Det slo meg da vi satt på CRJ900'n fra Trondheim, at vi vel aldri har hatt en tråd som diskuterer fly/konfigurasjoners egnethet til persontransport. Jeg vil våge påstanden at den innleide CRJ900'n er skrekkelige greier. Dvs, avstand til setet foran er helt ok, men midtgangen er en historie av en annen verden. Syns oppriktig synd på kabinpersonalet som har dette som arbeidsplass dag ut og dag inn. Det må vel være en av de værre maskinene SAS opererer i sitt rutenett?
Jeg syns finnair sine ATR 72-500 som nå flyr i Norge er forferdelig. På bilde under her har jeg heldigvis ingen ved siden av meg, men jeg er ikke akkurat kortvokst og naboen trenger ikke nødvendigvis ha lange bein før dette blir veldig ubehagelig
SAS sine ATR 72-600 fortjener den plassen. Et fly designet av økonomer, som ikke er i nærheten av å prestere det samme som Dash 8. Er været litt dårlig får du bare leve med at maskinen er ren søppel. CRJ900 har jeg faktisk sans for. Motorene bak og annet teknisk gir en liten følelse av en privatjet. Den innvendige konfigurasjonen er gjør at SAS fortjener en kaktus, setene er dårlig på linje med vinduene. Jeg liker små fly. Lett å gjøre når du er 182 cm og går i kategorien lett mellomvekt
Derimot dritt når du bikker 190 og er lavt i tungvektsskiktet selv om nødutgang og rad 1 høyre side er meget bra på CRJ900
Du kan gjette hvor gammel SAS eldste aktive maskin er, hvilken type og så se på listen. https://www.flightradar24.com/data/airlines/sk-sas/fleet
Ingenting galt med 21 år gammel 738 i trønderske kastevinder. Det som overrasker meg er at deres "nye" Embraer er 15 år gammel. De kan ikke være helt gode i Frösundavik.
Her er historisk fleet, inkludert Jumbo. https://www.planespotters.net/airline/SAS https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aircraft_operated_by_Scandinavian_Airlines
AVRO RJ 85 har jeg aldri likt. For en eller annen grunn blir jeg alltid kvalm på disse fly. Er heldigvis veldig lenge siden jeg havnet på en slik.
De gangene jeg har reist CRJ-900 i økonomi har jeg som EBD fått soft block på seterad 17 og da er det et nydelig fly å reise med.
Boarding bak minner meg om enda en håpløs detalj. Helt bak er det en hoppestokk-lignende sak for at baken ikke skal gå i bakken under boarding... Solid design