Gratis ombooking samme dag for Diamant

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jensemann, 16. juni 2023.

1. f1y

f1y Nytt Medlem

Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    Riktig, det er ikke mulig i appen.

2. Jan Fredrik

Jan Fredrik Veteran

Likes mottatt:
    1,787
    Bonuspoeng:
    113
    Mulig på flyplassen da? Noen som har erfaring?

3. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,631
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg vil tenke at «A station should only make changes to flights from its own station (no restrict journey)» gjør at du ikke får noe gjennomslag på flyplass heller.

Norwegian_Traveller liker dette
  4. chrt

chrt EBD og litt annet ...

Likes mottatt:
    2,059
    Bonuspoeng:
    93
    Deler litt frustrasjon her også fra meg. Har i løpet av de siste månedene bare fått feilmeldinger i app når jeg har forsøkt å booke om.
    Appen sier: "Select flight to change to". (og viser 2, 3 eller flere alternativer).
    Like etter sier den: "Failed ... ". Forsøk på nettsidene gir nesten samme feilmelding.
    Screenshot 2026-01-29 at 09.21.56.png

DAMN! Tenker jeg nok en gang etter mange, utallige forsøk...
    Jeg gir meg ut på å kontakte SAS (som diamant). Meldingen på nettsiden ber meg jo vennligst kontakte SAS kundeservice...

Damen som taler pent svensk og forstår norsk veldig godt, forklarer følgende:
    (1) Det må være mer enn 5 ledige i kabinen (ikke bookingklasse) for å kunne booke om via appen.
    (2) Men det må være 5 ledige FØR evt. overbooking, eller utvidelse av f.eks. biz/premium-kabinen.
    (3) I tillegg mumler hun forsiktig om at det også har vært mye krøll med dette og forstår frustrasjonen...

Etter en sjekk på diverse flighter, så er det flere med 6 eller flere ledige seter, men her er det inkludert over-booking, og da går det ikke å booke om. ...

Men så finner hun en flight, og lover å hjelpe meg. Etter 20 minutter så sier hun at hun trenger hjelp på "bakrommet". Dersom jeg får en bekreftelse så er alt i orgen med ny avgang - om ikke skulle hun ringe. Jeg følte meg nesten trygg. men etter 20 minutter kommer det bookingsbekreftelse:
    "RESERVATION CONFIRMED - I BUSINESS"

Men 20 minutter etterpå kommer det en ny mail.
    "Regarding your reservation XNXNBB
    You have been confirmed from waitlist on SK XXX Date XXX-XXX (City pair)
    As the confirmed flight has a higher fare please call us as soon as possible, to prevent the reservation from being cancelled."

Og da var sirkuset i gang. Jeg ringer og må leke joker-Nord før jeg får en engelsktalende som ikke har latt meg vente mer enn 10 minutter på linjen (etter 3 forsøk). Ingen har skjønt hva det er... Da har jeg brukt 90 minutter i venting...
    Men han kan heller ikke hjelpe - fordi han mener at det IKKE er gjennomført en same day change of flight - men krever at jeg må betale skatter for den nye flygningen fordi det ikke var betalt. Deretter må jeg betale 500 kroner i endringsgebyr. Engelskmannen er urokkelig og standhaftig som en tinnsoldat.
    Han sier at om jeg ikke betaler så vil bookingen ikke være reservert og jeg risikerer at den vil bli slettet. Jeg ber om å få booket tilbake til opprinnelig booking, men da krever han 500 kroner ekstra for to pax.

Jeg gir opp.

Men jeg gir ikke helt opp ...

Neste dag møter jeg opp på Gardermoen etter at morgenflyet har lettet, men før den avgangen jeg hadde fått bekreftet men som ikke var billettert. Innsjekkmaskinen sier "Please contact customer service" eller noe i den duren.

Heldigvis har SAS et nytt service point - stort og luftig og med omgivelser som minner om ro, fred og forsakelse. Her står det en smilende herremann og tar meg i mot. Han taster 20 sekunder på datamaskinen og smiler:
    "Beklager men vi har mye problemer med Same day change of flight. Du er dessverre ikke den eneste som er rammet".
    Han spør om bagasje og vipps på noen få sekunder så var innsjekkingen i orden. Ingen gebyrer eller mas og styr. Tusen takk svarte jeg. Jeg skulle ønske det fantes flere som deg i SAS - også på telefonen fulgte jeg høflig opp.

Men totalt så ble det 3 timer frustrasjon og bortkastet tid, alt for å få utsatt en flygning med halvannen time. Hadde jeg visst det - hadde jeg aldri startet telefonen. Nå har jeg også brukt 20 minutter terapi på Insideflyer, så jeg håper jeg er helbredt for denne gang.

upload_2026-1-30_23-22-16.jpeg

5. Jan Fredrik

Jan Fredrik Veteran

Likes mottatt:
    1,787
    Bonuspoeng:
    113
    Helt håpløst. Viktig at mange skriver til SAS om hvor elendig dette har blitt.

Mitt klare inntrykk er at problemene stort sett er når man flyr Business. Flyr man økonomi går det som smurt. Genialt insentiv de har laget… :rolleyes:

magnusant liker dette
  6. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    13,349
    Bonuspoeng:
    293
    Var vel nesten dømt til å feile, når SK-IT er involvert.

God ide, dårlig gjennomføring.

De sliter med legacy systemer, så det er ikke nødvendigvis direkte feil begått av SK-IT en gang. Men det betyr jo null og niks hvem som har skylden, sett fra kundens side.

7. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, ROP Gold

Likes mottatt:
    547
    Bonuspoeng:
    93
    Ga de noe forklaring på hvorfor de mente det var en ordinær endring og ikke same-day diamant endring?

8. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    6,494
    Bonuspoeng:
    183
    Her skulle nok egentlig de på telefon sagt nei, utfra vilkårene om at denne fordelen kun kan benyttes i app eller på flyplass. De på vanlig kundeservice har sannsynligvis verken opplæring eller tilgang til å ordne denne typen endring slik man opplever at de på flyplassen kan.

Selvsagt håpløst at kunde må rydde opp når de likevel forsøker å gjøre endring og ikke legger på rett kode for at det skal gå gjennom som gratis endring.

9. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    674
    Bonuspoeng:
    113
    Vi er jo mange som har slitt etter at det litt endret design i app i høst. For meg og flere løste det seg vel ved å passe på å ha samme epost og tlf i eb-profil og booking. Er du i business er det vel veldig ofte ikke fem ledige seter i kabinen...

Gnopps and chrt like this.
  10. chrt

chrt EBD og litt annet ...

Likes mottatt:
    2,059
    Bonuspoeng:
    93
    Etter å sjekket flymuligheter TOS-OSL-CPH for mandag og antall ledige i BIZ, så konkluderer jeg at det er umulig med Same day change of flights. Men hadde det vært bak i bussen, så var det flust av muligheter. Kjipt at de dyre billettene er mindre fleksible enn de billigste (!)

Jan Fredrik, Gnopps and Staralliance like this.
  11. f1y

f1y Nytt Medlem

Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    Om du bestiller en sen avgang og vil flytte tidligere, så er det jo muligheter, i og med at den regelen gjelder fram til 3 timer før avgang. Motsatt er jo vanskelig, om avgangene er sjeldne.

trygveat liker dette
  12. oleredv

oleredv Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,637
    Bonuspoeng:
    93
    Eit lite datapunkt frå sist fredag. Problemet var i utgangspunktet sein ankomst til OSL med WF med ikkje kobla flight. Dette gjorde at SK til CPH måtte flyttast frå 1905-avgangen. Heldigvis ledig kl2200. Sjekka så når vi var i OSL at det var poengbillettar ledig for oss to i bookinga på avgangen kl 21. Fekk avgangen opp i appen til SAS, men fekk berre beskjed om at det ikkje var ledige plassar. Sjekka så i loungen og då fekk eg beskjed om at det var minus på økonomi på 21-flighten.
    Så eg sjekka seta rett før avgang og flyet vart riktig nok fullt. Dvs noken på øko blei flytta opp for å unngå overbooking.

Det intressante er jo at det teller meir enn EBD med biz-billettar som ønsker ombooking. I tillegg kunne alle EB-medlemmer booka dei få ledige seta på poeng om det var kun OSL-CPH ein var på jakt etter (1 til 1 forhold på ledige seter i kabin vs ledige seter for salg)

Superhappy for muligheten til å booke om bonusreisa mi sidan WF kødda det til, men litt usikker på om resten er så premium.

Last edited: 02. febr 2026
  13. interface87

interface87 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,060
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som vet når Service point åpner på Gardemoen? Funker jo ikke i appen og ja, det er mye ledig. Bra fordel…

14. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,387
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk byttet igår til tidligere avgang i dag. Null stress. Flyet i dag ble helt fullt. Ingen seter ledig.

OSL-BGO
    Screenshot_20260201_155538_SAS.jpg

15. leeds1979

leeds1979 Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,062
    Bonuspoeng:
    113
    Mye mulig jeg burde finne det et sted i de 27 sidene, men skumma rask gjennom like klok.
    Vil man opptjene poeng etter opprinnelig eller ny rute dersom man booker om samme dag?

hadde en reise SVG-ARN-CPH-MAN som jeg måtte flytte 2 dager frem.
    Booket om i appen, men fikk da kun 1 stop i OSL som alternativ.
    På web ligger samme rute som originalt.
    Dette er delvis en milerun, så kjipt å miste 2 legs.

vil jeg om jeg booker om(om den kommer som alt) få poeng for 1 eller 3 mellomlandinger?

16. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,631
    Bonuspoeng:
    93
    Om det er en frivillig endring, skal du nok få for 1 mellomlanding. Siden du fikk endret antall mellomlandinger i appen, antar jeg at du ikke EBD Same Day Change du har benyttet, men en flex-billett. EBD Same Day Change tillater i utgangspunktet ikke endring av rute/mellomlandinger. Kun endring av de avgangstider som ligger i billetten.

Jeg hadde en Same Day Change ved gate for to uker siden. Jeg aksepterte nedgradering fra Premium til Eco. Mottok ingen poeng eller legs i SAS-appen. Gikk ikke å etterregistere flyvningen etter to uker. Kundeservice sa at dette var et kjent problem med Same Day Change. Hun posterte poengene manuelt etter opprinnelig billettklasse, men jeg er veldig spent på om flyvningen blir fanget opp i 10-leg utfordringen :)

leeds1979 liker dette
  17. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    116,089
    Bonuspoeng:
    350
    Når du booker om frivillig får du opptjening etter faktisk flydd.

leeds1979 liker dette
  18. leeds1979

leeds1979 Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,062
    Bonuspoeng:
    113
    takk for svar, selv om jeg ikke forsto hva du skrev :oops:

jeg har endret en flex billett som hadde 4 legs til dagen før med kun 2.
    Flygningen er i mars, så det var en betalt endring og ikke innunder diamant fordelen.

spørsmålet er om dersom jeg 24t før avreise nå får valget med 4 legs som ombooking samme dag vil få poeng og flights for 2 eller 4 i etterkant.

litt som med bud på oppgradering får man nå opprinnelig og ikke etter faktisk flydd klasse.

btm liker dette
  19. leeds1979

leeds1979 Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,062
    Bonuspoeng:
    113
    Takk, så du mener jeg vil få poeng for flere dersom muligheten byr seg?

20. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,236
    Bonuspoeng:
    93
    Du får ikke endret på den måten. Du får kun endret leg for leg. SVG - BGO - OSL kan ikke endres til SVG - OSL sånn uten videre, men du kan endre til en tidligere avgang SVG - BGO.

Det samme motsatt. Du kan ikke endre en reise fra SVG - OSL til å bli SVG - BGO - OSL, kun en tidligere eller senere SVG - OSL.

leeds1979 liker dette

Del denne siden