God onsdag fra Trøndelag

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av LN-FHU, 05. mai 2021.

1. LN-FHU

LN-FHU Freaked out member Moderator

Likes mottatt:
    10,296
    Bonuspoeng:
    183
    God morgen fra Trondheim
    Sykkelen er tilbake fra rep -brukte 10 minutter i morres. 4 grader og gråvær, men hva gjør vel det når man har fått sort,varm kaffe og litt frokost. Venter på at køen skal åpne for slippet til Bestillingsutvalget på Vinmonopolet idag......

Ha en overvettes flott onsdag :):):)

Calling, Flyrlavt, SayWhat and 14 others like this.
  2. Berlioz

Berlioz Gammel? Jeg??

Likes mottatt:
    15,473
    Bonuspoeng:
    183
    God morgen fra Sølvbyen.
    Sludd, nesten snø her 182 m.o.h. I går var det høst, i dag vinter. Årstidene går raskt nå i koronatiden. Måtte sommeren komme like hurtig.
    Ha en frisk og fin dag!

Flyrlavt, Kristian, SayWhat and 11 others like this.
  3. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,765
    Bonuspoeng:
    293
    God morgen fra Viken.
    Snø på morgenen i dag, og 1 plussgrad. Litt deprimerende egentlig, men det er vel sånn det er for tiden. Kanskje det blir bedre snart?

Neste uke skal jeg kanskje ut og fly igjen, for første gang siden 6. januar 2020. Lurer på om jeg husker hvordan man gjør det..

Nyt onsdagen, med eller uten snø!

Calling, Flyrlavt, Kristian and 12 others like this.
  4. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Goooooooooood morgen fra Viken

Går vi mot bedre tider, EU skal vi åpne opp for lyst Costa del Sol, fått nok av Costa del veranda.

Det må bookes og en kan vel forestille seg blir et sted i Europa. Italia, Spania, frister litt, monkey class eller booking class D i LH, det var tider det.

Tror værguden har fått reisefeber, skal være sol og skyfri himmel, men det kommer noe snøfnugg, godt det er Minecraft 17. mai tog for kidz`ne.

Ha en super dag folkens :)

Flyrlavt, Kristian, SayWhat and 11 others like this.
  5. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,547
    Bonuspoeng:
    183
    God morgen fra hjemmekontoret!
    Gjør meg klar til litt digital møting. Men først, IF og kaffe.

Ha en flott dag dere :)

Flyrlavt, Kristian, SayWhat and 10 others like this.
  6. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,159
    Bonuspoeng:
    293
    God morgen fra byen.
    Snø i luften, men ikke på bakken. Da fungerer det vel fint med sommerdekk på femtiårskrisen?

Årets tomatplanter har fått nye og større krukker og lever foreløpig et godt liv i vinduskarmen. Med tanke på temperaturen ute er det kanskje like greit at de ikke skal ut i dag.

Flyrlavt, Kristian, drsyk and 9 others like this.
  7. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    God formiddag fra Olja.

Hvilken dag er det i dag, hvilken dag er det i dag? Jo, det er Hjemreisedag! :D
    Rundt klokka 1800 skal jeg etter planen lande på heliporten på Flesland og så er det bare å komme seg over i terminalen for en matbit og en kald pils, før WF458 skal ta meg direkte til Vigra. Jeg sier det bare - hva skulle man ha gjort uten Widerøe i disse tider...

c8bee9440ad07c80ce0d24a869a721ca.jpg

EndreD, Flyrlavt, Kristian and 13 others like this.
  8. Torris

Torris Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,503
    Bonuspoeng:
    93
    God formiddag fra Romsdalen

Værrapport: Solen skinner og det er ca 2 grader. Snøen truer fortsatt med å konvertere til snøbre.

Ellers er 2 av dagens 3 Teamsmøter unnagjort, så nå er det på tide med litt lunsj.
    Dagens store prosjekt er bytte av lyspære på bilen. Kan ikke annet enn å irritere meg over at det betyr å ta av hjul, innerskjerm ++. Antatt tid, ca en time. Må da kunne lage noe mer strømlinjeformet. </rant> Får roe meg ned med litt kaffi :p

Ha en glimrende lillelørdag

EndreD, Flyrlavt, Kristian and 10 others like this.
  9. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    8,657
    Bonuspoeng:
    183
    God onsdag fra den Arktiske hovedstaden
    Nettopp vært en tur på universitetet og senere ikveld skal vi ha fagdag. Imorgen skal jeg en tur til Harstad og Narvik med bil og nå prøver jeg å få ordnet lofottur + Bodø + Mo i Rana + Mosjøen med jobben til neste uke også. Og midt opp i alt dette har jeg en oppgave å skrive. Det går seg til.

Ellers skjer det ikke så mye her så ha en flott dag alle sammen 20210505_123724.jpg

Flyrlavt, Kristian, RoadKing and 9 others like this.
  10. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    25,640
    Bonuspoeng:
    183
    God ettermiddag frå eit heimekontor i Sunnfjord. I dag har eg vore til Florø, handla på Kiwi og fått Trumf og poengoverføring! Det trengs når eg fekk inn under 500 poeng frå SASMCP. I dag vert det middag hjå moderen. Det skal bli godt.

Flyrlavt, Avixlo, Kristian and 8 others like this.
  11. ArthurDent

ArthurDent Veteran

Likes mottatt:
    5,931
    Bonuspoeng:
    183
    God ettermiddag fra det sørlandske!
    Har på meg bonusnisselua og har gjort meg noen artige oppdagelser.

Jeg er i markedet for en liten robotklipper, og idealløsningen ville jo være en trumf + AmEx - kombo. Ikke helt lett å få til på Vestlandet, så jeg har sjekket en del andre alternativer for å makse ENTEN ekstrapoeng ELLER bygge mot CT.

På ViaTrumf gir "Garden Store" 4.6% på bl.a. robotklippere. En høvelig maskin kan være f.eks Gardena Sileno City 500 som de har priset til 10499 (!). Det gir 10499 x 0.046 =483 TrKr = 6520 ekstrapoeng. Da må jeg bruke mitt Mastercard som gir meg ytterligere 1560 ekstrapoeng for kjøpet, altså 8080 EBP.

Men identisk maskin selges hos Elkjøp for 8995,- (!). For differansen kan jeg kjøpe 1504 x 5 = 7520 ekstrapoeng. Med AmEx Elite får jeg i tillegg ca 1799 for kortbruken.
    Oppsummert: Hvis jeg velger å gå for poeng (og ikke spare penger) kan jeg hos Elkjøp (og poengkjøp hos SAS) skaffe meg ca 9300 EBP og omsette for 8995 mot CT.
    Jeg tenker dere lurer fælt på hva jeg går for ;)
    Tallly Ho!

12. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,509
    Bonuspoeng:
    293
    Ljå?

Flyrlavt, Kristian, drsyk and 3 others like this.
  13. SayWhat

SayWhat Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Med mindre du har ein heilt paddeflat plen unngå dei små Gardena robotklipperene som pesten.

Problemet er formen:
    Den har om du vil forhjulsdrift aka det store hjulet.

Gardena er etter det eg forstår eit underbruk/billigmerke av Husqvarna, dei bruker i alle fall dei samme bladene, avgrensingskabler etc ,etc

Legg merke til formen med bakhjulsdrift på dei større Husqvarna maskinene, det er formen som nesten alle robotklippere bruker

Problemet med framhjulsdrift er at den tipper framover når dei kjører, plus at slike klippere får meste parten av vekten forover .

Dette fører til at med den minste oppoverbakke eller litt ugjevnheter i plen så sitter den seg faste og står å spinner med fronten i bakken. Er du riktig heldig lager den hjulspor der den står, siden dei ofte har meir enn nok motorkraft og bare vil stå og spinne.

Ein robotklipper med bakhjulsdrift vil derimot tippe bakover når dei kjører framover og lett kommer over ugjevnheter, problemet er faktisk at vist du prøver å kjøre den i ein for bratt bakke så kan den havn på rygg med hjula peikende rett mot himmelen.

Korleis veit eg dette?

Har hatt ansvar for ein av dei større Husqvarna modelene i 7-8 år, opprinnelig mine foreldre sin som nå er blitt min. Men har eit lite side stykke på andre siden av huset som eg var lei av å slå. Kjøpte ein av dei minste Gardena modelene og det var bare kødd frå dag ein.

Snakket med ein nabo av min foreldre som var inspirasjons kilden til at min far kjøpte ein slik til å begynne med og hun fortalt om mange av dei samme problema med ein Husqvarna med forhjulsdrift
    Noe ala denne her.
    https://www.gardenstore.no/robotgrasklippare-husqvarna-automower-105

Etter dei opplevelsene med Gardena så har eg egentlig meir tro på denne billig modelen hos Obs Bygg enn ein framhjulsdreven robotgrasklipper.
    https://www.obsbygg.no/hage-og-utemiljo/hagemaskiner/gressklippere/2169566

Det føles som om Husqvarna ville konkurrere i den lavere del av markedet og valgte å bruke Gardena og framhjuldrift modelene for å unngå å spise opp markedsandeler frå dei dyrere Husqvarna modelene.

Last edited: 05. mai 2021
    Torris, ArthurDent, Kristian and 2 others like this.
  14. SayWhat

SayWhat Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    God kveld frå det Vestlanske.

Her skinne sola og det var 14 grader når eg kikket på termometeret i stad.

Kvelden planlegges brukt til hagen.

Ha ein god dag videre.

15. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,509
    Bonuspoeng:
    293
    Solkysten onsdag ettermiddag ..
    12 grader….snart sommer ..
    A083311F-E57C-4BDB-9D09-974DB7011A45.jpeg

ArthurDent, RoadKing, SayWhat and 3 others like this.
  16. ArthurDent

ArthurDent Veteran

Likes mottatt:
    5,931
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for deling av omfattende erfaring. Vi har rimelig flat plen, anslår største stigning til godt under 5%, men jeg skal ta dine advarsler til grundig ettertanke.

Men jeg er ikke helt uten erfaring selv. Hos min mor (pendlerboligen) har vi en Honda Miimo 310. Den er bakhjulsdrevet og den er i hvert fall utsatt for å sette seg fast / begynne å spinne/ grave seg ned. Jeg vil gjette på at det også har med "dekkutforming" og vektfordeling å gjøre.
    Kjører til ladestasjon og går i tenkeboksen ;)

17. SayWhat

SayWhat Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Woohoo.

Glimrende ending på dagen. SN15.jpg

Kornsiloer kan fly.

18. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt: