Slitt mye med same day change, men i dag virket deg osl-trd. Mer ledig enn vanlig i premium. Fikk riktignok ikke sjekket inn i app. Løste seg via hjemmesiden.
Datapunkt fra i dag. Dagstur t/r OSL. Egentlig retur 17.00, men måtte flytte denne da det ble litt for tidlig fly. Ikke mulig å få byttet til 18.30 eller 20.40 i app, pga for få ledige seter. 18.30 blir etterhvert utsolgt, ikke mulig å booke, ikke mulig å bytte til, den dukker ikke opp i mulige flights å bytte til. Dro derfor innom loungen ved ankomst, og for hun som satt i skranken utenfor der var det ikke noe problem å få plass til meg på 18.30 Takket så mye for hjelpa, og hun tilsto at de hadde bedre tilganger enn mange andre...
Noen som vet hva som er nødvendig av ledig plass? Og i hvilken klasse? Har sett litt ulike tall. Har f.eks. en med tilgjengelighet: C5D5Z4J0Y0S0B0P0A0 som jeg ikke får bytte til, men det er tre stk på bookingen, så det er kanskje ikke så rart. Noen med innsikt i hva som skal til for at jeg skal forvente åpning for ombooking? K
Tallene som tidligere har blitt kommunisert har vært krav om minst fem ledige seter i kabinen for ombooking mer enn tre timer før avgang. Antall billetter til salgs er ingen eksakt indikator, da de dyreste klassene gjerne er åpne for overbooking.
Ja, det er dette med overbooking med de dyreste klassene som gjør dette vanskelig å prediktere. Det og hvordan disse fem ledige plassene skaleres når det er flere pax i bookingen. Betyr det 7 ledige for å booke om tre stk? Vanskelig å lage statistikk, men får prøve å følge med å se. K
Det som provoserer meg voldsomt er at det er per klasse. Så flyr du business og det bare er 1-2 rader med business er det helt umulig å booke om. Selv med 3-4-5 er det ofte vanskelig. De tilpasser jo radene etter antallet, så er sjeldent fem ledige i business.
Vet ikke, men på grunn av spørsmålet sjekket jeg og OSL-TRD med avgang 2040 i morgen kunne jeg booke om nå, og har nå nettopp endret til en tidligere flight. Så i dette tilfellet var ca 22 timer før mulig.
Er det inntil en time før avgang som gjelder for same day change i app, slik som for ‘vanlig’ ombooking?
Det ser ut til å variere litt. Tidligst samtidig med innsjekk, men avogtil senere, når det finnes aktuelle alternativer. Som regel dukker ikke alternativene du kan booke om til før 24 timer før den avgangen du ønsker å bytte til. Alt endres også med tilgjengelighet, men da er valget synlig i app. Dette er mine anekdoter, og det mønsteret jeg har klart å finne, men det er nok lagt på et lag med magi. K
Deilig opplevelse i dag. Hadde premium bonusbillett OSL-BGO med siste fly i kveld. Dagens planer i Oslo forsvant, så sterkt ønske om å komme meg hjem så fort som mulig, men helt fulle fly hele dagen pga cupfinale og Holmenkoll-stafett. Bestemte meg for å dra ut til Gardermoen i morges selv om alle formiddagsflyene sto som utsolgt (og selvsagt ikke mulig å endre i app). Snill dame i lounge sa ganske riktig at alle fly var overbookede. Satte meg på venteliste, bad meg gå til gaten til det første flyet (hvor boarding allerede var i gang) og håpe på det beste. Kom frem, normal boarding ble etter hvert ferdig, sto fortsatt en gjeng og hang rundt, så sikkert flere som håpte å få bli med. Type i gaten så på meg, spurte om jeg også var standby og hva jeg het. Da sa han med en gang "bare gå om bord du". Fikk lapp med sete 3D. Ble ørlite skeptisk da det satt en dame på 3D, og enda litt mer skeptisk da det viste seg at hun også faktisk hadde boarding pass med 3D på. Da purseren skulle dobbeltsjekke dette kom plutselig han typen fra gaten løpende. Ble igjen skeptisk, men viste seg at dette var et nytt boarding pass. Til damen på 3D. På seterad 22. Sa selvsagt at hun kunne sitte i ro på 3D og at jeg tok rad 22, og tror jeg fikk 3 eller 4 tilbud om all slags drikke og snacks på de 40 minuttene turen tok.
Ser ut som SAS fortsatt har litt å jobbe med når det kommer opplæring/systemer. Lander tidlig på CDG og har egen billett hjem. 1:15 før avgang prøver jeg i appen og få beskjed om at det er for tett på avgang. Rekker bort til innsjekk før den stenger, men der kan de ikke gjøre noe uten å sjekke med SAS manager, som de ikke får tak i. Han i skranken anbefaler meg å ringe SAS. Ringer SAS som selvsagt sier at innsjekk skal kunne fikse det, eller at jeg kan gå i gaten. Innsjekk ka/vil ikke, går videre til gate. Der sier de at de ikke har tilgang til å gjøre det. Han ber meg igjen ringe SAS og mener at de kan fikse det på telefon. Ringer igjen, men de henvender kun videre til innsjekk. Så da står jeg her og ser flyet dra med 3 ledige seter. Fint med fordeler, men det er irriterende at ingen skal kunne fikse noe som tilsynelatende burde være veldig enkelt å fikse.
Noen som har fått til å endre fra SAS-flight til KL eller AF? Har en KL-flight CDG-AMS-OSL jeg gjerne skulle endra til SK CDG-OSL på avreisedagen
Det går ikke. 1) Du må være på en SAS-flight 2) Du må være på en SAS-billett 3) Du må beholde samme reiserute.
Ikke i appen, regner jeg med. Heller på flyplassen? Da er det ikke same day change som slår inn. Heller status og snill agent.
Ikke i app nei, og om det er diamant status eller fordel med same-day change som skal til for å starte dialog kan jo diskuteres. Har opplevd at lounge-personal satte meg på waitlist på neste avgang, men hadde ikke lov til å gjøre det samme for min medreisende med gullstatus (på separate bestillinger).