Det hjelper jo utvilsomt med status når loungepersonalet vurderer hva de velger å bidra med. Men det gjaldt akkurat like mye for denne fordelen ble offisiell, så vidt mine anekdotiske bevis tilsier. Den store forskjellen er at fordelen er eksplisitt implementert og kan benyttes fra app. Da slipper man å dukke opp og får gjort endringer innenfor reglementet om samme distanse og et gitt antall ledige i relevant klasse. Hva servicesenter, gate og lounge får til er kun begrenset av vilje, og henger egentlig tynt sammen med diamantfordelen. K
Familien har OSL-CPH-LHR på en kommende bonusreise. Booket på 2 separate bookingnr siden vi er 4 personer og bruker 2xCT. Er det noe som helst sjanse for å kunne flyttes til OSL-LHR samme dag ved hjelp av diamantfordel?
Er det slik at man må vente til det er under 24t til flighten man vil bytte til, for at det skal gå? Prøver å bytte til senere flight i morgen, som ifølge awardfares.com har over 9 seter ledig, men får beskjed om at flighten er full...
Samme dato for endring og flight er nødvendig. Regnet i tidssonen til avreiseflyplassen hvor du vil bytte avgang.
Det må være over et gitt antall faktiske ledige seter i billettert kabinklasse for å kunne endre i appen. Dette kan være lavere enn antall seter til salgs, spesielt med billett i business/premium hvor overbooking løses ved å flytte gardinet bakover. Ved endring i app kan man booke om omtrent fra tidspunktet hvor innsjekk åpner, dagen i forveien.
SK-IT (og dermed appen) har jo sine merkelige sider noen ganger, men regelen i EB vilkårene er klar; "Du kan endre flygningen din fra midnatt i tidssonen på avreiseflyplassen." Dermed er feks skranke-personale i sin fulle rett til å si nei til å endre en morgenflyvning om man spør kvelden i forveien. Uansett om det finnes plasser. Greit å vite for OP. Greit også å vite at det kanskje kan løses ved å bruke appen
Det er ikke sant. Endring åpner seg ved innsjekk og gjelder for hele datoen for flighten som skal byttes. Men jeg har også opplevd feilmeldinger hvis det blir veldig lenge til valgt flight. Da jeg betatestet dette var det 24 timer før man fikk opp valget. Jeg ba de endre det til innsjekk, 30 timer før, og det har de gjort. Kan det være over 30 timer til flighten du prøver å bytte til?
Det er sant ifølge SAS: https://www.sas.no/eurobonus/medlemsnivaer/diamant/ Men litt roting rundt på nettsidene viser at SAS også sier det samme som deg, andre steder. Uansett, at det av erfaring lar seg gjøre i app fra samme tid som innsjekk åpner er jo det sentrale å notere seg
Her mener de nok hvilken alternativ flight du kan endre, altså samme dato. Det kan selvsagt også hende at dette var hvordan funksjonen var tiltenkt, men heldigvis er den ikke sånn i praksis.
Der har vi svaret. Det er selvsagt mange til salgs, men de er ikke frigjort i kabinen... Hadde biz kl. 8 flight fra OSL - CPH i morgen. Fikk flyttet til 9 avgang,men ikke 9:55. Får prøver nærmere avgang flere ganger... Var vel en kar her på forumet som tidligere kjøpte flex billetter i biz for å flytte gardinen og åpne for bytte før han avbestilte flex billettene... Det gidder jeg ikke,haha.
Kravene til antall ledige blir lavere når det nærmer seg, så jeg anbefaler å prøve i løpet av ettermiddagen og kvelden. Til og med i morgen tidlig.
Fant du ut av dette? Sitter i samme situasjon, men hypotesen er jo at man ikke får endret noe på den andre PNR'en, selv om det skyldes svakheter i deres eget bookingsystem.
Det er mulig hvis du møter på riktig person i en bemannet skranke, enten i service senter eller lounge.
Ja, vi møtte opp i ganske god tid - opprinnelig flyving OSL-CPH var kl 1715, vi var på Gardermoen ca 15.00. Gikk til bemannet innsjekk, og spurte der. Fikk beskjed om at hun ikke hadde myndighet til å booke om, men ba oss gå til service-skranken. Jeg var litt skeptisk da det var et stykke å gå, og jeg hade lave forventninger, men hun insisterte på at vi burde forsøke før vi sjekket inn noe bagasje. På service-skranken forklarte jeg problemstillingen, både med at det var splittet over 2 bestillinger og at jeg ønsket direktefly i stedet for opprinnelig rute via CPH. Jeg hadde lave forventninger, men han i skranken åpnet begge bestillingene og klikket litt rundt. Gikk så og hentet en kollega (supervisor?) og forklarte problemstillingen for han, og fikk OK for ombooking til direkteflyet OSL-LHR kl 1730. Dermed sparte vi oss for 3 timer og en ekstra mellomlanding, helt topp! I tillegg tror jeg vi fikk bedre servering ombord siden det var lenger direkterute. Fikk i hvert fall en veldig god middag, varmrett var laks med en form for potetpuré. Ble et par glass champagne på far også. Vi hadde opprinnelig bestilt barnemåltid til ungene - det hadde de naturligvis ikke lastet opp på den nye flygningen, men de gikk bak gardinen og fant pizza til ungene der - topp service! Edit: Nå ser jeg også at jeg har blitt refundert 4x829kr i skatter og avgifter, dette blir jo bare bedre og bedre
Kan CPH-TRF endres til tidligere fly CPH-OSL? TRF er jo en del av OSL+ så det kan kanskje gå greit? Noen som har prøvd?
Har ikke sett at flyvningen dukker opp som alternativ i "same day flight change". Regner med det blir på samme måte som jfk/ewr der det heller ikke går. Ps. Dersom du har en involuntary endring frem i tid har jeg opplevd å få opp osl som alternativ til trf-flyging.
Samme gjelder om du endrer en billett. Jeg skulle endre dato på CPH-OSL og oppdaget ikke at det stod TRF. Måtte endre dato på billetten enda en gang og da kom ikke OSL opp som alternativ, måtte ringe inn.