Gate sjekke bagasje - uproblematisk?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av KristianSk, 02. mars 2018.

1. KristianSk

KristianSk Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Gutter og jenter,

Jeg har tenkt til å transportere en 27’’ PC-skjerm med fly, i originalemballasje. I utgangspunktet en ganske dårlig idé altså.

Planen min er å dra den med gjennom sikkerhetskontrollen, og levere den i gaten. Ved ankomst henter jeg den ut på jet bridgen og bærer den hele veien ut av flyplassen.

Jeg kommer åpenbart til å bli sliten i armene, men bortsett fra det, skal det vel gå bra? Er det noe annet en egen fysikk som kan stoppe meg?

2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Så mye glass som kan brukes til våpen... :eek:

Spøk til side, jeg ville ringt flyplassen og sjekket først.

Eddie47 and KristianSk like this.
  3. KristianSk

KristianSk Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tenker at i slike tilfeller er det bedre å ikke spørre om lov på forhånd. Så jeg tror jeg høyner innsatsen til to skjermer, og bare prøver... ;)

RoadKing liker dette
  4. hifiman

hifiman Veteran

Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Her vil jeg tatt kontakt med flyplassen ja, kan jo hende at du riskerer å bli nektetet igjennom sikkerhetskontrollen

Eddie47 and KristianSk like this.
  5. KristianSk

KristianSk Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kan ikke helt se at flyplassen skal være et problem her? Folk har jo med seg masse rare ting gjennom sikkerhetskontrollen, f.eks. Instrumenter.

Flyselskapet kan definitivt bli et problem, men her tenker jeg at de er enklere å få til en løsning om jeg bare møter opp med hode på skakke og et pent smil enn å ringe hvor svaret antagelig er nei.

6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Instrumenter har ikke glass, det har en skjerm.

Eddie47 liker dette
  7. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,506
    Bonuspoeng:
    293
    Hvorfor spør du her inne når du får gode råd?

Ring flyplassen!
    «Nei, det er bedre bare å møte opp og smile»

Det er mye glass!
    «Det kan da ikke være noe problem»

Er den uåpnet i originalemballasje ville jeg sjekket den inn som baggasje ..

KristianSk liker dette
  8. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,965
    Bonuspoeng:
    293
    En 27” pc-skjerm er vel så glassfri som det er mulig å få noe.

KristianSk liker dette
  9. KristianSk

KristianSk Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Nettopp derfor.

Jeg kjenner til iMacer som har blitt medbrakt som håndbagasje, disse inneholder definitivt mer glass enn mine skjermer (ref. @Upsaker) så sikkerhetskontrollen er forsåvidt min minste bekymring.

Det jeg egentlig lurte på var hvordan mulighetene for levering/henting ved gate er.

RoadKing liker dette
  10. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,555
    Bonuspoeng:
    113
    Levering ved gate er ok, men henting ved gate ala Wideroe og håndbagasje praktiseres ikke av SAS, så her må ev crew si ifra til bakkepersonell når døren åpnes, slik at du får den i hendene.

KristianSk liker dette
  11. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,965
    Bonuspoeng:
    293
    På CRJene hender det man leverer og henter ved flydøra.

KristianSk liker dette
  12. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Noe slik ville jeg sendt med rekommandert post. Koster litt, men mindre drassing og pes, og Posten holdes ansvarlig hvis noe ryker.

KristianSk liker dette
  13. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,965
    Bonuspoeng:
    293
    Norgespakke er forsikret til 10.000kr og koster fra 145kr. Rekommandert har ikke noe med forsikring å gjøre.

KristianSk and lMartin like this.
  14. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,426
    Bonuspoeng:
    183
    Nja, ikke heeeelt korrekt, rekomandert er forsikret til 1.000 kroner, men det koster jo mye mer enn Norgespakke så det er jo uansett bare tull å bruke det. Norgespakke er gull ved sending av ting som koster litt.

KristianSk liker dette
  15. sunshine

sunshine Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,789
    Bonuspoeng:
    93
    Har sett skjermer av diverse størrelser, fra PC skjermer og opp til 55 tommer, som har blitt sendt med fly som bagasje.
    Siden flytype er litt usikkert her, så er det litt forskjellig på hvordan crew håndterer dette eller ikke håndterer dette.
    Crj-der tror jeg du må regne med at den blir DAA bagasje, da det ikke er spesielt med plass i hverken hatthylle eller crew storage steder. Dette er en grei ordning, sett noe av det samme problemstillingen som du har, og paxen virker greit fornøyd.
    737 (SK)- her er det nok veldig crew avhengig og om de har plass/skjermen passer i crew storage skapet.
    Airbus (SK)-veldig usikker på hvordan det blir da vi sjeldent/aldri har airbus på Værnes, men regner med noe av det samme som 737.
    WF-litt avhengig av flytype, men ikke spesielt god plass i cabin her heller. Men q400 har jo litt crew storage, men ikke mye volum.

Men som stuer har jeg opplevd at crewet har «nektet» å ha skjermer/store bilder i ramme og lignende i cabin da det ikke er plass og/eller ønskelig å ha store kolli i fanget. Hvis det er lite folk, så kanskje du får den under stolen forran?
    Har hatt hendelser hvor vi har får skjermer/bilder og lignende ned fra cabin (737) og eier skulle mellomlande i Oslo. Det ble printet ut en ny tag til bildet og ned i lasterommet med tag helt fram til siste stopp. Dette var et relativt fullt fly og null plass i cabin. Mener å huske at det var en gullkunde.
    Så det er mange faktorer som spiller inn. Men blir nok helt sikkert en løsning.

16. KristianSk

KristianSk Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Virkelig helt suverent, tusen takk!

Edit: Som alle vet er praksis ofte noe annet enn teorien skulle tilsi, og når jeg nå har skjermene og et utvalg kofferter foran meg har jeg klarte å finne plass til de begge. Så da går de på dødsbåndet, så får jeg bare krysse fingrene.

Takk for all hjelp!

Last edited: 03. mars 2018
    Travellingalf liker dette

Del denne siden