Godtar SAS Adidas Face mask?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av indahla, 05. juli 2020.

  1. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som vet om disse er OK å bruke på SAS-flyvning OSL-EVE?

    FE21CF83-8C4C-4269-9C24-5ECE4DC4AAC2.png
     
    braathens safe liker dette
  2. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har henvent meg med et slikt spørsmål til SAS Kundesenter. Jeg hadde en annen (3M half mask med filter). Den skal ikke være av klestøy... Jeg fikk svar innen 24 timer:

    Thank you for contacting us.

    I want to inform you that we do not require your face mask to be medically approved, neither to have any specific type rating. We consider any regular face mask, that covers both mouth and nose, to be accepted.

    So the face mask which you are asking is also accepted.
     
    drsyk, indahla and braathens safe like this.
  3. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,420
    Bonuspoeng:
    93
    Kona har brukt lignende maske på et par turer med SAS uten problemer, så bør være innafor denne :)
     
  4. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Det var tidligere meldt om at alle typer masker var lov / hjemmelaget, men ikke skjerf. Da har de tydeligvis gått tilbake på det.
     
  5. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Fløy med Widerøes E190-E2 her om dagen, og der var det en med et lignende munnbind som først måtte diskutere seg til boarding i gaten, og så ble stoppet på nytt og måtte diskutere seg til å få gå ombord med cabin crew.

    Det koster ikke mange kronene for et medisinsk munnbind, og det er komfortabelt nok så lenge du har det på rett (ser mange gjør feil der).
     
    Insomnia4u, jgroneng and vegardg like this.
  6. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Uten å ha prøvd denne så vil jeg vel tro at en puster lettere i de vanlige medisinske munnbindene...
     
  7. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    673
    Bonuspoeng:
    93
    Som kirurg kan jeg si at det er en god grunn til at vi ikke gjenbruker munnbindene når vi opererer. De blir ganske klamme og fuktige etterhvert, og mye av det man i mellomtiden har pustet ut av luftveismikrober må jo nødvendigvis samle seg opp i dette. Ville anbefalt et vanlig medisinsk munnbind, som kastes etter bruk
     
    furlong, October, Insomnia4u and 4 others like this.
  8. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Lurer på om han her må diskutere ved gate også, hver gang han skal ombord?

    F5756D94-330D-4185-8B76-E09DFE63BB7D.jpeg
     
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,171
    Likes mottatt:
    869,676
    Bonuspoeng:
    293
    Min datter brukte et hjemmesydd munnbind OSL-BGO og BGO-KRS, men ble nektet å bruke hjemmesydd på returen KRS-BGO. Hun fikk et godkjent hos WF damen ....
     
  10. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,420
    Bonuspoeng:
    93
    Så forresten nylig store reklameplakater for Adidas med maskekledde modeller (samme maske som bildet over), så helt tydelig at mange produsenter nå ser en mulighet til å posisjonere seg som ansvarlige og kanskje tjene noen dollar :cool:

    Ellers er vel denne typen masker ment å skulle vaskes etter bruk, men mistenker at det ikke blir gjort av så mange....
     
  11. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,895
    Likes mottatt:
    57,521
    Bonuspoeng:
    293
    Det er flere som vil tjene penger på dette.. Dette er kanskje et av de styggeste eksemplene.

    eo6152fzey851.jpg
     
    Smurfboy and Eddie47 like this.
  12. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Om 15 kroner for et medisinsk engangsmunnbind er såpass problematisk, stiller jeg spørsmålet om det er rett å bruke penger på å reise i det hele tatt.
     
    Spurs, cothom, Gribb and 9 others like this.
  13. enokling

    enokling Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Alle apotekene i Oslo jeg sjekket hadde kirurgiske engangs munnbind av samme type som SAS sine ansatte bruker. Ca 80-100kr for 5 stk synes jeg ikke er spesielt dyrt...
     
  14. Smurfboy

    Smurfboy Medlem

    Innlegg:
    118
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Får og på flyplassen for 25 spenn på kioskene..
     
  15. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Ga meg umiddelbart assosiasjon til hakekorset, tilsiktet eller utilsiktet? Hadde ikke brukt de mot betaling....
     
    furlong liker dette
  16. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,895
    Likes mottatt:
    57,521
    Bonuspoeng:
    293
    Det må ha vært tilsiktet. Man kan ikke lage det der uten å vite hva det ser ut som.

    Ble fjernet rimelig raskt.
     
    Storbaba liker dette
  17. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Så et munnbind i Tyskland koster under 2 kroner? Jeg kjøpte en tipakning på fredag, pris 160 kroner. Men det er vel for dyrt...

    (P.S. Jeg kan kjøpe de siste 9 av deg for 150 kroner så koster det ene munnbindet du trenger en tier...)
     
    holmen liker dette
  18. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Det hadde gått uten den siste setningen. Men ja, denne type munnbind som du får her (billig kinakvalitet) får du for denne prisen. De duger lite... så jeg skal ikke ha sånne.

    For å gjøre det klart. Je er villig å betale litt for god kvalitet. En TÜV godkjent, CE merked maske produsert i Tyskland i samsvar med alle lov og regler koster for tiden ca. 300 kr/50 stykk, men de finnes også til høyre priser. De følger alle DIN EN normer for medisinsk utstyr. Så vidt jeg har sjekket har Norge per i dag ikke produksjon av slike masker som kan kjøpes, men jeg kan tar feil.

    De maskene jeg har sett på apotek her:
    a) Maskene ble pakka ut av noen og pakka inn i en ny pose (og jeg vet ikke om reglene mor smitte spredning har blitt overhold) - jeg vil ha en uåpnet pakke!
    b) Maskene har ikke informasjon om produsent etc., men vanligvis kommer de fra kina
    c) Maskene har ingen informasjon om hvordan de er bygd opp (3 lag og midten må være en type fiberduk - ellers er den verdiløs), har riktig passform, er brannfest og vannavvisende

    Og jeg vil ikke tenke på det du kjøper enkelt på flyplasser. Da har jo ingen kontroll over hva en 7Eleven selger...

    Hvis jeg vil beskytte meg selv og andre (disse munnbind er jo mer for å beskytte andre enn meg selv) så skal jeg gjøre det riktig og ikke kaste ut penger til noe av mindre kvalitet. Den masken jeg har er dyrere enn dette, men det er at keh ikke bruker penger på noe som jeg ikke ha noe informasjon om.

    Jeg føler at mange har hoppet på å selge det fordi det er krav om det og etterspurt = man kan tjene penger på det. Jeg liker å være informert og tar avgjørelser på fakta. Og kinaproduserte masker er jeg for tiden veldig skeptisk til. Det har blitt alt for mange som ble kassert på grensen.

    Så JA til å betale penger på kvalitet (gjerne 20 kroner for en maske) NEI til å kjøpe noe jeg ikke vet nok om. :)

    smitte.jpg
     
    Last edited: 07. juli 2020
    Shyneno, EndreD and Spielhaug like this.
  19. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,639
    Likes mottatt:
    34,848
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du skal på jobb med Ebolapasienter tror jeg arbeidsgiveren din sørger for riktig smittevernutstyr. Hvis du skal ut å fly en tur er det mulig du stresser litt i overkant med kvaliteten på munnbindet ditt. Håper uansett at du bruker like mye tid på å lære og gjennomføre regler for på og avkledning og god håndhygiene.

    god tur :)
     
    Smurfboy and tstone like this.
  20. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kan nevne at Adidas-maskene ble godkjent hos SAS :)
     
    Smurfboy liker dette

Del denne siden