Det var landssviker Vidkun Quisling som innførte 1.Mai som fridag i 1942, det vedtaket ble opphevet etter frigjøringen i 1945, men dagen ble gjeninnført som Arbeidernes dag av Stortingeti 1947. Gratulerer med Dagen alle Arbeidsfolk! På denne dag i gamle dager: 1827 Georg Simon Ohm utgir boken Die galvanische Kette, mathematisch bearbeitet. Han er opphavet for Ohms lov I=U/R. Denne formelen brukes flittig i elektrofaget den dag i dag. 1886 Begynnelsen på en generalstreik som resulterer i innføringen av åtte timers arbeidsdag i USA 1945 Joseph Goebbels forgifter sine 6 barn og tok eget sitt liv sammen med sin kona. 1967 King of Rock gifter seg med Priscilla Ann Beaulieu 1978 Naomi Uemura var den første noensinne til å nå nordpolen alene 1979 Bombeangrep mot 1.mai toget i Oslo, en ble skadet. 1999 Kroppen til den engelske klatreren George Mallory blir funnet på Mount Everest 75 år etter at han forsvant. 2012 50-øringen blir ugyldig som betalingsmiddel i Norge På denne dag tok følgende kvelden. 1958 Oscar Torp statsminister fra 1951-1958 1994 Ayrton Senna, 3 ganger Verdensmester i Formel 1, omkom i en voldsom kræsj under San Marino Grand Prix 1994 Noen som fyller år i dag John Woo, Kinesisk filmregissør og manusforfatter for blandt annet Hard Target, Face off og Mission Impossible 2 fyller 75 år Lars Berger fyller 42 År Filip og Valborg har navnedag og kan kose seg med denne oppskriften: https://enhusmorskole.com/2019/11/02/nottekaker-med-sjokoladetrekk/ Min oldemor het Valborg og ligger gravlagt her. Selvom det er noen dystre punkter i denne posten, så ønsker jeg uansett Inside@Flyer folkens en trivelig 1. Mai.
1886 Begynnelsen på en generalstreik som resulterer i innføringen av åtte timers arbeidsdag i USA Akkurat dette syns jeg er helt sykt i og med at det fortsatt er normalt med 12 timers arbeidsdag flere uker i strekk enkelte plasser.....
God morgen fra Larvik! 6 grader og strålende sol. Noen få skyer i øst men de blir straks borte. Fotballen har begynt å rulle så idag skal yngstemann åpne vårsesongen om en drøy time. Det blir hyggelig! Fikk bestilt en backup-tur til Vietnam i mars 2022 i går. Har turer dit både i september og november også, så får vi se hvilken av de som blir gjennomført. Fikk booket OZ C på utreise og BR C hjemover på denne turen så fornøyd med det. Godt å ha noe å se frem til. Ha en flott 1. mai og gratulerer med dagen!
God morgen! Dagen skal brukes til å prøvesitte sofa, handle diverse, og selvfølgelig skal man på Vinmonopolet. Deilig med lørdag! @kjeeli Hvem er Lars Berger, 42 år? Nyt lørdagen! Jeg vet at det er 1. Mai og alt er stengt, altså..
God morgen fra Porsgrunn. Frihelg, og skal på restaurant med venner i kveld. Blir deilig å slippe oppvasken for en gangs skyld Lykke til med polferden @holmen
En dag med litt solskinn i Trøndelag, spørsmålet er om det blir snø i løpet av dagen? I dag er jeg blitt beordret til å være med i klatrepark .. det har jeg aldri vært med på før ..
God morgen fra Numedal. Stille på fjellet.1 mai salutt uteblitt, den hører byen til. Tog får ingen lov til, så der stiller vi likt. I år som i fjor. Og neste år? Vi håper. Mere på fly enn på tog, forresten. Ha en frisk og god mai-dag.
Når man ikke kan fly, så kan man iallefall glede seg over det vakre landet man har lett tilgjengelig Ha en riktig fin lørdag
Hurra fra Trondheim. For en flott dag det skal bli med masse god champagne. Hadde en innmari trivelig dag i går, men formen er topp og frokosten er intatt, så da er det vel snart bare å klemme på igjen
God 1. mai fra Jessheim. Til tross for 1. mai og lørdag ser dagen foreløpig ut nøyaktig som fredag 30. april. Sitter foran pc'en og jobber . Anbudsinnspurt er gøy (not- I'm too old for this shit ) Det er i alle fall fint vær ute så da blir det vel en løpetur på ettermiddagen før kursen settes mot "hytta" på Kolbotn og en bedre flaske vin i kveld. Ha en strålende en!
Glemmer aldri intervju av søsteren Tora på Holmenkollen stadion... Speakeren spurte om hvor Lars var siden de ønsket intervju, da kom det fra Tora, har dere lett i strafferunden? Ha en strålende lørdag
Nei, akkurat passe egentlig. Jeg vet hvem John Woo er da, så han trengte ikke så lang introduksjon som han fikk.
God snart ettermiddag fra strålende sol i Oslobyen. Vi arbeidere som faktisk jobber på jobben, melder at dagens minste er en 4kg med vondt i hodet. Ikke så bra det.... Ellers ønskes gratulerer med dagen og god polferd! Her går det rykter om mulighetene for viltkjøtt og rødvin i ettermiddag. Så får vi se hva fremtiden bringer på middagstallerkenen.