Hei Nå som all er flyfast og vi må fylle dagene med noe, hva med tips for god gjærbakst og hevtider på deigen. Tenker ikke å blande inn surdeigsbrød her.
1. Varme nok råvarer inkludert melk og smeltet smør. 2. Lag deigen så løs som mulig, bland heller inn litt ekstra mel etterforheving 3. Hev på et lunt varmt sted 4. Hev lenge nok 5. Etterhev i ovnen med damp 7.Pensle med egg 8.Stek med damp
Glad for å se denne tråden ettersom flere her på forumet interesserer seg for baking og gjærbakst. Her kan vi diskutere det meste innen matlaging og oppskrifter, uten å kapre andre flyrelaterte tråder. Et spørsmål fra min side: Bruker dere fersk gjær, eller tørrgjær i oppskriftene deres? Selv sverger jeg til fersk.
Er det rart jeg elsker dette forumet Når det ikke ikke blir fly & øl er fly & bakst en god erstatning
Hevetid: Til jeg kommer på at deigen står til heving. Best resultat blir det uansett ved kaldheving over natten
Er det noen som erfaring med Tangzhong, skal visst være veldig effektiv for å holde bollene myke og gode i mange dager i følge denne artikkelen på nrk.no: https://www.nrk.no/mat/tangzhong-tar-myk-gjaerbakst-til-nye-hoyder-1.14262462
Fersk selvfølgelig! Greit det er krise tilstander om dagen men ikke helt der enda at man trenger å benytte krigsrasjoner (tørrgjær).
Kan vi diskutere Lego kan vi diskutere bakst Alt for å holde dere i vigør...hehe. Må vel påberope oss unntakstilstand i disse koronatider. Hvem er først til å bake en modell av en A350?
Hvis du ikke vil bruke surdej, men vil ha go smak er trikset å bruke lite gjær og heve lenge på et kaldt sted. Da utvikler seg betydelig mer smak i brødet/rundstykkene enn du ville fått hvis du følger vanlige råd om å heve på et lunt sted.
Etter inspirasjon fra denne tråden ble det bakt 40 boller i kveld. Kommer jeg til å spise 40 boller? nei Har jeg medarbeider å dele de med i disse gjemmekontor tider? nei. Er det gøy å bake? Ja! Del gjerne oppskrifter og inspirasjon til å gjøre tiden i hjemmekontor litt korter.
For søt gjærbakst svergar eg til krem.no sine oppskrifter, også tangzhong. Kald væske, lang elting, lite gjær og lang hevetid.
Hjemmekontor er noe dritt, så då er jeg også kreativ på kjøkkenet. Satte en pizzadeig i går, på kaldheving i kjøleskap. Aldri prøvd det før, for jeg gidder jo vanligvis ikke vente 30 timer på pizza, men det funket jækla bra 500 gr tipo 00 mel, og kun 3 gram gjær oppløst i 3 dl kaldt vann, 2 ss olivenolje og 10 gr salt. Stekes på 250 grader i få min, helst på stein, men funker også på varmt brett Ble tipp topp dette, med selvlaget pizzasaus.
Jeg sliter med tangzhong, synes det blir så mye væske at alt blir som lim.. Mye søl og rot. Så holder meg unna det.