Gjeldsregisteret og kredittkort

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Blueberries, 24. april 2019.

1. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    Man skal ikke være altfor naiv når man vurderer banker og kredittinstitusjoners innsikt i livet til en.
    Bare tenk på det faktum at kredittkort selskapene plutselig ut fra det blå ringer deg og spør om du har vært i x og brukt kortet på y.
    Det er vel og bra at de fanger opp forsøk på misbruk, men ikke fritt for at jeg får litt storebror ser deg følelse...

2. Erlingni

Erlingni Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    497
    Bonuspoeng:
    63
    Den ser jeg @RoadKing
    Men jeg jobber innen finans, og dette er bare en dråpe i havet slik jeg ser det, ift. hvor mye som allerede rapporteres. Og for en gangs skyld gir rapporteringen faktisk mening(!);)

RoadKing liker dette
  3. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Hmm.. Ja, det er såklart sant. Hadde ikke tenkt på det Men det tar vel uansett mye lenger tid før man kommer dit...

4. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,004
    Bonuspoeng:
    113
    For å forhindre fraud har finansinstitusjoner ganske vide fullmakter til å innhente, behandle og dele data. Det skal dog sies at det er forbud mot å bruke samme data til kommersielle formål, og det er krav om å holde dataene separat.

5. Erlingni

Erlingni Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    497
    Bonuspoeng:
    63
    Som dere sikkert skjønner; jeg tenker i hvert fall at gjeldsregister er en veldig bra ting. Jeg ser på det bare som en avansert og mer presis form for kredittsjekk, og synes egentlig det er veldig rart at vi ikke allerede har det.
    Storebror argumentene er jeg enig i. Men da er det sååå mye annen rapportering jeg ville stoppet lenge før dette (valutaregisterets NOK 5000,- grense for rapportering f.eks. bare for å nevne noe - den burde jo være langt høyere i 2019).

Nilsen liker dette
  6. cuivien

cuivien Medlem

Likes mottatt:
    1,254
    Bonuspoeng:
    93
    Enig. Jeg jobber også i finans, dog ikke lenger med privatkunder. Men da jeg satt i kundeposisjon var det veldig tydelig at kredittvurderingen som ble gjort i forbindelse med opptak av nytt lån hadde gigantiske mangler

Erlingni liker dette
  7. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,444
    Bonuspoeng:
    93
    Dagens kredittsjekk kan sammenlignes med å vurdere kunder ut ifra om de er pen i tøyet når de møter opp i bankene, omtrent like treffsikkert. Men det er det man har hatt til nå, så det er det man har brukt.

Og jobbet i bank for mange år siden når det å innvilge kreditt ikke var så automatisert, men opp til den enkelte rådgiver. Uten å avsløre for mye, men trynefaktoren telte overraskende mye, for ikke å si hva slags sladder noen på kontoret hadde hørt om den personen eller familien.... Da tar jeg heller noen automatiserte løsninger :D

8. Mavo

Mavo Senior Medlem

Likes mottatt:
    544
    Bonuspoeng:
    93
    Her er et par merknader til forskrift om krav til finansforetakenes utlånspraksis for forbrukslån som kan være interessante:

Til § 1 Virkeområde
    Forskriften gjelder for alle finansforetak som tilbyr usikret kreditt til forbrukere i Norge, herunder filialer av utenlandske finansforetak og finansforetak som driver grensekryssende virksomhet i Norge
    .
    Med usikret kreditt menes nedbetalingslån og rammelån, herunder kreditt knyttet til kreditt- og betalingskort. Forskriften gjelder ikke når finansforetak yter usikret kreditt der kreditten gis rente- og kostnadsfritt. Rente- og kostnadsfri kreditt omfatter blant annet kostnadsfrie betalingskort der kunden skal betale totalt beløp ved fakturering, og kunden, ved manglende betaling, må betale forsinkelsesrenter etter lov om renter ved forsinket betaling.

Til § 6 Kredittkort med lav kredittramme
    Forskriften fastsetter at kravene i §§ 2 og 3 til betjeningsevne og gjeldsgrad ikke gjelder ved innvilgelse av kredittkort med kredittramme inntil kr 25 000,–, forutsatt at kunden ikke har andre kredittkort. Henvisningen i annet ledd til finansavtaleloven §§ 46b og 47 innebærer at finansforetakets plikt til å vurdere kundens kredittverdighet og eventuell plikt til å fraråde kredittavtalen, gjelder uavhengig av forskriftens bestemmelser.

Dette kan jo igjen tyde på at betalingskort som f.eks. Amex ikke vil bli tatt med i gjeldsregisteret.

9. Moorah

Moorah Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Gjeldsregisteret tror jeg egentlig er en god ting, men litt kjipt for de blant oss som elsker kredittkortfordeler, men som enda ikke har skaffet seg boliglån (og da spesielt de som virkelig er i grenseland for å ha råd til å kjøpe).

10. dineros

dineros Nytt Medlem

Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    8
    Ifølge Experian Gjeldsregister forplikter bankene seg til å innrapportere hvert femte minutt. Experian benytter seg for så vidt av eksakt samme modell som Evry. https://dinero.no/slik-blir-experians-gjeldsregister/

Her er en artikkel om gjeldsregister og boliglån som forklarer litt hvordan gjeldsregistrene ser på gjeld: https://dinero.no/blir-vanskelig-a-fa-boliglan/

Del denne siden