Gratis ombooking samme dag for Diamant

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jensemann, 16. juni 2023.

1. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,167
    Bonuspoeng:
    113
    Nyttig informasjon. Har alltid lest og hørt at da er det umulig men hvis det kan la seg gjøre er det veldig praktisk.

2. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,045
    Bonuspoeng:
    293
    Det gir jo mening at SAS ønsker en offisiell regel på at dette ikke går siden det ellers ville blitt veldig mange telefoner for å tagge om bagasjen. Også er det hyggelig at de noen ganger yter ekstraservice, spesielt på ekstra lange mellomlandinger som dette.

3. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,387
    Bonuspoeng:
    113
    Datapunkt:
    Light billetter booket på avgang SK809 OSL-LHR kl. 15. 5 pax (2v+3b).

I dag kl. 9 var innsjekk åpen og det dukket opp same day change. Mer enn 9 seter ledig på avgang SK805 kl. 13.

Så raskt at hele rad 5 er ledig på SK805. Valgte ny avgang, 10 sek senere ble avgang bekreftet for alle 5. 5 stk epost ankom 30 sekunder senere med endringen.

Det funket helt smertefritt. Satser bare på at de ikke utvider biz kabinen...

4. geirh

geirh Medlem

Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    33
    Flydde WAW-CPH-BGO.Landing fra Warszawa 2110 og avgang til Bergen 2125 hadde vært fint, men selvsagt ikke mulig å bestille en sånn rute, så måtte bestille rute med nattflyet 2300 hjem.
    Da dørene i Warszawa lukket seg og alt lå til rette for avgang godt før rutetid fikk jeg lynkjapt endret til 2125-flyet videre.
    1) Alt gikk fint, og meget digg å komme hjem halvannen time før.
    2) Men: Fikk bekreftelse osv, men klarte ikke å få boarding pass i appen på egen hånd; uansett hva jeg gjorde fikk jeg bare opp det opprinnelige. Hjelpsom type i gaten mumlet på dansk om noe med "problemer med check-in". Tror ikke jeg har endret på siste leg på en tur hvor jeg allerede har boarding pass for hele turen fra før, er det jeg som overser noe helt basic i appen om hvordan man får nytt boarding pass?

5. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,387
    Bonuspoeng:
    113
    Du må kansellere sjekk in før du endrer fly. Fikk du kansellert innsjekk CPH-BGO før du endret?

geirh liker dette
  6. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,934
    Bonuspoeng:
    113
    Har booket DUB-CPH-OSL i morgen 19:05 fra Dublin. Satser på å endre til 12:40 avgangen, sliter med å få boarding pass i app og må hente de ut i skranke eller automat på flyplassen.
    Jeg kunne jo selvfølgelig fått de til og ordne dette på OSL når jeg reiser derifra i morgen tidlig, men siden jeg flyr via ARN ned så er det jo en liten sannsynlighet for at jeg ikke rekker 12:40 til CPH, noen som har tips for hvordan jeg kan få boardingpass synlig i appen? Diamant chat i app kunne ikke hjelpe.

7. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,253
    Bonuspoeng:
    293
    Er det en t/r i samme billett? I så fall må du vise pass før du får boardingkort.

8. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,934
    Bonuspoeng:
    113
    T/R ja, da må jeg vell landside i Dublin for å få nytt BP der og da.

9. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,824
    Bonuspoeng:
    183
    Skranken på OSL burde klare å registere pass og ordne boardingpass t/r, gikk iallfall fint for dagstur til LHR for et par helger siden.

Magnus1001 liker dette
  10. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,253
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, bare utreisen. Så det blir som @trygveat sier.

Magnus1001 liker dette
  11. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    13,349
    Bonuspoeng:
    293
    Som @Upsaker sier.

Alt er enklere inne i Schengen (=ingen passkontroll) og dermed boarding pass helt uproblematisk.

Ikke så mye til deg, men andre lesere: tenk på Schengen sonen som en sirkel.

Sirkelen inkluderer Norge, resten av Norden og sør europeiske EU land (alt fra Portugal i vest til Tyskland, Italia, Polen og Baltikum landene i øst).

Irland er ikke i Schengen samarbeidet. Derfor gir resten seg selv.

Mer detaljer hos EU:
    https://www.consilium.europa.eu/en/policies/schengen-area/

Magnus1001 liker dette
  12. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,934
    Bonuspoeng:
    113
    Da måtte de sjekke meg inn for hele reisen og da får jeg evt ikke brukt same day change. Det krever visst at jeg ikke er sjekket inn for å bruke dette i app. Om ARN-DUB går på tid har jeg greit med tid og kan fint ta strafferunden ut i skranken.

13. geirh

geirh Medlem

Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    33
    Takk, det gir mening. Middelaldrende manns problemer med apper er gjerne ikke superspennende for folk flest, men jeg tenkte ikke på dette da jeg endret i hui og hast før avgang, trodde jeg kunne fikse alt når jeg landet igjen. Da fant jeg kun den nye ruten under "Mine reiser" (som jeg selvsagt ikke ville kansellere), men når jeg klikket videre til boarding pass fikk jeg kun opp det gamle.

14. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,253
    Bonuspoeng:
    293
    Skjønner ikke det, er sikker på at jeg har endret flight etter innsjekk en haug ganger.

15. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,824
    Bonuspoeng:
    183
    Appen kansellerer innsjekk og sjekker inn på nytt ved bruk av same day change. Noen ganger feiler dette: Screenshot_20260322-120650.jpg

geirh, Magnus1001 and Upsaker like this.
  16. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,934
    Bonuspoeng:
    113
    Måtte ut i Dublin for å hente nytt BP, tok meg 10 minutter fra jeg gikk av til jeg sto med nytt BP i hånda.

Nå funket det plutselig å endre avgangen CPH-OSL selv om jeg var sjekket inn, men fortsatt ingen BP i app eller på web. Der henter jeg bare ut nytt i loungen. :)

btm and Upsaker like this.
  17. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    93
    Prøver å spare noen kroner med ombooking samme dag.
    Kan noen med expertflyer være snill og sjekke hvor mange ledige seter det er på sk315 (hau-osl) 9. april?

god påske

18. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    6,537
    Bonuspoeng:
    183
    upload_2026-4-3_21-8-53.png

K

19. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    93
    democomputer liker dette
  20. geirh

geirh Medlem

Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    33
    I serien I-landsproblemer:
    Har premiumbillett OSL-BGO kl 2150.
    Litt foran skjema, så ankommer OSL 2012. Spør om å være med 2035-flyet, som allerede er forsinket til 2100.
    Får boardingpass, men med beskjed om at jeg må få sete tildelt i gate.

2035: 2035-fly meldes ytterligere forsinket, nå 2120.
    2053: Blir oppringt fra gate. Han sier at det er fullt på Premium, men at jeg kan få bli med om jeg godtar å bli nedgradert (ev med standby til Premium dersom noen ikke dukker opp). Jeg sier det er greit, men spør om hvor sikker han er på at det ikke blir flere forsinkelser. To kompiser på flytoget med billetter til 2150-flyet, så i så fall bedre å bytte tilbake til 2150-flyet og ta en øl med dem. "Nei, det går fint, flyet er i gaten og klar til ombordstigning nå, så bare kom ned du."
    2057: Boarding
    2101: Announcement - "vi venter på en del passasjerer fra innkommende fly, og blir nok stående i 20 minutters tid til".
    2145: Flyet tar av - med flere ledige premium-seter.

Helt greit med nedgradering, men irriterende når typen i gaten åpenbart må vite at dette flyet ikke skal gå på en stund, og likevel gir beskjed om at alt er klart.

Del denne siden