Gratis ombooking samme dag for Diamant

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jensemann, 16. juni 2023.

  1. Meursalt

    Meursalt Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    226
    Bonuspoeng:
    33
    Fungerte prima i går på OSL-SVG. Hadde opprinnelig fly kl 2200, ønsket å bytte til kl 2020. Ankom Gardermoen kl 1948, ny billett kl 1950, i boardingkø kl 1956. Så sømløst!
     
    AirMags, Olelink, Kristian and 6 others like this.
  2. tstone

    tstone Aktivt Medlem

    Innlegg:
    367
    Likes mottatt:
    1,048
    Bonuspoeng:
    93
    På SVG i dag klarte ikke personell på innsjekk å booke om svg-osl-trd til svg-trd direkte, de fikk det ikke til når det var to legs, angivelig.

    Telefonen eller diamantchat kunne ikke hjelpe.

    I loungen på osl mente de dette var veldig rart, men mulig de på innsjekk SVG ikke har tilgang til riktig system?

    Fikk flyttet til tidligere (forsinket) fly på osl, så kom hjem en time før planlagt
     
  3. AndersWE

    AndersWE Medlem

    Innlegg:
    138
    Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    43
    Fikk ordnet kjapt og greit i loungeen på OSL idag, mom med Morgenflyet fra KRS og skulle videre til SFO via CPH
    Hadde sent fly med kort tid på CPH, så ønsket tidligere fly, kunne velde mellom 3 eller 4 avganger, valgte første mulighet kl 0915, der jeg fikk siste seter ombord mener jeg, 2B.Mener damen i skranke sa deg gikk pga kun håndbagasje
     
  4. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,825
    Likes mottatt:
    22,186
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke meningen at man skal bytte rute, så de på innsjekk gjorde ikke noe feil. Man skal eventuelt bytte ett og ett leg, akkurat som du endte med å gjøre.
     
    tstone liker dette
  5. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    771
    Likes mottatt:
    2,708
    Bonuspoeng:
    93
    Riktig som du sier @Upsaker, her sakset fra den engelske siden; "Free change applies only at segment level and cannot be used to change your itinerary."
     
    tstone and Upsaker like this.
  6. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,825
    Likes mottatt:
    22,186
    Bonuspoeng:
    293
    Det er interne diskusjoner om å la oss få endre reiserute. En av tingene som taler mot er at de er redd for å få ansvar hvis ting går alt et annet sted enn der billetten gjelder. Jeg synes de bør kunne endre hvis det ender opp med direktefly i stedet for via f.eks. Oslo og skjønner at de ikke ønsker å sitte med skjegget i postkassa hvis noen er rutet om i Nord-Norge og flyene ikke kan lande.
     
    tstone liker dette
  7. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,959
    Likes mottatt:
    3,922
    Bonuspoeng:
    113
    Skulle hjem fra SVG og hadde ikke tid til å gå i innsjekkingsskranken. Gikk rett i gate i god tro etter at det fra scenen på arrangementet i Oslo for et par uker tilbake ble nevnt fra scenen at man kunne gå i gate. Rakk det akkurat, men der var det nei og atter nei. Innsjekk only ifølge gate agent. Jaja, ble en burger på meg mens jeg ventet på min originale avgang så ikke verdens undergang:)
     
    Last edited: 27. nov 2023
  8. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,338
    Likes mottatt:
    3,376
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde tenkt å prøve denne fordelen for første gang idag. Noen som har mulighet for å sjekke om det er ledige seter på SK431 og SK2872?

    Hadde satt stor pris på hjelpen.
     
  9. OyvindN

    OyvindN Skydiver

    Innlegg:
    466
    Likes mottatt:
    3,344
    Bonuspoeng:
    93
    SK431 GOT-CPH er det mye ledig i Plus:
    upload_2023-11-27_11-23-41.png
    SK2872 CPH-BGO ser det litt verre ut, kun to ledige i Plus og to i Go
    upload_2023-11-27_11-25-41.png
     
    geddi liker dette
  10. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,338
    Likes mottatt:
    3,376
    Bonuspoeng:
    113
    Ok, takk for hjelpen. Vi får prøve når vi kommer til flyplassen.
     
    OyvindN liker dette
  11. eddbra

    eddbra Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    13
    Hei,
    Ser der er ledige bonusbillettar komande laurdag AES-BGO med Widerøe kl17.40. Denne fordelen gjelder reine SAS-flygningar(?), men er det nokon som har hatt suksess med å flytte Widerøe bonusbillett-reiser? I dette tilfellet til 10.50 avgangen.
     
  12. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,270
    Bonuspoeng:
    93
    Som nevnt i denne gamle tråden blir det som å spørre om å komme med tidligere fly uten status. Har fått det mange ganger med SAS før diamant-fordelen kom, og har generelt inntrykk av at Widerøe er enda mer fleksibel uten at jeg har prøvd det samme der. Eneste usikkerhet er om innsjekk på AES har nødvendige tilganger, de fikk nemlig ikke til å endre på neste leg i en SAS reise når jeg prøvde å bruke diamant-fordel der.
     
  13. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    193
    Likes mottatt:
    327
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har på flere forskjellige flyplasser fått endret flere strekk samtidig. Dersom det faktisk er meningen å kun endre ett og ett segment og man på mange lufthavner må landside for å utføre endringen, vil jo denne fordelen være über-krøkkete, spesielt dersom man har innsjekket bagasje.

    Hvordan det er tenkt å funke med segment-for-segment dersom man vil endre til en senere avgang skjønner jeg ikke helt. Det blir jo nesten som å reise på standby med fare for overnatting på en eller annen uønsket flyplass.

    Har ellers møtt agent som sa det var uproblematisk å bytte ruting. Og møtt agent som sa at om det kun er 0-5 ledige plasser ved et gitt tidspunkt får de ikke ta av disse til EDB-bytte. Vel vel. Ting går vel seg til.
     
    Last edited: 04. des 2023
    Eddie47 liker dette
  14. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,825
    Likes mottatt:
    22,186
    Bonuspoeng:
    293
    Det er hele grunnen til at flere i SAS ikke vil man skal bytte routing, at de kan risikere å få krav for overnatting eller lignende på steder det ikke var meningen at du skulle fly. Ved å kun bytte et segment vil man i de fleste tilfeller havne der man skal, enten tidligere eller senere. Selv på OSL skal man vel i utgangspunktet også gjøre dette i servicesenteret eller innsjekk landside hvis man har bagasje, altså før man sjekker inn.
     
  15. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    193
    Likes mottatt:
    327
    Bonuspoeng:
    63
    Dersom det er tenkt at fordelen primært skal ha verdi for reiser uten flybytte så er det jo slik ja. For egen del er det sjelden aktuelt å kun bytte ett segment, har nesten alltid reiser med forbindelse.
     
    Last edited: 04. des 2023
    Gnopps liker dette
  16. Bonsai

    Bonsai Medlem

    Innlegg:
    65
    Likes mottatt:
    253
    Bonuspoeng:
    53
    Dette er informasjon SAS sendte ut nå i Desember til alle ground handeling selskapene ang denne fordelen. Svarer vel på en del av spørsmålene og spekulasjonene her.
     

    Attached Files:

    Are, Kristian, kaiarne and 23 others like this.
  17. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    771
    Likes mottatt:
    2,708
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for info.

    Håper SAS i fremtiden åpner opp for at man kan erstatte A-B-C til A-C direkte. Det vil frigjøre seter hos dem, ta ned risiko for forsinkelse, samt at de kan spare noe i skatter og avgifter som kan gå rett i foret til SAS (som for øvrig er helt greit). Prinsipielt burde det heller ikke være noen forskjell for SAS om man flyr A-B-C eller A-D-C, så lenge det ikke er store forskjeller i skatter og avgifter.
     
    themichael and Teknolai like this.
  18. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,043
    Likes mottatt:
    7,071
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg var ikke klar over at dette også gjaldt for en gjest. Og etter hva jeg forstår gjelder det såfremt gjesten er på samme flight, selv om det er separate bookinger? For et par uker siden kom jeg meg gratis med et tidligere fly, mens det kostet et par tusen for en kollega å booke om, som også måtte vente i kø på telefon med SAS, uten prioritert i telefonkøen.
     
  19. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,879
    Likes mottatt:
    8,085
    Bonuspoeng:
    183
    Om du har OSL-CPH-LHR så får endret til OSL-LHR direkte.
     
  20. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,825
    Likes mottatt:
    22,186
    Bonuspoeng:
    293
    Nei. Reglene sier tydelig same routing.
     
    Nordlands liker dette

Del denne siden