Glutenfritt på First

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Anita, 06. aug 2017.

  1. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noen som har måttet ha glutenfritt på LH og UA First? På SAS C er det pyton, men hadde vært gøy med en fin matopplevelse også med allergier ;)
     
  2. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Her har jeg endel erfaringer siden jeg har flydd i First glutenfritt med TG, LH, OZ, BA, CX, og forsåvidt business med en rekke andre. Konsentrerer det om First siden det var spørsmålet :)

    LH:
    Det jeg fikk på to flyvninger var endel vegetarbasert på mellomrettene, men kjøtt/fisk til hovedrett. Frukt og kaviar kan man bestille utenom siden det er naturlig glutenfritt.
    Til frokost tilbereder crew eggerøre og bacon, og det kan man bestille i tillegg til den glutenfrie som en får. Eggerøre er endel laktose i, men bør gå greit om en ikke spiser mye.

    TG:
    De har samme glutenfri mat på økonomi, business og first, helt krise!!! Tidenes nedtur på de første first-flightene. Har nå hatt 16 flighter i F med dem.
    Her gjelder det å forhåndsbestille måltid, og det meste av Thai-retter er naturlig glutenfritt selv om det ikke merkes slik. Kylling i grønn karri er min favoritt.

    OZ:
    Asiana har jeg reist i både 747 og 380 F. Mye av koreansk mat er glutenfritt, og bibimbap som de tilbyr er rispapirlefser hvor en fyller med litt forskjellig. Unngå soyasauser da de ofte inneholder gluten. Her får du også en hel boks med kaviar...

    BA:
    Gjorde en kardinalfeil og droppet glutenfri bestilling, tenkte at sausen sikkert kom separat med biffen. Her var den sammen med maten, så selv om de forsøkte å fjerne gikk det ikke bra.
    I ettertid har jeg fått flotte glutenfri måltider på BA C, med nydelige thairetter intra-europa. Så BA bør kunne levere god F-glutenfritt.

    CX:
    Cathay hadde litt samme mat som LH, endel vegetar-basert og kjøtt/fisk til hovedrett. Noe av de samme som en finner hos QR (Qatar), men de har mer linser og vegetar/fisk.

    I Business er det riktig at SK C er triste greier, men catering ut ifra OSL på IC-flighter er blitt bedre. Hjem fra f.eks HKG er det triste greier. Flere ganger har crew kommentert at de synes det er pinlig å servere så dårlig standard. Spesielt brødet som legges ved fra HKG og brukes til sandwich-mellommåltid smuldrer bort. Etter fire klager til kundeservice, hvor to av dem ble fulgt opp med crew-rapport i tillegg har fint lite skjedd. Som vanlig med SK altså. De sier at glutenfritt er så sjelden at de ikke har noe fokus på dette. Pussig at de fleste andre selskap er bedre på dette da...finnes jo flere cateringfirma på en flyplass..
     
    Last edited: 06. aug 2017
    Gullars, Ddan, alexfins and 10 others like this.
  3. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Wow, takk for utfyllende svar. Da er det vel bare å vente i spenning. Synes det er litt kjipt at vanlige kan selv velge, mens vi får en ting. Mye grønt og mye sjømat.
     
  4. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Er i det minste sunt...kan kompenseres med mengder av Champagne for å veie opp ;)
     
    Anita liker dette
  5. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Joda, og de gode loungene pleier å være flinke. Sjampis skal definitivt nytes:) det er jo ikke lange flyturen denne gangen:)
     
  6. Leknes

    Leknes Medlem

    Innlegg:
    98
    Likes mottatt:
    201
    Bonuspoeng:
    33
    Veldig bra svar, @Insomnia4u :) om du gidder blir jeg veldig glad for en lignende gjennomgang av business.. :)
     
    Anita liker dette
  7. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Skulle egentlig jobbe nå, var bare en liiten tur innom forumet. Men ok da, her kommer de jeg har flydd med i C:

    SK:
    Intra-europa er det sørgelige greier. Kaldmat og salatene med firkantkuttede grønnsaker som ser ut som oppkast med et par skinkebiter fra økonomipakken til Nordfjord kjøtt, ikke hva jeg kaller god mat.
    IC har det siste året vært ok ut i fra ARN siden de tydeligvis bruker et cateringselskap som er ok. Det hender at SK også serverer tørr kylling/laks. Gjett én gang om det er godt..
    I Plus serverte de tidligere glutenfritt rundstykke på morgenflightene. Velsmakende. Som del av den oppgraderte servicen har de kuttet dette. Flott SAS.

    TG:
    Her er det altså det samme hvilken klasse du flyr i, de bryr seg ikke. Tørr kylling eller tørr laks. Ut ifra OSL. Utrolig rart at TG ikke kan servere thaimat i stedet. Er nok pga strenge regler om tilberedelse og kryssmitte. Men likevel..liker godt å fly med dem. Før kunne en forhåndsbestille mat på C. Men nå er det kun på F denne muligheten er.

    BA:
    Intra-Europa fikk jeg en helt nydelig og saftig thairett med ris/reker/chili. Overraskende. Her leverte BA meget bra. Mener det var FRA-LHR.

    QR:
    Har hatt endel reiser i Business med dem. Mye velsmakende vegetar/linser og gjennomgående kun fisk til hovedrett. Men man blir jo litt...oppblåst om en ikke spiser vegetar til vanlig da :D

    CX:
    Cathay leverer fint, velsmakende asiatisk med saus. Ja SAS, det er noen som tenker at om en flyr business så skal en få det en betaler for....just saying:rolleyes:

    PG:
    Bangkok Air leverer varm-mat på korte strekninger, men når det gjelder glutenfritt er det mest frukt/grønt det går i. Enkelte av måltidene er asiatisk curry og andre retter som vanligvis er glutenfri. Det hender jeg tar sjansen om jeg kjenner til hvordan det lages.

    OZ:
    Mye det samme som first, tradisjonelle retter som er naturlig glutenfri. Google er vår venn her :)

    JAL:
    Japan Airlines var helt ok, ikke noe minneverdig måltid, men tydeligvis bedre enn ANA som i følge mediene bare serverte én banan som glutenfritt måltid på IC...var ikke meg altså :)

    Finnair:
    Har kun reist Intra-Europa med dem, kaldmat, mye det samme som SK, men crew ivrig på å tylle i deg brennevin gitt. I stedet for å ta med seg pre-departure drinken helte hun den over i et plastglass og gav tilbake. Kunne jo ikke kaste alkohol..:D

    Norwegian:
    Var egentlig helt ok mat, verken mer eller mindre. Et lite knepp over knusktørr kylling fra TG.

    LH:
    Intra-europa er det mest brødmat med noe salat/kjøtt både morgen og ettermiddag. Det glutenfrie brødet til LH smaker som gammel hardkomprimert gjødsel. Tror jeg da, siden jeg ikke spiser gjødsel..til vanlig:rolleyes: Det gulbrune utseendet hjelper heller ikke på.
     
    Edvard, Are, grisefod and 1 other person like this.
  8. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,036
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Kjipt at når dere er allergiske mot noe så får dere ikke så mye valg på hva dere kan spise? Den syns jeg var litt drøy :p
     
  9. Leknes

    Leknes Medlem

    Innlegg:
    98
    Likes mottatt:
    201
    Bonuspoeng:
    33
    Tusen takk for det! Da er det i alle fall et par selvselskaper jeg skal teste ut (og noen jeg skal prøve å unngå..) :D
     
  10. grisefod

    grisefod Aktivt Medlem

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
  11. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Det som er verst er gjerne at man skal kombinere alle "allergiene" slik at man får halal, glutenfritt, melkefritt og noen ganger vegetar. Fikk inntørket spinatpasta på sist flyvning, men det var SAS go fra Dulles.;)
     
  12. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Her er den glutenfrie maten jeg fikk fra Lufthansa hvis noen vil se. Overraskende mye og god mat
     

    Attached Files:

  13. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Lufthansa First Glutenfritt har skuffet stort ved de siste to fligther: Hovedrett poteter i tomatsaus med kjipe små oppkuttede skinkebiter. Pinlig.
    IMG_2582.jpg IMG_2585.jpg IMG_2586.jpg
    Hadde en mistanke om at maten kom til å bli slik, så hev innpå to indrefiletér på FCL og FCT før avreise.
     
    Are liker dette
  14. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    FANTASTISK glutenfri mat på Singapore Business: Indrefilet som hovedrett!! Rett før gråten tok meg gitt. Gruser LH F så det holder.
    IMG_2815.jpg IMG_2579.jpg IMG_2816.jpg
     
    DanH, Travellingalf, Are and 2 others like this.
  15. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Asiana: #fail.

    Purser fortalte på ICN-BKK at de ikke har hatt spesialmat lastet i hele juli. På vårt fly, A380, hadde de ikke lastet mat i det hele tatt. Mange hissige kunder, inkludert undertegnede, som da ikke hadde spist på 12 timer. Pluss på 2t delay og 5,5t fly.

    Hårreisende kundeservice. Dette visste de når jeg var i transit check-in 10t tidligere. Skammelig. Kunne enkelt blitt løst med bytte til en tidligere flight med TG.

    Pluss i boken for en bekymret flyvertinne som kom og tilbydde meg sin egen crewmat (som dessverre ikke var glutenfri).

    Mye mat i Cola gitt. Berg og dalbane med blodsukkeret :D

    Jeg kommer ikke til å fly Asiana igjen, selv om jeg har flydd first med dem før. Å risikere å fly uten mat er for risikabelt.
     
    Kristian liker dette
  16. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Ville tro en bedre løsning er å ikke bestille spesialmat – og la være å spise det som inneholder gluten. Med mindre tilstanden er slik at litt hvetemel i sausen e.l. gir trøbbel.
     
  17. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Beklager, men her uttaler du deg mot bedre vitende. Cøliaki er alvorlig, og bare litt gluten ødelegger tynntarmen innvendig i ca 2 uker. Glutenallergi gir mer kortvarige symptomer, men jeg kjenner ingen som frivillig utsetter seg for dette.

    Det er ikke slik at en kan "se" hva som er gluten i og ikke.
     
    whaat, Xflipper, thool and 1 other person like this.
  18. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Positiv info fra TG F og @snus_mumrikken: TG pakker biff og sauser separat, slik at en da faktisk kan forhåndsbestille biff, i tillegg til grønn karri (Book-the-cook).

    Litt usikker på om det samme gjelder på TG C. Har en tur om et par dager, men vet ikke om jeg har lyst å gamble.
     
    drsyk and snus_mumrikken like this.

Del denne siden