Go SAouth - eller hvordan en strafferunde via Arlanda gjør at man nyter business bedre...

Tråd i 'Reisebrev' startet av Earl, 20. nov 2019.

  1. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    O R Tambo airport, eller hvordan jeg blir minnet på at "this is Africa" faktisk er noe eget

    South- African er som vi vet i streik. Dette berører tydeligvis også personalet i innsjekk og bakkepersonalet. På JNB sier alle skilt og filmen som de viste ombord før flyet ble forlatt at man skal levere kofferten på nytt rett etter tollen når den har bagasjelapp helt frem. Men der sitter det ingen... en del tysker og jeg sto litt rådeløse før det kommer en kar og skriker South African "up stairs, up stairs, these guys will help you". Før man får sagt noe er kofferten i hånden på en bærer, offisiell med ID og uniform så intet farlig, men jeg skjønner at her har man blitt litt lurt for å trille kofferten opp to etasjer hadde jeg klart selv hvis det hadde stått info om at det var opp man måtte gå når innsjekken nede var stengt... der oppe er det litt kaos, men jeg er nå glad jeg tok ut penger på Gardermoen. Stikker til bæreren en seddel når han har avlevert meg ved innsjekken. Han blir strålende fornøyd, 200 seddel var altfor mye, men det var det jeg hadde... og jeg slapp krangling som 1 av tyskerne opplevde bak meg når han prøvde seg på å gi 1 Euro mynt...

    Innsjekken er bemannet med 1 dame uten uniform, antageligvis innleid antar jeg pga. Streiken. Innlegg 2 damer uten uniform som skal "styre" køen.

    Bare 2 foran meg i kø og jeg tenker dette skal gå fint. Bak meg står det nå en rundt 10 tyskere som ser på klokken og snakker halvhøyt om at dette ville aldri skjedd hos Lufthansa.

    Så begynner to av de ansatte å krangle. Skjønner det slik at hun ene som jobber i skranken synes køen er for lang og vil hun som styrer køen skal avvise folk, det står nå 10-12 stykker i kø.
    Damen som styrer køen forsøker å ta grep, men når det ikke funker helt ifølge hun i innsjekkem, køen deles i 2 av hun som styrer køen, men fortsatt står det en 5-7 igjen i køen, så stenger hun i innsjekken bare og tvinger oss alle over i en lengre kø på andre siden. Klokken er nå 0907 og neste fly går 1015, jeg blir litt stresset nå, tenker ikke over at her nede er tid litt mindre strengt og litt mindre viktig...

    Oppdager etter en 5-10 min i en stillestående kø at det er egen premium innsjekk på andre siden av området uten kø. Med tanken på at neste fly på dette tidspunktet skulle gå om litt over 1 time så skynder jeg meg dit og får sendt kofferten. Sikkerhetskontrollen og deretter finne gaten neste...

    Det å stresse hadde jeg ikke trengt . Sikkerhetskontrollen er kun interessert i om jeg har pc, alt annet kan sendes uten å ta ut eller av noe, og pose til væske kunne de ikke gitt mer blanke i...

    Så 25 min før oppgitt boarding tid, altså 55 min før avgang er jeg ved gaten. Gidder ikke lete etter noen lounge, men setter meg ned ved nabogaten hvor det var ledige plasser.

    E- gate betyr tydeligvis buss.
    20191121_093151.jpg
    20191121_094918.jpg
    Boarding starter på slaget 0945, med egen kø for prioritert og 0950 er jeg på bussen. Nå får vi se om sjåføren finner en A340 ett eller annet sted i asfaltjungelen her...

    20191121_095427.jpg
     
    Avixlo, Stuttfeiten, Upsaker and 9 others like this.
  2. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Siste flytur på veien ned - eller hvor fint det er å fly innenriks i ett fly med 4 motorer og skikkelig businesseter

    Etter noen runder rundt på flyplassen fant sjåføren en maskin som sto pent parkert, på det jeg regner med var utenriksgate. Turen forløp likevel ikke uten litt interessante opptrinn når bussen måtte bråbremse for en mann med kost som bestemte seg for å krysse veien rett foran bussen. Han gikk også så rolig at man skulle tro han hadde all verdens tid...

    På grunn av streiken hadde South African byttet ut den opprinnelige flyet med A340 for å få med enda flere folk
    20191121_095855.jpg

    Vi ble sendt opp trappen inn på broen og der tok jeg til venstre, ble tatt i mot av purser og vist til sete 16 K.
    20191121_100158.jpg
    Minikabinen bakerst i business består bare av 2 rader, hver med 2+2+2. Fikk servering litt senere enn de lengre foran, men absolutt behagelig å sitte litt mer for seg selv.

    Jeg fikk ingen ved min side så kunne virkelig utnytte plassen. Kapteinen meldte om flytid på 1 time og 50, og at vi snart var klare når en maskin fra Swiss parkerte ved vår side, @Kristian hadde også ankommet Johannesburg.
    20191121_101748.jpg

    Vi forlot gate ca 10 min etter rute, taxet rundt en stund og var i luften 10.48, 23 min etter rutetid.

    En helt grei flytur med litt mat og drikke, og ellers kunne jeg titte ned på Sør-Afrika. Vi landet i Cape Town 12.40, 20min etter rute.

    Lunsj ble servert
    20191121_111815.jpg

    Det er noe eget med å titte ut på 2 svære motorer på hver side av flyet når det er innenriksflytur... tenk om SAS bød på dette til Kirkenes

    20191121_123747.jpg
    20191121_124044.jpg

    På Cape Town var det litt ventetid, rundt 10.min, på bagasjen også var det rett ut i sommeren.

    Hadde bestilt henting fra hotellet og sjåføren sto klar i ankomsthallen og ventet. Så kjørte vi inn til byen i en Mercedes Vito, føltes nesten litt stort med bare meg i den bilen, men greit nok det.

    Nå har jeg ankommet hotellet, fått en velkomst drink her og venter på at Kristian skal ankomme om noen timer.
     
    Last edited: 21. nov 2019
    Avixlo, Lnbre, Stuttfeiten and 11 others like this.
  3. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Greit nok å slå ihjel noen timer i loungen på hotellet mens jeg venter

    20191121_162132.jpg
     
    Avixlo, Upsaker, jgroneng and 6 others like this.
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Bra det ordner seg :)
     
    Earl liker dette
  5. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk for alle likes og kommentarer folkens, var hyggelig å ha dere med på turen ned til Cape Town :)

    Etter noen dager her, er det nå tid for å reise innover i landet. Safari i Krügerparken venter :)
     
    jgroneng, Lnbre, paron and 4 others like this.

Del denne siden