Det hadde gått uten den siste setningen. Men ja, denne type munnbind som du får her (billig kinakvalitet) får du for denne prisen. De duger lite... så jeg skal ikke ha sånne.
For å gjøre det klart. Je er villig å betale litt for god kvalitet. En TÜV godkjent, CE merked maske produsert i Tyskland i samsvar med alle lov og regler koster for tiden ca. 300 kr/50 stykk, men de finnes også til høyre priser. De følger alle DIN EN normer for medisinsk utstyr. Så vidt jeg har sjekket har Norge per i dag ikke produksjon av slike masker som kan kjøpes, men jeg kan tar feil.
De maskene jeg har sett på apotek her:
a) Maskene ble pakka ut av noen og pakka inn i en ny pose (og jeg vet ikke om reglene mor smitte spredning har blitt overhold) - jeg vil ha en uåpnet pakke!
b) Maskene har ikke informasjon om produsent etc., men vanligvis kommer de fra kina
c) Maskene har ingen informasjon om hvordan de er bygd opp (3 lag og midten må være en type fiberduk - ellers er den verdiløs), har riktig passform, er brannfest og vannavvisende
Og jeg vil ikke tenke på det du kjøper enkelt på flyplasser. Da har jo ingen kontroll over hva en 7Eleven selger...
Hvis jeg vil beskytte meg selv og andre (disse munnbind er jo mer for å beskytte andre enn meg selv) så skal jeg gjøre det riktig og ikke kaste ut penger til noe av mindre kvalitet. Den masken jeg har er dyrere enn dette, men det er at keh ikke bruker penger på noe som jeg ikke ha noe informasjon om.
Jeg føler at mange har hoppet på å selge det fordi det er krav om det og etterspurt = man kan tjene penger på det. Jeg liker å være informert og tar avgjørelser på fakta. Og kinaproduserte masker er jeg for tiden veldig skeptisk til. Det har blitt alt for mange som ble kassert på grensen.
Så JA til å betale penger på kvalitet (gjerne 20 kroner for en maske) NEI til å kjøpe noe jeg ikke vet nok om.
View attachment 75602
Vis alt...