Her har jeg endel erfaringer siden jeg har flydd i First glutenfritt med TG, LH, OZ, BA, CX, og forsåvidt business med en rekke andre. Konsentrerer det om First siden det var spørsmålet
LH:
Det jeg fikk på to flyvninger var endel vegetarbasert på mellomrettene, men kjøtt/fisk til hovedrett. Frukt og kaviar kan man bestille utenom siden det er naturlig glutenfritt.
Til frokost tilbereder crew eggerøre og bacon, og det kan man bestille i tillegg til den glutenfrie som en får. Eggerøre er endel laktose i, men bør gå greit om en ikke spiser mye.
TG:
De har samme glutenfri mat på økonomi, business og first, helt krise!!! Tidenes nedtur på de første first-flightene. Har nå hatt 16 flighter i F med dem.
Her gjelder det å forhåndsbestille måltid, og det meste av Thai-retter er naturlig glutenfritt selv om det ikke merkes slik. Kylling i grønn karri er min favoritt.
OZ:
Asiana har jeg reist i både 747 og 380 F. Mye av koreansk mat er glutenfritt, og bibimbap som de tilbyr er rispapirlefser hvor en fyller med litt forskjellig. Unngå soyasauser da de ofte inneholder gluten. Her får du også en hel boks med kaviar...
BA:
Gjorde en kardinalfeil og droppet glutenfri bestilling, tenkte at sausen sikkert kom separat med biffen. Her var den sammen med maten, så selv om de forsøkte å fjerne gikk det ikke bra.
I ettertid har jeg fått flotte glutenfri måltider på BA C, med nydelige thairetter intra-europa. Så BA bør kunne levere god F-glutenfritt.
CX:
Cathay hadde litt samme mat som LH, endel vegetar-basert og kjøtt/fisk til hovedrett. Noe av de samme som en finner hos QR (Qatar), men de har mer linser og vegetar/fisk.
I Business er det riktig at SK C er triste greier, men catering ut ifra OSL på IC-flighter er blitt bedre. Hjem fra f.eks HKG er det triste greier. Flere ganger har crew kommentert at de synes det er pinlig å servere så dårlig standard. Spesielt brødet som legges ved fra HKG og brukes til sandwich-mellommåltid smuldrer bort. Etter fire klager til kundeservice, hvor to av dem ble fulgt opp med crew-rapport i tillegg har fint lite skjedd. Som vanlig med SK altså. De sier at glutenfritt er så sjelden at de ikke har noe fokus på dette. Pussig at de fleste andre selskap er bedre på dette da...finnes jo flere cateringfirma på en flyplass..
Last edited: 06. aug 2017