Galapagos Islands

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Salvador, 15. aug 2015.

  1. Salvador

    Salvador Aktivt Medlem

    Innlegg:
    104
    Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    28
    Hei

    Er det noen som vet om Galapagos Islands teller som Stillehavet eller Sør-Amerika i sonene til Eurobonus? De ligger jo i Stillehavet, men siden de hører til Ecaudor og ligger forholdsvis nærme fastlands Sør-Amerika har jeg et lite håp om at man slipper unna de stive poengprisene til Stillehavet..
     
  2. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    369
    Likes mottatt:
    286
    Bonuspoeng:
    63
    Rimelig sikker på at dette vert rekna som Ecuador og Sør-Amerika.
    Men er det award-seter å finna på EuroBonus på denne strekninga då?

    Eg meinar å hukse eg sjekka ein gong utan nevneverdig hell.
     
  3. Salvador

    Salvador Aktivt Medlem

    Innlegg:
    104
    Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    28
    Masse tilgjengelig med Avianca fra Europa til Bogota. Videre med Avianca (Aerogal) via Quito til Bartra Island. Finner masse ledig på united.com i alle fall. Har ikke snakket med SAS, kun prøvd å leite på united.com.
    Har du snakket med SAS om hvilken sone Galapagos hører til?
     
  4. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    369
    Likes mottatt:
    286
    Bonuspoeng:
    63
    Nei, har ikkje det.
    Eg har ein booking heile vegen frå BGO til CUZ og tilbake frå ADZ til BGO i September (som eg må kansellera pga. jobbtur) på Avianca. Og det var i denne samanhengen at eg sjekka award-billettar til Galapagos.
     
  5. Salvador

    Salvador Aktivt Medlem

    Innlegg:
    104
    Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    28
    Klarer du å få det på maks 8 strekninger? Jeg skal også reise ut fra BGO, men trenger jo 4 legs på kun å komme meg til Bogota hvis jeg skal fly med Avianca.. Vurderer å starte i Oslo eller Køben, for så å booke separate billetter derfra.
     
  6. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    369
    Likes mottatt:
    286
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, har flyruta BGO-CPH-LHR-BOG-LIM-CUZ <-> ADZ-BOG-LHR-CPH-BGO som eg faktisk no ser at er 1 segment for mykje i henhold til reglane... Interessant.
     
  7. Are

    Are EBD InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,698
    Likes mottatt:
    2,890
    Bonuspoeng:
    113
    Kan det være at to av disse har samme flightnummer?
    Eller at disse 8 segmenter faktisk skal være pr retning?
     
  8. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    369
    Likes mottatt:
    286
    Bonuspoeng:
    63
    Nei, alle er separate flightar.
    Men, no har eg gått gjennom CT-betingelsane på nytt, og det viser seg faktisk at denne regelen ikkje eksisterer lenger(!)
     
  9. Are

    Are EBD InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,698
    Likes mottatt:
    2,890
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, men regelen gjelder eurobonus-bookinger så det er jo litt av det samme opplegget :)
     
  10. Salvador

    Salvador Aktivt Medlem

    Innlegg:
    104
    Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    28
    Kan jeg spørre hvordan planen din var å komme deg fra CUZ til ADZ? Jeg ser på en rute som er relativt lik denne, muligens med CT hele veien til GPS og hjemreise fra CUZ/LIM, men det er fryktelig dyrt å fly i Sør-Amerika... Og litt vel lange distanser for bil.
     
  11. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    369
    Likes mottatt:
    286
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, det var det eg og raskt fann ut, at reiser "innenriks" i Sør-Amerika er svært mykje dyrare enn kva me er vant til i Europa (her kan Avios vera gunstig å nytta, hvis du har det, og taxes ikkje er for høge). Planen min var å kjøra leigebil frå CUZ til LIM, hovudsakleg for turen sin skyld. Vidare med fly frå LIM til UIO (på grunn av ubrukelige routingar til SCY/GPS, der du uansett må mellomlanda/ha overnatting i GYE). Overnatting i UIO før fly vidare frå UIO til SCY/GPS (som mellomlandar i GYE, men har samme flightnummer).

    Tilbake frå SCY/GPS via GYE og BOG til CTG der planen var å vera ei vekas tid før turen vart avslutta med endå ei veka på ADZ.

    Veit ikkje om du har sjekka prisar på dei forskjellige båtturane på Galapagos, men det er heller ikkje ein direkte billig affære :)


    Kjenner at desto meir eg snakkar om denne turen desto meir bitter vert eg på at eg ikkje får moglegheit til å gjennomføra den.
    Bookinga er framleis gyldig, i det "håp" at eg plutseleg skulle få sparken eller noko sånt :)
     
  12. Salvador

    Salvador Aktivt Medlem

    Innlegg:
    104
    Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    28
    Takk for detaljert svar :) Har litt Avios, men ikke særlig mye, har derimot en del EB-poeng, så har sett litt på å bruke dette også (25k på eco t/r innad i Sør-Amerika og Avianca flyr alle strekkene som er aktuelle). Som nevnt over, ser tilgjengeligheten på biz ut til å være god til GPS med Avianca. Generelt ser det ut som Avianca har ekstremt mye rewardseter ledig, så mye at jeg er redd for at det ikke kan stemme.. Igjen, dette er kun via united.com, ikke snakket med SAS enda. Jeg ser at du skulle fly via LHR til BOG, men dette er vel med A330? Vi tenker å fly via MAD (selv om det blir en ekstra leg), for å fly B787, hvor bizproduktet ser meget bra ut.

    Veldig kjedelig du ikke får reist, hvis vi ender opp med denne reisen skal jeg heller komme med noen tips hvis du får muligheten til å dra senere :)
    Og ja, har fått med meg prisene på båtturene, litt av grunnen til at jeg ikke har særlig lyst til å punge ut med mange tusen for korte flyreiser innad i Sør-Amerika ;)
     
  13. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    369
    Likes mottatt:
    286
    Bonuspoeng:
    63
    Nei, dei setene du ser som ledige stemmer nok mest sannsynleg. Eg brukte united.com før eg ryngte til CT-telefonen og, og samtlige Avianca-flights var ledige der eg forventa dei skulle være ledige. Og som ein ekstra bonus... Avianca tar ikkje taxes/fuel surcharges, så det er den soleklart beste (prismessige) måten å bruka EB-poeng på.

    Nei, strekninga LHR-BOG vert flydd med B787 i begge retningar. Det var ein av grunnane til at eg endte opp med nettopp LHR-BOG då det er ein lang flytur (større moglegheit for å sove) og med ein flytype eg kjenner godt (og likar godt) frå før av :)
    Dei resterande flightane er jo på 1-2 timar, så flytype eller klasse har eigentleg ikkje så mykje å sei, men resten av turen er booka i C og.
     
  14. Salvador

    Salvador Aktivt Medlem

    Innlegg:
    104
    Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    28
    Hmm, på United sin søkemoter er det kun MAD-BOG som står oppført med B787, både BCN-BOG og LHR-BOG står oppført med A330, med alle dager jeg har søkt (januar). Sjekket nå også i tillegg i høst, der står det også A330 på de strekkene. Sjekket nå òg på Avianca sine sider, også der står det samme.

    Har hørt at Avianca ikke tar surcharges, fant det faktisk ut etter vi hadde bestemt at det var de det passet best å fly med, så det var en hyggelig overraskelse :)
     
  15. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    369
    Likes mottatt:
    286
    Bonuspoeng:
    63
    Eg var inn og sjekka sjølv no, på dei datoane eg har billettar til og ser no at flyet faktisk er endra til ein A330...
    Betyr med andre ord at enten har leveransen av B787 (skulle setjas inn i drift i sommar) vorte utsatt, eller så er den satt inn på ei anna ruta.

    Ser i tillegg at ankomsttida har endra seg som eit resultat av dette, men har ikkje fått noko beskjed av dette frå hverken SAS eller Avianca. Dårleg.

    EDIT: Og her har me forklaringa, http://www.businesstraveller.com/news/101521/avianca-cancels-b787-heathrow-service
     
  16. Salvador

    Salvador Aktivt Medlem

    Innlegg:
    104
    Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    28
    Ja, det er dårlig.
    Holder meg til MAD-BOG da, etter hva jeg har klart å finne ser produktet på B787 ut til å være vesentlig bedre enn på A330. Som nevnt tidligere i tråden, har du 9 legs på din bestilling. De sa ingenting på det når du booket reisen? Ligger an til 9 eller 10 legs selv, klarer det på 8 hvis jeg starter/slutter OSL/CPH, og bestiller separate reiser fra/til BGO.
    Du har heller ingen "stopovers" på mer enn 23h59m? Det er et par steder underveis på reisen det passer seg slik med "stopover" på 24-26 timer, vet du om de håndhever 23h59m strengt, eller om de kan gjøre unntak hvis det er snakk om én time eller to?

    Ble mye spørsmål i tråden her, setter pris på at du tar deg tid til å svare :)
     
  17. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    369
    Likes mottatt:
    286
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, det var nettopp pga. Avianca sitt B787-produkt at eg gjekk for denne ruta. Hvis eg skulle ha booka på nytt i dag hadde eg nok gått for MAD-BOG.
    Opprinnelig reise involverte ikkje ADZ-BOG segmentet, som jo er det 9. segmentet.
    Det var noko eg fann ut i etterkant at "hey, kan jo berre leggja den til i bookinga, gratis, i staden for å fly på dyr økonomi". Så denne vart lagt til i etterkant, men dei kommenterte ikkje noko som helst på dette. Det einaste som vart sagt var om eg ikkje fann ein meir direkte routing enn dette (noko eg ikkje gjorde).

    Ingen stopovers i heile tatt, mellomlandingane er på 1-2 timar. Veit ikkje kor strenge SAS er på stopovers, men vil gjette på at hvis det f.eks. finnes bedre alternativer som ikkje strekker seg over 24 timar så vil dei nekte deg denne.

    Men som det tidlegare har vore diskutert inne på dette forumet så er det veldig varierande kven du møter i andre enden på CT-telefonen.
    Min anbefaling er eigentleg berre å finne dei ledige award-setene på forhånd (som du allereie har gjort), lesa deg opp på reglane (som du gjer) og når du er på telefonen "diktere" reiseruta til agenten, som den største selvfølgelighet.

    La til bookinga mi her, hvis du er nysgjerrig http://pastie.org/private/epaf1khkvhuxqsewxejnfg
     
  18. Are

    Are EBD InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,698
    Likes mottatt:
    2,890
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er nok noe de aller aller fleste pasasjer ikke legger merke til så det skaper nok mer støy enn det hjelper å gi varsel om at de bytter flytype.

    Vedrørende 24 timer er detreglene til Eurobonus som dikterer at stopover ikke er tillatt. Tvilstilfellet her er kanskje om det ikke finnes alternativer routinger, ellers skal de i utgangspunktet bare nekte..
     
  19. blystan

    blystan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    568
    Likes mottatt:
    248
    Bonuspoeng:
    43
    Sier ikke også reglene til Eurobonus at det er lov med en stop over 24 timer på intercontinentale flyvninger? Eller er det jeg som roter nå?
     
  20. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    369
    Likes mottatt:
    286
    Bonuspoeng:
    63
    Det var ikkje flytypebyttet i seg sjølv eg reagerte på. Det er for så vidt "ok" for min del. Men ankomsttida vart forskjøve med 30 minutt pga. dette. Det reagerte eg på.


    Det gjeld vel kun SAS-flygningar.
     

Del denne siden