Deler litt frustrasjon her også fra meg. Har i løpet av de siste månedene bare fått feilmeldinger i app når jeg har forsøkt å booke om.
Appen sier: "Select flight to change to". (og viser 2, 3 eller flere alternativer).
Like etter sier den: "Failed ... ". Forsøk på nettsidene gir nesten samme feilmelding.
View attachment 170978
DAMN! Tenker jeg nok en gang etter mange, utallige forsøk...
Jeg gir meg ut på å kontakte SAS (som diamant). Meldingen på nettsiden ber meg jo vennligst kontakte SAS kundeservice...
Damen som taler pent svensk og forstår norsk veldig godt, forklarer følgende:
(1) Det må være mer enn 5 ledige i kabinen (ikke bookingklasse) for å kunne booke om via appen.
(2) Men det må være 5 ledige FØR evt. overbooking, eller utvidelse av f.eks. biz/premium-kabinen.
(3) I tillegg mumler hun forsiktig om at det også har vært mye krøll med dette og forstår frustrasjonen...
Etter en sjekk på diverse flighter, så er det flere med 6 eller flere ledige seter, men her er det inkludert over-booking, og da går det ikke å booke om. ...
Men så finner hun en flight, og lover å hjelpe meg. Etter 20 minutter så sier hun at hun trenger hjelp på "bakrommet". Dersom jeg får en bekreftelse så er alt i orgen med ny avgang - om ikke skulle hun ringe. Jeg følte meg nesten trygg. men etter 20 minutter kommer det bookingsbekreftelse:
"RESERVATION CONFIRMED - I BUSINESS"
Men 20 minutter etterpå kommer det en ny mail.
"Regarding your reservation XNXNBB
You have been confirmed from waitlist on SK XXX Date XXX-XXX (City pair)
As the confirmed flight has a higher fare please call us as soon as possible, to prevent the reservation from being cancelled."
Og da var sirkuset i gang. Jeg ringer og må leke joker-Nord før jeg får en engelsktalende som ikke har latt meg vente mer enn 10 minutter på linjen (etter 3 forsøk). Ingen har skjønt hva det er... Da har jeg brukt 90 minutter i venting...
Men han kan heller ikke hjelpe - fordi han mener at det IKKE er gjennomført en same day change of flight - men krever at jeg må betale skatter for den nye flygningen fordi det ikke var betalt. Deretter må jeg betale 500 kroner i endringsgebyr. Engelskmannen er urokkelig og standhaftig som en tinnsoldat.
Han sier at om jeg ikke betaler så vil bookingen ikke være reservert og jeg risikerer at den vil bli slettet. Jeg ber om å få booket tilbake til opprinnelig booking, men da krever han 500 kroner ekstra for to pax.
Jeg gir opp.
Men jeg gir ikke helt opp ...
Neste dag møter jeg opp på Gardermoen etter at morgenflyet har lettet, men før den avgangen jeg hadde fått bekreftet men som ikke var billettert. Innsjekkmaskinen sier "Please contact customer service" eller noe i den duren.
Heldigvis har SAS et nytt service point - stort og luftig og med omgivelser som minner om ro, fred og forsakelse. Her står det en smilende herremann og tar meg i mot. Han taster 20 sekunder på datamaskinen og smiler:
"Beklager men vi har mye problemer med Same day change of flight. Du er dessverre ikke den eneste som er rammet".
Han spør om bagasje og vipps på noen få sekunder så var innsjekkingen i orden. Ingen gebyrer eller mas og styr. Tusen takk svarte jeg. Jeg skulle ønske det fantes flere som deg i SAS - også på telefonen fulgte jeg høflig opp.
Men totalt så ble det 3 timer frustrasjon og bortkastet tid, alt for å få utsatt en flygning med halvannen time. Hadde jeg visst det - hadde jeg aldri startet telefonen. Nå har jeg også brukt 20 minutter terapi på Insideflyer, så jeg håper jeg er helbredt for denne gang.
View attachment 170977
Vis alt...