Nå står det følgende på oversikten over fordelene med Diamant: NYHET! Gratis drinker i SAS Go (unntatt alkoholholdige drikker på våre ruter innenlands). Også gyldig for ett (1) reisefølge eller 4 familiemedlemmer Det står og drinker i flertall.. I tillegg er jo det greit med reisefølge og familie, at de er konsekvent i forhold til det samme som gjelder i fasttrack og lounger på hub'ene. http://www.sas.no/eurobonus/om-eurobonus/medlemsnivaer/diamant/
Man må jo le litt av fordelene for diamanter her. HEEY du får gratis drikke i GO. Javel ja. Hadde SAS virkelig ment noe med dette kunne de utvikla noe ala Lufthansas HON Circle. Tror ikke en brus eller øl fra eller til spiller noen rolle.
SAS' ekvivalent til LH HON heter vel Pandion, og ser man bort fra F lounger (som SAS ikke har mulighet til å gi) er vel ikke forskjellen så veldig stor. Nå har ikke jeg studert disse nivåene spesielt nøye altså... Tror heller ikke dette er noen avgjørende fordel, men det er jo en grei fordel for selskapets nest beste kunder når de har bestemt seg for å kjipe på ombordproduktet. Jeg er også positivt overrasket over at de ikke begrenser seg til én enhet drikke.
Jojo - men når man da i Plus innenriks ikke får mer enn en enhet alkohol? Burde strengt tatt ikke være forskjell her. Tro meg - vi kommer nok til å se historier her hvor ting ikke er konsekvent, er tross alt SAS man snakker om.
Jeg skulle likt å se SAS vise til den paragrafen i alkoholloven som sier NØYAKTIG det. PS: Alkoholloven er om mulig enda litt strengere enn det sånn egentlig.
Hva om man dro frem gardina og serverte full pakke i Plus? Vil det da være ulovlig? Vil vel kunne tolkes som et eget "lokale" hvor alkoholsalg ikke bedrives?
Jeg har skjenkeprøva og har studert alkoholloven ganske godt. Og å skille med ei gardin vil ikke kvalifisere som eget lokale er jeg redd. Er mulig dem kunne ha fått det til å bli klasifisert som eget lokale vis dem hadde en fysisk vegg i mellom med ei dør som ble låst under flyvning. Men da kommer evakuerings/ sikkerthets problematikken inn. Og du ville nok heller ikke klart å fått godkjenning til at vertinnene som hadde plus avdelingen hadde fått lov til å servere i go avdelingen heller. Siden da hadde du nok gått over til klasifisering av at dette var et lokale igjen. Også kommer det siste problemet. Og det er at det er ikke lov til å bruke gratis alkohol som reklame eller friste middel. Derfor ville dem nok fremdeles ikke fått lov til å gi mer enn en drink før det hadde blitt klassifisert som bruk av alkohol til fristing av kundene i stedet for som en del av prisen som den ene dem har der nå. Det er veldig vanskelig å tyde en lov helt rett, og skulle dem ha klart å fått igjennom noen økning av antallet gratis drinker for pluss hadde nok dette fort vekk blitt en så dyr kostnad at du kunne nok ha sett for deg en pris økning på pluss billettene om du LETT kunne kjøpt deg nok alkohol for til at du ikke hadde klart å hverken gå eller snakke etterpå.
Sitat fra en deltaker på det svenske eventet 28. Mai: "Just det, lite mer rolig info. När jag pratade med en purser som var med på eventet sa han att EBD nu syns i manifestet som crew har."
Personlig synes jeg dette har fungert ok på mine cph flights. Muligens med unntak av når jeg var grådig og spurte om å få en pils til både meg og min kollega, det er jo bare en drikke tillatt og han hadde bare gullkort.. Etter litt frem og tilbake fikk jeg tvilen til min favør. Vedkommende crew kom senere tilbake og ville se mitt statuskort da jeg ikke var registrert som EBD i manifestet. Kun som EBS med annet navn... Men han fikk se og lot tydeligvis tvilen falle i min favør igjen.. Testet også lounge ved ankomst. De får visst ikke opp på skjermen hvor man kommer fra så de skjønte ikke helt hvordan jeg med billett til Kristiansand skulle inn på utenriks, ved å si at jeg kom fra cph var det derimot helt ok og jeg ble ønsket velkommen inn
Jeg kan gjerne oppdatere her, er vel mange "skal jeg bli EBD?" som lurer. I dag fikk jeg to øl, begge de nye Mikkeller, uten problem på flyet. Jeg kjenner til at CPH normalt bruker 45 minutter på å flytte bagasjen fra flyet til bagasjebåndet så jeg tok meg friheten til å gå inn i loungen. Gav mitt MC EBD kort til vedkommende i skranken etter å ha blitt avvist i maskinen. "Skal du til Oslo?" sier vedkommende, "Nei, jeg kommer akkurat nå fra Oslo" sier jeg, vel vitende om at jeg har billett hvor jeg allerede har sjekket inn for i morgen. "Da har du ikke adgang her" sier hu, før hun titter på kortet som det står Diamond på, "Jeg tror jeg har det" sier jeg ydmukt og hun ser på kortet "ja det har du" og slipper meg inn. På mine to forsøk med lounge ved ankomst synes jeg foreløpig det er langt hyggeligere å gjøre dette i Norge enn i DK. Dette harmonere dessverre med mitt generele inntrykk av SAS-ansatte på Kastrup sammenlinket med på Gardermoen. Uansett, nå har jeg drøyd en halvtime og kan antakeligvis gå for å stille meg i bagasjekø her.. Jo mer jeg reiser jo mer setter jeg pris på gardermoen, det er ikke perfekt der, men alle andre er verre