Gjelder kjøpsloven for endringer på flybillett?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Skarven, 29. mars 2019.

1. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    754
    Bonuspoeng:
    93
    Hei!

Gjorde en endring på en flybillett i går som kosten meg ca 800 kr. Få timer senere finner jeg ut at denne endringen var helt unødvendig da det ble endringer i gjøremål jeg ikke har kontrollen på.

Ringer SAS nå for å sjekke om det er mulig å angre endringen. Svaret er som forventet nei. Er dette i henhold til forbrukerkjøpsloven? Burde ikke det vært 24 timers angrefrist på en endring også?

2. lMartin

lMartin Jeg var ung og trengte poengene! Moderator

Likes mottatt:
    6,312
    Bonuspoeng:
    183
    Du har ingen angrerett i henhold til kjøpsloven. Du har angrerett i henhold til lov om angrerett, men denne loven har noen unntak som blant annet gjelder flybilletter. Muligheten SAS gir deg til å avbestille i 24 timer er noe de gjør som en service, det er ikke en lovfestet rett. Norwegian praktiserer for eksempel ikke dette.

kaijoar, braathens safe and Skarven like this.
  3. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    754
    Bonuspoeng:
    93
    Takk! SAS leverer bedre en loven, det er jo bra :)

4. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan avbestille innen 4 timer hos Norwegian. 24 timer virker dog å være standard hos de fleste flyselskap (Easyjet, BA, LH osv).

5. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,196
    Bonuspoeng:
    183
    24 timer er vel kanskje også litt av praktiske og konkurransemessige hensyn. For flyvninger til/fra/i USA følger det av DOT sitt regelverk at man skal ha fri kansellering i et 24-timersvindu fra man kjøper, alternativt at man kan låse en reservasjon til en gitt pris i samme vindu og betale før det utløper.

Så for de fleste flyvninger leverer SAS bedre enn loven, men for flyvninger til USA må de faktisk tilby det - og da er vel det letteste å gjøre det til en global policy i tråd med resten av markedet.

NoLimit, chrt, morradi and 1 other person like this.

Del denne siden