gikk dette i vasken da Roald forlot skuta?
Nå har arbeidsfolket i Sas og sgh vært med å dra lasset i snart 20 år, og mange av de årene har man gått uten lønnsøkning med lovnader om diverse. Så kommer det fram at i ledelsen har fått bonuser opp og ned i mente. Så nå ble vel den berømte strikken strukket slik at nok er nok.
Alle kjøper vel billetter med kort, og da får en vel stort sett pengene tilbake fra kortselskapet når varen/tjenesten ikke leveres. Poengene er vel i større fare, men dette er kun teori.. Pilotene kan jo ikke være så idiotiske at de kjører sine egne arbeidsplasser i grøfta, for ikke å si utenfor runway...