Hei! Gjorde en endring på en flybillett i går som kosten meg ca 800 kr. Få timer senere finner jeg ut at denne endringen var helt unødvendig da det ble endringer i gjøremål jeg ikke har kontrollen på. Ringer SAS nå for å sjekke om det er mulig å angre endringen. Svaret er som forventet nei. Er dette i henhold til forbrukerkjøpsloven? Burde ikke det vært 24 timers angrefrist på en endring også?
Du har ingen angrerett i henhold til kjøpsloven. Du har angrerett i henhold til lov om angrerett, men denne loven har noen unntak som blant annet gjelder flybilletter. Muligheten SAS gir deg til å avbestille i 24 timer er noe de gjør som en service, det er ikke en lovfestet rett. Norwegian praktiserer for eksempel ikke dette.
Du kan avbestille innen 4 timer hos Norwegian. 24 timer virker dog å være standard hos de fleste flyselskap (Easyjet, BA, LH osv).
24 timer er vel kanskje også litt av praktiske og konkurransemessige hensyn. For flyvninger til/fra/i USA følger det av DOT sitt regelverk at man skal ha fri kansellering i et 24-timersvindu fra man kjøper, alternativt at man kan låse en reservasjon til en gitt pris i samme vindu og betale før det utløper. Så for de fleste flyvninger leverer SAS bedre enn loven, men for flyvninger til USA må de faktisk tilby det - og da er vel det letteste å gjøre det til en global policy i tråd med resten av markedet.