Gratis drink for EB Diamond som reiser i Go! Bekreftet

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av tommy777, 04. febr 2015.

1. tommy777

tommy777 Founder

Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Den gode kamp har blitt vunnet. Under chatten i dag bekreftet Eurobonussjefen Nils Lindhe at SAS vil spandere drinks når du reiser i SAS Go.

Det er jo virkelig en bra benefit.

Bra jobba, Nils!

milehigh, view and Henning like this.
  2. Henning

Henning co-founder

Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Alkoholfritt innenriks vel?

3. tommy777

tommy777 Founder

Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Tipper de kjører samme opplegget som EBP. Vet ikke om de får det gratis?

4. KristianSk

KristianSk Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Storveis!
    Men det høres veldig enkelt ut til å være SAS, så jeg håper de legger inn noen kompliserende unntak før launch ;)

TOS, Darkcho and tommy777 like this.
  5. Cecilie

Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Og dette kommer jo ikke på plass før man klarer å skille klinten fra hveten...eeeh, EBG fra EBD.

6. Bizflyer

Bizflyer Veteran

Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Det må nok nødvendigvis være alkoholfritt innenriks, for alkoholloven er helt klar på at det ikke er lov å gi bort alkohol gratis der hvor det ligger en alkohol/serveringsbevilgning til grunn. Og det gjør det nødvendigvis ombord på flyene hvor det selges både øl og vin.

Det er vel også grunnen til at SAS ikke kan gi bort gratis alkohol til Plus pax innenriks.

7. Henning

Henning co-founder

Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Flemming Poulsen liker dette
  8. Jørgen

Jørgen Livsnyter

Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Positivt:
    - Gratis drikke (non-alcoholic) på innenriks ruter for EBD.
    - "Lovnad" om å se på fuel surcharge
    - "Lovnad" om å se på booking av CT online
    - "Lovnad" om å se på booking av Star Alliance Award online
    - "Lovnad" om økt recognition
    - Innføring av "EBD"-prefiks ila. sommeren (dette var lovet til Q1, men er tydeligvis overskredet)

Negativt:
    - Hvorfor ikke være mer ydmyke på kuttene de gjorde? Beklage at dette ble solgt inn som en forbedring og heller si at: Sorry.. Vi måtte kutte for å "stay competitive". Vi skulle aldri solgt det inn som en forbedring.
    - Hvorfor kun gratis drikke på innenriks? Igjen skal de lage forskjeller på fly ala gratis cola på fly med flightnummer som kan deles på 12, hvor resultatet blir et primtall
    - Generelt mye svar som ikke svarer på det det faktisk spørres om..
    - Ingen god forklaring på hvorfor 15% på EBS forsvant, annet enn at det ikke var en "appreciated feature"..
    - Hvorfor i all verden skal ikke kampanjer mot EBG telle når man teller opp 10 år? Smålig..

Nøytralt:
    - Mye SAS-propaganda, men hey: Lindhe er en av toppsjefen i SAS.. Det er vel hans jobb å selge inn produktet for det det er verdt, men litt mer ydmykhet hadde vært ønsket velkommen av meg..

Last edited: 04. febr 2015
    Vegard, Trety, Scandi and 5 others like this.
  9. Bizflyer

Bizflyer Veteran

Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Mye enig med Jørgen her.
    Men jeg vil si at "lovnader" tror jeg ikke før jeg ser det. De har hatt et år på å fikse dette som de egentlig burde ha fikset før de lanserte diamond som status.
    Ellers var det en velsmurt og vel-innøvd propagandamaskin som la ut standard svar som vi alle har hørt før. Det fantes ingen ydmykhet i forhold til den store misnøyen som har kommet i etterkant av raseringen. Det skuffet meg.

Det var forøvrig nytt for meg at dersom man har hatt EBG i 10 år og passerer 60 år så får man det lifelong HVIS man har tjent alle poengene på reise. Har man fått drahjelp av en kampanje i et av årene, får man avslag på lifelong. ALDRI har jeg hørt noe så smålig.

At enkelte på nett går bananas over at man får en gratis brus innenriks (ja, hvorfor bare innenriks? SMÅLIG!!) forstår jeg ikke helt. Ingen big deal i min bok. Mer "skulle bare mangle" vil jeg si.

Jeg konkluderer med at her var det INGEN store overraskelser, og INGEN ydmykhet å spore i forhold til sine beste kunder og måten de har opptrådd på.

milehigh, Trety, wilhelm and 3 others like this.
  10. Bizflyer

Bizflyer Veteran

Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Den ble forklart med at den ble byttet bort mot Fast Track.

Og det er vel fortsatt bare i jule- og sommerferien? I så fall et ELENDIG bytte! For ikke å snakke om et dårlig argument!

agrims liker dette
  11. KristianSk

KristianSk Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Når SAS har bestemt seg for å kjøre på med BOB så er gratis brus til EBD en grei fordel i mine øyne. Ikke noe som får meg ombord, men fint for de som uansett "må".

12. tommy777

tommy777 Founder

Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Det ble ikke bare lovet gratis brus når du flyr innenlands. Her er det som ble sagt

Nils Lindhe

We are well aware of the concerns of our Diamond members to get more value from their status. This is something we will address both in short and long term. We will shortly provide Diamonds with free drink when traveling in Go and lounge upon arrival from international flights at our hubs. We are also working intensively to provide better recognition in the travel chain in spite of the system limitations. Once this is in place, we further improve both open and hidden benefits.

Det vil si at du mottar uansett drink når du reiser i Go, der det er lovbegrensninger, mottar du det de har lov å gi deg.

@Jørgen vet ikke helt hva ydmykheten fra en SAS direktør kjøper deg.

Jeg synes samtalen var positiv og det er helt åpenbart at Nils prøver med ett vanvittig utfordrende dritt it system som ikke tillater dem å forbedre alt de ønsker.

Jørgen and Flemming Poulsen like this.
  13. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Sorry, folkens. Jeg forsøkte så godt jeg kunne å få han til å ta selvkritikk for det PR-messige, men han var ikke til å rikke. Han gikk helt i Jonas Gahr Støre-modus og bare rørte rundt i grøten uten å svare på noe som helst av det jeg spurte om. Da jeg så svaret på det første spørsmålet var det like før jeg bare logget av chatten, men han kom seg litt utover - selv om han overhodet ikke var interessert i å vise ydmykhet for SAS´ svært klønete håndtering av devalueringen.

Generelt skuffet over at jeg ikke fikk (gode) svar på flere av mine spørsmål, men det er vel vi alle :)

Utover det deler jeg de flestes tanker. Litt mye propaganda for min smak, men nå er jeg rimelig "ekspert" på kunnskap - så en noe snever målgruppe. CT-booking online og lavere YQ på awards vil være veldig bra, men har store tvil om sistnevnte.

Drikke til EBD er fint, men hvis de begynner å kløne det til med "kun på innenriksruter under 35 minutter på torsdag mellom 12 og 18", så dauer jeg. Helt über-SAS å rote det til slik. Skjønner fint at de ikke vil gi bort noe til EBD i Go. Hvorfor booke Plus da? Er jo ikke som man få så veldig mye flere poeng for å sitte i 2E, men når de først skal gjøre det, bør det gjelde over hele fjøla.

Uansett bra at han stilte opp. Det skal han ha!

milehigh, Trety, wilhelm and 5 others like this.
  14. tommy777

tommy777 Founder

Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    American Airlines gir en gratis drink og ett gratis food item til Executive Platinum når man havner i coach. "siden du er en av våre beste kunder, beklager jeg at vi ikke kunne oppgradere deg i dag. Dersom du ønsker noe fra vogna, let me know"

Det er ett kongebenefit i min bok som jeg setter pris på og noe jeg garantert hadde satt pris på dersom jeg hadde vært EBD.

milehigh, agrims and Jørgen like this.
  15. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ville heller snudd på det og sagt "hva hadde det kjøpt SAS?" - Jo, sannsynligvis ganske mye goodwill. Det koster ufattelig lite å si noe så enkelt som at "Når det gjelder devalueringen, så var det kanskje ikke det beste håndverket hverken annonseringen, implementeringen eller PR-biten. Jeg beklager at så mange ble opprørt over det, og det vil vi selvsagt ha i bakhodet for fremtiden."

Case closed.

I stedet fortsetter de å vase rundt i sin egen spikersuppe og fabler om "fordelene" etter en historisk slakt. En ærlig sak, men ikke spesielt smart når bedriften lever av medlemmenes lojalitet. Hadde de drevet begravelsesbyrå, ville det ikke hatt så stor betydning. Der er det få tilbakevendende kunder.

milehigh, wilhelm, Ruby and 3 others like this.
  16. tommy777

tommy777 Founder

Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Dette går i bølger. Både BA, Hansen, SAS med flere kuttet kraftig, kom med 25% reglen etc for 11 år siden. Da de glade dager brutt ble over i 2008, fant man ut at det å bruke bonusprogrammer for å lokke kunder er kanskje en god ide. Kanskje ikke fristende nok at du må fly 10000000 turer til London for en gratistur dit med 500 daler i fuel surcharge.

Så var man tilbake til 100% igjen.

Nå er flyene fulle, prisene oppe og fuel i kjelleren. Da er det ikke no vits å gi kundene våre noe tilbake siden de kommer uansett. Og slik fortsetter karusellen

Skal du skylde på noen, skyld på disse amatørene http://www.mckinsey.com/

INGEN har sørget for større tap pga elendige ideer hos flyselskapene enn dem. INGEN. De har absolutt ingen kunnskap om hva som skaper lojalitet, kun hvordan man skal spare penger.

Trety and SASDC8 like this.
  17. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Det er jo ikke endringene i seg selv som er problemet (selv om de var kjipe), men måten de ble kommunisert på (eller mangelen på som sådan), den ekstremt korte fristen til å innrette seg til et nytt regime (48 timer, selv om Nils fabler om 1. januar) og PR-svadaet i etterkant. Det har ingenting med McKinsey å gjøre. Det har rett og slett med mangel på fingerspitzgefühl hos EuroBonus å gjøre. Ferdig snakket.

milehigh and Jørgen like this.
  18. tommy777

tommy777 Founder

Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har såpass mye erfaring med SAS at jeg tar alltid ting de sier med tre klyper salt. De annonserte CPH-SFO ruten 4 ganger offentlig og ombestemte seg 3 ganger før den endelig startet. DET er amatørmessig det. Men slik er det nå en gang med SAS, like it or not.

milehigh liker dette
  19. Star Flyer

Star Flyer BFG BF*G

Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    33
    Får diamantmedlemmer servert drikken sin i Orreforsglass når de sitter bak gardina? :D

20. tommy777

tommy777 Founder

Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Kun annenhver torsdag mellom 16-18 på flighter med oddetall ;)

(too easy ;))

Trety, wilhelm, SASDC8 and 4 others like this.

Del denne siden