Gjennomgående billett med både SAS og Norwegian

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av benair, 13. febr 2019.

  1. benair

    benair Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    220
    Bonuspoeng:
    43
    I lunsjpraten på jobb i dag kom følgende spørsmål opp:
    Hva skjer hvis man har gjennomgående billett med både SAS og Norwegian, og man blir forsinket til fly nummer to?
    Instinktivt tenkte jeg det er en umulig problemstilling, men noen mente reisebyråer har utstedt slike reiser. For eksempel BGO-OSL-ALF.

    Jeg ble veldig nysgjerrig og har prøvd å lete på nett, men finner ikke ut av om dette er en reell problemstilling. Er det eksempler på at reisebyråer / bookingsider tilbyr reiser med både SK og DY på samme referansenummer, som gjennomgående reise? Eller er det noen som har false memory her på jobben?

    Mvh
    Ben
     
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,741
    Likes mottatt:
    21,936
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, jeg har flere ganger hatt billetter fra reisebyrå med både SAS og Norwegian. Nå har jeg aldri vært forsinket på en sånn billett, men ansvaret ligger vel hos den som er skyld i forsinkelsen.
     
  3. Eksempel

    Eksempel Medlem

    Innlegg:
    101
    Likes mottatt:
    96
    Bonuspoeng:
    28
    Selskapene har ingen ansvar ovenfor passasjerene ved forsinkelser her. SK og DY har ingen interlining avtale.
     
  4. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Her blir det vel muligens reisebyrået som må rydde opp ved eventuelle forsinkelser?
     
  5. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Helt korrekt,
    sett masse slike når jeg tidligere jobbet i Nord Norge.
    Enkelt og greit, ring reisebyrå, de skal fikse det.
     
  6. kfly

    kfly Nytt Medlem

    Innlegg:
    42
    Likes mottatt:
    116
    Bonuspoeng:
    33
    Det går helt fint å booke både SAS og Norwegian i samme PNR, men det betyr ikke at du har en gjennomgående billett. Det er ikke mulig å utstede disse selskapene på samme billett. Med andre ord, for at en reise skal være gjennomgående må segmentene (flightene) være utstedt på samme billettnummer.

    Hvis en agent prøver å utstede SAS og Norwegian sammen, vil man få feilsvar. Ingen billettsamarbeid, dvs. ikke mulig å få gjennomgående reise. Agenten må derfor utstede segmentene hver for seg. Nederst på reiseruta vil det derfor i slike tilfeller være flere billettnr. 117-... for SAS og 328-... for Norwegian.

    Så, om man har en reise BGO-OSL (DY) / OSL-ALF (SK) og Norwegian er forsinket, bør man ha en reiseforsikring som dekker innhenting av reiserute. Hverken Norwegian eller reisebyrå har noe ansvar her, grunnet separate billetter. Dette skal det opplyses om ved bestilling, og det legges normalt sett også inn en setning om dette i selve PNR'en (selv om det ikke alltid vises på bekreftelsen).

    Hilsen tidligere reisebyråagent
     
    Travellingalf, Gullars, geddi and 8 others like this.

Del denne siden