Gringoen og legenden om Sør-Amerika

Tråd i 'Reisebrev' startet av jocke, 25. aug 2026.

1. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    1,772
    Bonuspoeng:
    93
    Tid for boarding. Tasser bort til gate E21B. Når jeg kommer frem, skjønner jeg kanskje noe av årsaken til at KLM-appen gikk bananas; gate E21 er en buss-gate i underetasjen, som består av 4 utganger (A-D), derav E21B. Er skiltet til E21 hele veien frem til du er i underetasjen, og først da kommer skilt til A-D.

På skjermene blinker favorittordet mitt; instappen. Det er et så fantastisk flott ord, og jeg ser alltid for meg tog i India hvor de bokstavelig talt stapper folk inn i vognene. Haha.

Men, ja. Bussgate. Ikke favoritten. Bonusen er jo at man får sett mer av maskinen utvendig, så blir kanskje uavgjort?

Klart for dagens første og eneste fugl. Ungfole dette her. Kallenavn «Boterbloem» (eller «Buttercup» som det blir på engelsk).

IMG_0047.jpeg
    IMG_5227.jpeg IMG_5232.jpeg IMG_5236.jpeg

Dagens sete; 4K.

IMG_5240.jpeg
    IMG_5247.jpeg

Ikke full business, kanskje 60-70% full? Amenity-kit ligger klart, ikke noe nevneverdig nytt her. Boarding complete. AirTag & KLM-app-bagasje-info; check.

Pushback 12:51. Takeoff 13:05. Litt etter planlagt tid (12:50), men dette flyr vi fint inn igjen. Fikk sett Firefly utenfor mens vi taxet også.

IMG_5248.jpeg IMG_5251.jpeg IMG_5254.jpeg

Bedre seter på KLM sin 787-10, enn på AF sin 787-9. Knappene er ikke i veien når man lener armen på armlenet, lagringsplass under skjermen, privacy-skjerm mot midtgang, etc.

Får utlevert meny. Hadde forhåndsbestilt fisk i appen, men det så det ikke ut som de brydde seg om når de kom rundt med maten (aka de spurte hva jeg ville ha, selv om jeg hadde forhåndsbestilt).

IMG_5244.jpeg IMG_5245.jpeg IMG_5246.jpeg

Fikk utlevert «varme» kluter før servering. Disse var lunkne at best, ikke varme. Gjør meg for så vidt ingenting («first world problems»), men legger jo merke til det likevel.

Kommer med drikke og appetizer, kunne velge mellom ost eller amuse. Ble sistnevnte, som var noe fiske-«mos» kledd i et tynt lag med eggefilm eller noe tilsvarende, med noen rogn på toppen. Helt greit. 7/10.

IMG_5256.jpeg

Så ble det en del venting. De brukte lang tid på å komme i gang med servering, og i mellomtiden ble det nok turbulens til at setebelte-lyset kom på. Måtte «ride it out» før de begynte på servering igjen.

Alltid nice når de leverer drikke samtidig med maten (og ikke sånn hvor du får drikken kjempelenge før maten så du har drukket opp før du får maten, eller kjempelenge etter når du er ferdig med å spise).

Ble smoked tuna til forrett. Fikk med varme rundstykker. Veldig godt, 8/10.

IMG_5257.jpeg

Så kom hovedretten, samt ny runde med drikke. Ble smoked salmon. Ganske god. Kanskje litt tørr, men til å være på fly egentlig ganske bra. 8/10.

IMG_5258.jpeg

Tid for dessert. Ble kokos/ananas-greia. Veldig god. 8/10. Fikk mynte-te ved siden av.

IMG_5260.jpeg

Midtveis i luften kommer det ny runde med turbulens. Setebelte-lyset kommer på igjen, og crewet løper rundt og vekker hele kabinen for at de skal ta på seg setebeltet….

Fikk sett ferdig siste sesong av The Night Manager, og det ble egentlig ikke noe søvn på meg. Blir bare en noe lenger dag enn vanlig, som er bra for jetlag-en (ved at jeg står over søvnen).

Snart klart for landing og pre-arrival maten. Får utlevert «varme» kluter igjen. Nok en gang er de knapt lunkne, borderline kalde. Skjønner ikke helt greia her…

Maten serveres. Kunne velge mellom vegetar-forrett eller kylling-forrett. Hovedretten var kylling også (ingen valg der). Det ekstra snodige var at forretten var varm, mens hovedretten var kald…

Forretten blir faktisk flightens vinner. Kjempegodt. 9/10. Hovedretten er helt grei, 7/10. Desserten er også helt OK, 7/10.

IMG_5262.jpeg

Lander 19:15, 30 minutter før planlagt tid. Rask deplaning. Viser seg dog at det er EVIG langt å gå frem til passkontrollen. Gikk i alle fall i 15 minutter tror jeg, og det var rask gange med lange bein på rullebånd…

Fysisk stempel i passet er det en stund siden sist. Gjennom på noen minutter, ingen kø. Ikke noe spørsmål om hva jeg skulle her («business or pleasure», osv), eller hvor lenge, eller hvor jeg skulle bo.

Bagasjen var på rullebåndet før vi kom frem til rullebåndet. Så langt var det å gå. Haha. Tror det er en «first» for min del (i alle fall når det var null venting i passkontrollen).

Blir spennende med disse to sekkene. Merker at den på ryggen går helt fint, men når jeg har sekk på magen i tillegg blir det knotete. Vanligvis bruker jeg en koffert med hjul som carry-on, men funket dårlig mtp. kamerautstyret jeg har med meg. Må kanskje se om det finnes noen carry-on trillekofferter med kameracubes/innlegg når jeg er hjemme igjen… jaja.

Kommer meg ut til Uber-pickup-spot. Der hadde de faktisk gjort noe lurt; plassen er ganske stor (for å ta unna mange folk), så den var delt i fargesoner (gul, grønn, oransje, eller noe), som app-en random velger en av de når du booker (og så kan du overstyre om du vil), som gjør at det er enklere for både deg og sjåføren å finne hverandre.

IMG_5278.jpeg

Last edited: 27. aug 2026
    kjeeli, geddi, funkenstein and 23 others like this.
  2. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    1,772
    Bonuspoeng:
    93
    Kommer meg i en Uber. 30 minutter, 30 kilometer. 130BRL (~235 NOK). Tips-rangen til Uber her i Brasil er like overraskende som i Argentina; 1, 3 eller 5 BRL (hvor sistnevnte er maks).

Masse lyskryss med rødt lys. Sjåføren kjører rett på, som om det var grønt. Rødt lys er kanskje bare til pynt?

FM-radio på kjøreturen var litt nostalgi.

Kommer meg frem til AirBnB-en som blir oppholdsstedet mens jeg er i Rio de neste tre nettene. Fant et fint «penthouse» i 12.etg som hadde en privat balkong på utsiden med utsikt over Copacabana-stranden. Var «markedsført» på AirBnB med dette, inkl. historiske reviews som sa de lå der ute og solte seg osv. Dagen før ankomst får jeg melding om at det er «strengt forbudt» å bruke balkongen. Jeg får ikke veldig mye tid til overs for slikt, men hadde booket for å kanskje ha muligheten til å ta noen fine soloppgang-bilder… så vi får se hvor snill gutt jeg er (-:

Uansett. Betalte $250 for tre netter. Tanken var at jeg skulle være litt «fornuftig» mtp. prisnivå i disse «buffer»-byene (mellom flights for å ha litt slingringsmonn ved evt. delays/kanselleringer). Merker dette ble litt i enkleste laget. Hardeste sengen jeg har kjent på lenge, og så er den alt for kort (tipper 170, og jeg er 186…). Knøttlite toalett/dusj. Overlever jo selvsagt, men godt det er på starten av turen, og bare tre netter.

IMG_5284.jpeg IMG_5280.jpeg IMG_5279.jpeg IMG_5281.jpeg IMG_5282.jpeg
    IMG_5283.jpeg IMG_5286.jpeg

Ingen såpe. Den var ny for meg, selv i AirBnB.

Toalettpapiret skal ikke i toalettet. Skal kastes i bioavfall-dunk ved toalettet. Den var også ny for meg.

Fant et supermarked to kvartaler unna. Fikk handlet litt vann, såpe, etc. Og så har de disse supersøte brusflaskene på 200ml. Nawww!

IMG_5285.jpeg

Last edited: 27. aug 2026
    kjeeli, geddi, funkenstein and 23 others like this.
  3. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    25,380
    Bonuspoeng:
    293
    Dette ser ut til å bli en bra tur. Både for deg (og oss :p)!

Og takk for tipset om De Kas. Kona og jeg har 10 timer i Amsterdam på vei til Sør-Afrika. Kanskje vi skal avslutte byturen der ..

jocke liker dette
  4. Cumulus

Cumulus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    853
    Bonuspoeng:
    93
    Da jeg var i Rio i 2005 var det slik at ingen turte å stoppe på rødt på kveld/natt i frykt for å bli carjacked. Sikkert ikke blitt noe særlig tryggere siden da?

jocke liker dette
  5. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    1,772
    Bonuspoeng:
    93
    Det kan jo være en veldig plausibel forklaring, ja. Ingen som har kjørt på rødt lys i dag på dagtid som jeg har fått med meg (-:

Wiolenze liker dette
  6. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,768
    Bonuspoeng:
    183
    Deler av Rio har faktisk blitt endel tryggere, altså deler siden jeg var der endel i 2008-2009.
    Det er områder som Centro, der en ikke bør bevege seg ute om kvelden. Men Uber er trygt, pin kode blir brukt i Uber på kveldstid.
    Kom nettopp hjem fra Rio, ellers hadde jeg kanskje fått hilst på @jocke

Mye god mat i Rio da.

kongenamundsen, Lnbre and jocke like this.
  7. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    1,772
    Bonuspoeng:
    93
    Våkner litt før 8 til den første fulle dagen i Rio. Regner ute, og skal bli en ganske grå og fuktig dag, i alle fall i følge værmeldingen.

IMG_5288.jpeg

Siden jeg bare er to dager i Rio, så er planen å sjekke av flest mulig «been there, seen that»-sjekkbokser. Dagens plan er Cristo Redentor og Sugarloaf. Ideelt sett hadde jeg flyttet begge til fredagen, siden det er meldt penere vær, men da har jeg andre planer, og på lørdag reiser jeg videre igjen. Så da får man bare bite i det sure turist-eplet, og komme seg ut.

Dessuten; regn i 23 grader for en som bor i Bergen er jo egentlig ikke noe å klage over (-:

Hadde egentlig funnet en digg restaurant et kvartal unna der jeg bor, som også åpner tidlig, og som så ut til å ha noen digge sandwicher. Planen var å spise frokost der, men konkluderte med at jeg hopper bukk over frokosten, så jeg er mest mulig sulten til lunsj. Det skal vise seg å være et lurt valg.

Har funnet første tingen jeg har glemt å pakke med; belte. Litt løs shorts, men det får våge seg.

Kommer meg i en Uber mot Trem do Corcovado, som er den offisielle banen opp til Cristo. Du kan ta buss/bil/etc opp også, og da ender du i praksis opp der banen slutter på toppen. På vei dit biter jeg meg merke i to ting; kjører forbi en restaurant som heter «Fat Guys Hamburger». Haha. Og at det koster 11-12kr/literen for bensin.

Vél fremme får jeg spørsmål om jeg faktisk vil ta banen nå. De peker febrilsk på en skjerm som viser webcam fra toppen. Skjermen viser nesten bare hvitt. Altså hvite skyer/tåke. Null sikt. Jeg har ikke mye valg, så jeg nikker bekreftende, og får utlevert billett. På billetten står det faktisk «No visibility». Fnis. Kanskje det er noe helgardering mot evt. forsøk på å få refundert billetter i etterkant pga. «dårlig sikt»?

IMG_5290.jpeg

Banen skiller seg fra Fløibanen ved at det er en tannstangbane (altså at den bruker tannhjul mot tannstenger på bakken, og ikke vaiere). Det gjør det også mulig å ha flere enn 2 vognsett, så lenge du har nok steder de kan kjøre forbi hverandre på. Endestasjonen på toppen av banen er cirka 710 meter over havet.

IMG_5411.jpeg

Det er cirka null folk eller kø. Hadde på forhånd sjekket AI mtp. anbefalt seteplassering på banen. Høyre side i kjøreretningen, som var der jeg satt meg. Så ut til å stemme ganske bra; venstresiden så for det meste inn i en fjellvegg.

Damen foran meg har Ray-Ban/Meta-brillene, og filmer febrilsk. Første gang jeg har sett de «in the wild» (altså utenfor kontor/hjemme hos noen).

På vei opp finner jeg ut at Cristo er en av de 7 underverkene i verden. Har egentlig aldri tenkt over hva som er de 7 underverkene (mulig jeg har bodd litt under en stein). Har fra før av Colosseum, og på denne reisen får jeg to til (Cristo + Machu Picchu). Til våren får jeg kinesiske muren. Så kanskje jeg får planlegge turer til Mexico og India i årene som kommer, og så ta Jordan når det roer seg litt der nede. Hmm.

Kommer meg til toppen. Går opp de få trappetrinnene som må til. De har heis og rulletrapper, men de holdt på med renovering av rulletrappene. Først treffer du på de tre som var pådriverene til at Cristo ble utført (Guglielmo Marconi, Cardinal Dom Sebastião Leme, Heitor da Silva Costa).

IMG_5318.jpeg

Og lo-and-behold, fremme!

IMG_5378.jpeg

Hahaha. Sånn kan det gå.

Ikke noe bedre utsikt over byen heller:

IMG_5328.jpeg

Fordelen var jo at det var få folk (jeg liker sjeldent «sild i tønne»-opplevelser). Og skyer/regn gjorde det også en del kjøligere, så ble en «myk» start på Sør-Amerika.

Tror ikke ofte det er folketomt her:

IMG_5387.jpeg

Vi hadde i det minste selskap av noen apekatter:

IMG_5361.jpeg

Og med lite ting å se på, gikk fokuset over på andre ting. Sånn som de elektriske koblingene til lampene som lyser opp statuen. Wago-klemmer eksponert til omgivelsene i regnet er jo en fin ting…

IMG_5367.jpeg

Var der oppe en drøy time, og det var én bitteliten klaring i skyene ned mot byen (mot Leblon/Ipanema), og noen få sporadiske mot statuen.

IMG_5346.jpeg IMG_5337.jpeg

Ikke helt forgjeves, med andre ord, selv om bedre vær hadde vært å foretrekke.

På tide å komme seg til lunsj. Går selvsagt raskere nedover, men må vente en del på «venteplassene» på vogner som er på vei opp (som naturligvis går en del tregere).

Også ganske likt som Fløibanen ved at de lokale bruker den for å komme opp/ned. Det er flere holdeplasser langs banen.

Venter på Uber. Koselig å se gamle klassikere som man sjeldent ser i Norge:

IMG_5422.jpeg

Observerer at det er veldig rare veier her. Veldig mange parallelle, men separate, veier, som går i samme retning, mye unødvendig sikksakk og «kjør kjempelenge før du får mulighet til å snu», etc. Slik som denne på vei til lunchstedet:

IMG_5423.jpeg

Vél fremme. Dagens lunsj finner sted hos Assador, som er en rodízio-restaurant (tenk «Brasilia»-restaurantene vi har i Norge). Hadde egentlig booket bord utendørs, men nå var det åpen himmel, så spurte om de hadde plass inne. Det hadde de, men bare såvidt (var stappfullt). Nesten bare lokale folk, som alltid er et godt tegn på at du har funnet rett sted.

IMG_5435.jpeg IMG_5431.jpeg

Setter meg ned, får noe drikke, og før jeg rekker å tenke, var vi i gang. Her er det ikke noe koldtbord/tilsvarende som du må hente grønnsaker/ris/etc, dette kommer de også rundt med. Masse mat, helt plutselig. Lite engelsk hos folk, så blir dårlig med beskrivelser. Aner ikke hva halvparten er. Jeg bare nikker og sier «ja takk» til alt.

Ostebrød. Chimmichurry. Smeltet ost med honning på. Nam! T-bone steak. Hvitløksbrød. Shoulder steak. Spareribs. Filet mignon. Filet steak. For å nevne noe.

IMG_5426.jpeg IMG_5425.jpeg IMG_5427.jpeg

Hjelper ikke med rød lapp, de kommer uansett. Haha.

Halvtime non-stop, og så kom det heldigvis en liten pause, før det ble ny runde.

Alt for mett. Helt sykt godt. 10/10. God utsikt var det også, så utendørs i fint vær her hadde vært übernice. Utsikt mot Sugarloaf var det også, som er neste stoppested.

IMG_5433.jpeg IMG_5434.jpeg

Last edited: 29. aug 2026
    kjeeli, geddi, funkenstein and 25 others like this.
  8. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    1,772
    Bonuspoeng:
    93
    Forsøker å bruke mobilbilder i størst mulig grad, så jeg kan skrive fortløpende (så jeg ikke får en svær backlog jeg må ta på slutten eller når jeg kommer hjem). Det merket jeg ble litt knot på Argentina-turen. Men så blir det også en del (forhåpentligvis) fine bilder fra de skikkelige kameraene, som gjerne vil være mer variabelt når jeg får mulighet til å kopiere inn + redigere/plukke fra.

Da har jeg konkludert med at de bare får komme så fort de kommer, selv om bildene da ikke er i kronologisk rekkefølge med selve "reisebrevet". Det får bare våge seg.

To bilder fra Frankendael park i Amsterdam:

DSC07112.jpg

DSC07153.jpg

Last edited: 29. aug 2026
    geddi, funkenstein, Teknolai and 15 others like this.
  9. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    1,772
    Bonuspoeng:
    93
    Fra balkongen på AirBnB-en jeg var i. Utsikt over Copacabana, samt ut mot sjøen.

DSC07205.jpg DSC07177.jpg DSC07181.jpg DSC07196.jpg DSC07267.jpg DSC07203.jpg

kjeeli, Ololsen, geddi and 23 others like this.
  10. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    1,772
    Bonuspoeng:
    93
    Får bestilt en Uber til Sugarloaf. Har lært meg Uber-koden på Portugisisk. Ble ofte til at jeg måtte taste det inn selv, siden det var dårlig med engelsk-forståelse.

Kjøpte fast-pass til Sugarloaf. Det føltes litt «waste of money» for min del, men kun fordi det var 0 folk her nede ved inngangen. Ingen kø. Jeg snakket med noen Italienere på fredag kveld (dagen etter jeg var på Sugarloaf), og de hadde vært der på Fredagen i fint vær. De hadde brukt 2 timer i kø bare på å komme opp til første platået. Så om det er fint vær er det nok glatt verdt de ekstra pengene.

IMG_5442.jpeg IMG_5445.jpeg IMG_5449.jpeg

Været har lettet betraktelig opp siden formiddagen. Fra første platået er det så og si fri sikt. Litt «grått og trist» fortsatt, men det overlever jeg.

Åpenbart lagt opp til at det skal være mye flere folk her oppe enn det er nå.

Artig med historien bak Sugarloaf, og de ulike variantene de har hatt gjennom årene. De to foregående generasjonen med «vogner» (gondoler?):

IMG_5450.jpeg IMG_5459.jpeg

De har også helipad her, hvor du kan bestille spontan-tur med helikopter. Usikker på hvor seriøs aktør dette er dog (re: de to helikoptrene som kolliderte for bare noen måneder/uker siden).

IMG_5464.jpeg

Grei utsikt. Var noe seilskole-opplegg på gang, ganske artig å se de små båtene sikksakke seg bortover, med følgebåt i front (ble litt som andunger som følger moren sin).

IMG_5477.jpeg IMG_5488.jpeg

Var også fin utsikt til SDU, hvor det var flere fly som landet og lettet. Ganske spenstig sving de må ta om de kommer inn fra/går ut sørover (siden de må styre unna Sugarloaf mot øst).

IMG_5532.jpeg IMG_5491.jpeg

Apekattene var på plass her også.

IMG_5503.jpeg

Var begynt å klarne ganske greit på øverste platået, så begynte å trekke i den retningen.

IMG_5545.jpeg

Fin utsikt herfra. Ser AirBnB-en jeg bor i helt fint.

IMG_5566.jpeg

Nå har det vært dårlig og grått vær hele dagen. Det har klarnet opp greit utover ettermiddagen. Så begynner solnedgang/golden hour… og så er det da selvsagt typisk at det blir helt magiske forhold rundt Cristo med tåken og solen i flott harmoni. Her angrer jeg som en hest på at jeg ikke hadde med meg skikkelig kamera med telelinsen. Sukk. Lesson learned. Dere får beklage «dårlige» bilder. Kunne vært 100 ganger bedre. My bad.

IMG_2543.jpg IMG_2556.jpg
    IMG_5587.jpeg IMG_5604.jpeg IMG_5627.jpeg

SDU by night:

IMG_5630.jpeg

Fikk faktisk nytte av fast-pass likevel. Siden det hadde klarnet, var det jevn strøm utover ettermiddagen med folk. Fikk bruk for det fra mellomste til øverste partiet, samt på begge nedover på hjemreisen.

Jeg fikk et fancy «fast-track» armbånd. Men det ble aldri brukt, de måtte scanne QR-koden fra billetten hver gang likevel.

Sum-summarum vil jeg si at det egentlig var helt OK med valg av aktivitet og vær. Lite folk, kjølig, og fikk likevel sett det meste. Mangel på utsikt fra Cristo skal jeg overleve, spesielt mtp. siste aktiviteten planlagt fredag ettermiddag.

Kommer meg hjem for å skifte, før kveldens middag. For øvrig ganske artig heis der jeg bor; kjempegammel original heisstol med trevirke, som har blitt totalrenovert rent teknisk (så er flett ny heismaskin/alt det du ikke ser). Men den føles som den er 100 år gammel.

IMG_5637.jpeg

Last edited: 09. sept 2026
    kjeeli, Ololsen, geddi and 24 others like this.
  11. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,729
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg overlevde i hvert fall helikoptertur derfra i 2014, obviously.. fine bilder, selv om jeg skjønner de kunne vært enda bedre. Det er en fulltidsjobb å reise med kamera, men så gøy det er i etterkant.

upload_2026-8-29_21-53-47.jpeg

geddi, Teknolai, Earl and 9 others like this.
  12. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    1,772
    Bonuspoeng:
    93
    Tid for dagens middag. Turen går til Oro, en restaurant med to Michelin-stjerner, og som har kommet varmt anbefalt fra flere hold.

Bestiller en mocktail mojito. Helt OK. Har smakt bedre mocktail mojitos. 7/10.

IMG_5640.jpeg

Snack 1/11. Skulle egentlig være østers, men partiet de hadde fått den dagen var ikke god nok kvalitet. Så da blir det kamskjell i stedet for. Med noe guava på siden. Gode smaker. 8/10.

IMG_5642.jpeg

Snack 2-4/11. Tre retter samtidig.

Snack 2 (toppen). Mer kamskjell, samt noe mer greier. Helt greit. 7/10.
    Snack 3 (høyre). Torsk og grønnkål. Veldig god. 8/10.
    Snack 4 (venstre). Jamon-skinke, fisk og noe tomat. Også veldig god. 8/10.

IMG_5643.jpeg

Snack 5-7/11. Tre retter samtidig.

Snack 5 (venstre). Casquinha. Creamy krabbe. Tradisjonell mat fra nord-Brasil. Meget god. 9/10.
    Snack 6 (midten i toppen). Carabinero (sjelden reke) med squash, og en kjeksgreie. God, med artige konsistenser. Spesielt kjeks sammen med resten. 8/10.
    Snack 7 (høyre). Pão de queijo (brasiliansk ostebrød) med nøtte-pralin. Veldig gode smaker, men blir veldig tørr i munnen av nøtte-greia (litt samme som når du får for mye peanøttsmør, eller du forsøker å spise kanel). 9/10 på smak, 7/10 på konsistens.

IMG_5645.jpeg

Snack 8-10/11. Tre retter samtidig.

Snack 8 (nede til høyre). Biff tartar sammen med nori. Veldig god. 8/10.
    Snack 9 (oppe til venstre). Reke- og chayote- (frukt) riskake? Veldig god. En eller annen saus med mye umami. Nam! 10/10.
    Snack 10 (midten). Mais, katsuobushi (røkt/fermentert tunfisk i flak), og beef jerkey. Veldig godt. 9/10.

IMG_5647.jpeg

Snack 11/11. Burgergreie som visstnok var Oro sin vri på noe kjent fra Copacabana. Med ananas og noe andre tingtang. Veldig god. Litt spicy, som var fin bonus. 8/10.

IMG_5651.jpeg IMG_5653.jpeg

Eneste «minuset» så langt har vært benken jeg sitter på. Ganske hard. Kunne sikkert flyttet meg til andre siden av bordet i en stol, men…

Hovedrett 1/4. De sa først «shrimp», så «VG» (på Portugisisk). Deretter «jumbo prawn». Klarte ikke identifisere arten, men «stor reke» i praksis. Med «heart of palm» (som er indre kjernen av blomsten på visse palmetrær), samt vaniljesaus og noe nøttemousse-greier. Veldig godt. 9/10.

IMG_5654.jpeg

På dette tidspunktet merker jeg fortsatt at lunsjen fortsatt sitter godt i magen. Hoho.

Hovedrett 2/4. Dagens fisk, som er namorado (Brasilsk fisk). Med mais og fiskesuppe. Fisken: nam! Fiskesuppen: mega-nam! Helt nydelig. 10/10.

IMG_5656.jpeg IMG_5658.jpeg

Bestilte to alkoholfrie drinker. En med ananas som hadde noe krem-aktige greier på toppen. «Må» drikke den med sugerør. Veldig godt. Fin balanse mellom søt og syrlig. 9/10. Den andre var en hibiskus-iste med sitron og jordbær, som var helt grei. 7/10.

Litt dust at de har papp-sugerør på en 2-stjerners Michelin, som du i tillegg må pakke ut. Føles nesten som du er på en McDonalds. Her kunne de fint hatt metall-sugerør eller noe i den dur.

IMG_5662.jpeg

Hovedrett 3/4. Gnocchi kun laget av eggeplomme (uten mel), om jeg forstod kelneren korrekt. Porcini og ost. Helt greit. Ikke min kopp med te. 6/10.

IMG_5660.jpeg IMG_5661.jpeg

På dette tidspunktet kjenner jeg at matkomaen nærmer seg...

Hovedrett 4/4. Barbecue-kjøtt med noe nøttemos-greier. Det ser ut som de liker nøttemos her… litt «seigt» kjøtt. 9/10 på kjøttsmaken. 7/10 på kjøtt-konsistens. Totalt 6/10 med nøttegreia. Uten nøttegreia 7-8/10.

IMG_5663.jpeg IMG_5664.jpeg

Kunne velge mellom tre desserter. Valgte en kokosting-variant. Bokstavelig talt. Alt er laget av kokos. Kokos-is, kokos-marengs-eller-noe, kokos-krem. Helt kokos. De hadde noe crumble-greier som så veldig ut som det definitivt ikke var kokos. Men joda. Kokos dét også. Jeg liker veldig godt kokos, men dette ble litt for mye av det gode. Kake/marengs/whatever-greia i bunnen/midten dro opp, den var veldig god. 7/10. Kun kake-greia, kanskje 8-9/10.

IMG_5665.jpeg IMG_5666.jpeg

Spurte om jeg ville ha kaffe/te. Takket ja til noe minte-te. Kudos for at det kom i double-walled kopp. Teen var også perfekt temperert. Med noen brasilianske sweets;

Bakerst til høyre. To like. Mest kjente/vanlige av de. Servitøren sa navnet, men husker ikke. Noe sjokolade/karamell-miks-aktig greie. Veldig god. 9/10. Veldig mektig, så klarte bare én.

Bakerst til venstre. Sjokolade og noe nøttegreier. Smaken til nøtten har jeg smakt før, men klarer ikke plassere den. 7/10.

Fremst til venstre. Noe fruktgreie av mandarin. Helt OK. 6/10.

Fremst til høyre/midten. Karamellgreie med kaffesmak. Var litt gelé-aktig, artig konsistens. Liker ikke kaffe, så det trekker litt ned. 7/10.

IMG_5669.jpeg

Herrefred. Så. Sykt. Mett. Lenge siden jeg har vært så mett tror jeg. Trodde 6+ timer mellom lunsj og middag ville være nok, men tydeligvis ikke.

Kostet 1450BRL (~2600NOK). Ikke billig, men heller ikke superdyrt. Synes det var helt verdt prisen mtp. smakene/opplevelsen.

Jeg kan røpe at jeg overlevde jeg også (-: (dog med et annet selskap).

Ekstra surt er det når man har utstyret med seg på turen, men at det ligger igjen på hotellrommet. Var flere årsaker til at jeg hadde lagt det fra meg; litt at jeg har vært litt var for å ta det med meg i «buffer-byene» i starten av reisen for å minimere risikoen for å bli robbet o.l. (siden det er deler av reisen som ville være kjipt å dra til uten kamerautstyret), samt at det var såpass dårlig vær den dagen at jeg ikke tenkte det var noe vits. Men, lett å være etterpåklok (-:

Last edited: 30. aug 2026
    Ololsen, geddi, funkenstein and 16 others like this.
  13. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    1,772
    Bonuspoeng:
    93
    Ny dag, nye eventyr. Våknet ørten ganger fordi jeg måtte på do (både nr1 og nr2). «Straffen» for å ha spist for mye god mat…

Våknet 06:00. Nydelig soloppgang, selv om den allerede var godt i gang.

IMG_5673.jpeg IMG_5678.jpeg

Litt finere vær i dag, kan du si:

IMG_5752.jpeg

Våkner dog til kjedelige nyheter. Takk for alt, Kong Harald! Kjenner det er litt kjipt å være på reise når en slik ting finner sted.

Legger meg nedpå igjen for en cowboystrekk frem til rundt klokken 9. Skulle egentlig ha frokost på samme sted jeg hadde planlagt å ha frokost dagen før, men er fortsatt ikke sulten etter gårsdagen.

Dagens plan er å være superturist. Få sjekket av mange «been there, seen that»-greier. I sånn halvveis rekkefølge:

• Museu do Amanhã
    • Rio Museum of Art
    • Pedra do Sal
    • Real Gabinete Português de Leitura
    • Confeitaria Colombo
    • Theatro Municipal do Rio de Janeiro
    • Catedral Metropolitana de São Sebastião do Rio de Janeiro
    • Arcos da Lapa
    • Escadaria Selarón

Var ikke fysisk inne i lokalene på alle stedene, og noen steder var det überlang kø (f.eks. på det portugisiske biblioteket), og det gadd jeg rett og slett ikke (hadde ikke tid til det heller).

IMG_5686.jpeg IMG_5697.jpeg IMG_5704.jpeg IMG_5707.jpeg IMG_5710.jpeg IMG_5714.jpeg IMG_5718.jpeg IMG_5719.jpeg IMG_5720.jpeg IMG_5724.jpeg IMG_5726.jpeg IMG_5727.jpeg IMG_5729.jpeg

Etter alt det var unnagjort, var det på tide med lunsj. Hadde pekt meg ut et sted som heter Armazém São Joaquim (som var passende siden jeg heter Joachim).

IMG_5736.jpeg IMG_5749.jpeg

De skal visstnok ha en god feijoada her. Ikke alle dager de har det, om jeg skal stole på internettet. Men! De hadde i dag, så da ble det en sånn. Var godt, men kanskje ikke helt som forventet. Var litt lunken, og appelsinen var mer enn overmoden (smak og konsistens tilsier i alle fall det). Var også en del variasjoner på mørhet i kjøttet. 7/10. Masse lokale her som spiser det, så kanskje det bare ikke er «min kopp med te»…

IMG_5742.jpeg

Fyren som spilte live musikk på restauranten hadde en interessant gitar…

IMG_5745.jpeg

Litt stramt tidsskjema i dag med all transporten, så må ture hjemover for å hente kamerautstyret.

Dørverten kjenner meg ikke igjen, men trenger bare å vise nøklene til leiligheten, så slipper han meg inn (selv om de egentlig skal sjekke ID). Jaja.

kjeeli, Eddie47, Ololsen and 21 others like this.
  14. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    1,772
    Bonuspoeng:
    93
    Hva gjør man når man bare har to dager i Rio, og man må få med seg mest mulig? Da jukser man, og booker en helikopter-tur.

Dagens fugl:

IMG_5841.jpeg

Halenummer: PR-YAC
    Modell: Robinson R44 Raven II (første gang registrert 2013)
    Flyplass: SJDA (Rio2Fly sin egen/private)

I planleggingsfasen for turen endte jeg langt ned i noen dype kaninhull mtp. research. Da kom jeg inn på diskusjoner om helikopterturer rundt forbi i verden, og der var «doors off»-tur i Rio ganske høyt på listen til mange. Så da havnet det naturligvis høyt på min liste også :D

Gjorde en del research på selskaper, selv om det vil alltid være en risiko. Det var som nevnt to helikopter som kolliderte her for bare noen uker siden (hvor alle omkom), og i april var det et helikopter som mistet motorkraft og måtte auto-rotere ned i et vann (alle tre overlevde). Etter hvert så det ut som to selskaper pekte seg ut; Rio2Fly og Vertical Rio. Både mtp. «doors off»-aspektet, men også mtp. «seriøsitetsnivået».

Etter litt diskusjon med begge selskapene på WhatsApp, landet jeg til slutt på en privat/dedikert tur med Rio2Fly (altså kun meg og pilot ombord). Det var litt for å ha enklere fleksibilitet på tidspunkt og dato, samt at det var også garantert at jeg kunne velge hvor jeg ville sitte i helikopteret.

Hadde originalt booket torsdagen kl 17:00 (40 minutters tur, så da ville jeg fått med meg solnedgangen). Men pga. dårlig vær torsdagen, flyttet jeg det til fredagen. Der var siste tidspunkt de hadde mulighet 16:30, så ble så vidt innenfor «golden hour». Kan ikke klage, selv om jeg selvsagt hadde foretrukket avgang 17:00.

Var cirka halvannen times kjøretur fra leiligheten (vestover). Sjåføren jeg fikk, Jorge, var veldig hyggelig, og fortalte masse historier om områdene vi kjørte gjennom, hva de ulike favelaene het, osv osv. Kjørte også forbi en replika av frihetsgudinnen som står foran et random kjøpesenter. LOL.

Vél fremme var det enkelt å sjekke inn, og de hadde fine ute- og inne-arealer for å chille mens man venter til det er din tur.

Ble en del logistikk med sikkerhetssele, iPhone og to kameraer (6D og A7V med hhv. vidvinkel- og tele-linse). Men ordnet seg til slutt.

Kunne velge hvor jeg ville sitte, og valgte fremme ved siden av piloten. Fra et «ta bilde»-perspektiv burde jeg dog ha satt meg bak piloten, slik at jeg hadde hatt mulighet for å i større grad kunne ta bilder med telelinsen (siden den er såpass stor, stakk den ut forbi døren, og det var no-go pga. luftstrømmen fra rotorene). Så da ble det litt knotete å ta bilder fremme. Men det gikk, på et vis. Angrer ikke på valget.

IMG_5755.jpeg IMG_5757.jpeg IMG_5759.jpeg IMG_5765.jpeg IMG_5766.jpeg IMG_2571.jpg IMG_5772.jpeg IMG_5774.jpeg IMG_2587.jpg IMG_2586.jpg IMG_2592.jpg
    IMG_5779.jpeg IMG_2599.jpg DSC07249.jpg DSC07227.jpg
    IMG_5794.jpeg IMG_5825.jpeg
    Cirka flyrute;

IMG_0049.jpeg

Passe grei opplevelse :D Været. Ruten. Stedet. Doors-off. Du er absolutt unnskyldt for dårlig vær på torsdagen, Rio! 11/10, lett!

Observerer for øvrig at det var ganske «sild i tønne» ved Cristo på fredagen, og kombinert med 2+ timer ventetid som de to italienerene hadde på Sugarloaf på fredagen, så tror jeg at jeg valgte rett mtp. dag/aktiviteter.

Last edited: 30. aug 2026
    kjeeli, Bolle, Durek and 27 others like this.
  15. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    1,772
    Bonuspoeng:
    93
    Etter fantastisk flytur, og 1t30m retur til Rio med en annen Uber (hvor sjåføren også het Jorge — som for øvrig var den første, og så langt den eneste, på turen som har nevnt at Kong Harald døde), så nærmer det seg dagens middag.

Den finner sted hos San Omakase, som også kommer varmt anbefalt fra flere hold. Koselig, knøttlite lokale, hvor det knapt er plass til mer enn de 10 som de har sitteplasser til, samt 4-5 ansatte bak skranken (3 kokker, 1-2 kelnere/assistenter).

Hvorfor sushi i Brasil? De har den største andelen av Japanske folk utenfor Japan. Majoriteten av de er i São Paulo, så kan røpe at det blir en sushi-restaurant dér også.

IMG_5843.jpeg

Innledet med en kanpai; de andre med sake, og jeg med en eller annen jordbær-drikke-greie.

Første rett. Shiromi somen (tynne nudler, hvit fisk, og suppe). Nam! 9/10.

IMG_5855.jpeg

Andre rett. Namerou (fersk fisk i biter, miso, ingefær, og sikkert noe andre greier). Gode smaker. 8/10.

IMG_5856.jpeg

Tredje rett. Tamagoyaki. Japansk omelett med spinat, samt katsuobushi på toppen. Veldig godt. 9/10.

IMG_5857.jpeg

Fjerde rett. Salat med fisk, med shiso tempura (frityrstekt perilla-blader, som smaker litt mynte-aktig). Var noe saus med noe løk og greier også. Magisk digg. 10/10!

IMG_5858.jpeg

Femte rett. Dagens sashimi. Notert fritt fra hukommelsen; seabass, hamachi, en-eller-annen tuna fra Brasil, bluefin tuna (fra Spania), ōtoro (men usikker på om det stemmer at det var 3x tunfisk, men OK). Sashimi har, utrolig nok, aldri vært den biten av «sushi» jeg har likt mest (altså kun rå fisk). 7/10 totalt, men det er nok mer «meg» enn råvarene.

IMG_5859.jpeg

Sjette rett. Dagens sushi. Glemte å notere score på noen.

IMG_5865.jpeg
    • Snapper with lemon.
    IMG_5862.jpeg
    • Mullet? Fish/ginger/onion.
    IMG_5863.jpeg
    • Hamachi fra Japan, med zested appelsin. Beste så langt. Nam! 10/10.
    IMG_5864.jpeg
    • Tunfisk fra Spania. Zuchedini saus? Seaweed?
    IMG_5866.jpeg
    • Bluefin tuna belly. 9/10.
    IMG_5867.jpeg
    • Kamskjell fra Kanada. Et-eller-annet-chili-something. Veldig god. 10/10.
    IMG_5870.jpeg IMG_5872.jpeg

En eller annen mellomrett/palate cleanser. Magi fish tempura? 7/10.

IMG_5873.jpeg

Syvende rett. Chawanmushi. Vaniljepudding/custard med noe fiskekraft eller noe, samt noe rogn av noe slag. 8/10.

IMG_5874.jpeg

Åttende rett. Reke, kamaboko? (brasiliansk fisk av en slag). Dashi-reduksjon. Tempura. Karasomi. Fiskebein-spinat. 9/10.

IMG_5875.jpeg

Dessert-forrett. Semcha-sorbet? Og noe drue-greier. 7/10.

IMG_5876.jpeg

Hoved-dessert. Sweet kokedama. Ostekake. Grillet fiken. Sukkerspinn på toppen av et sjokoladetre. 8/10.

IMG_5877.jpeg

Ganske perfekt mengde mat. Akkurat passe mett.

Når vi skulle betale, så dro jeg kortet for bare 180BRL, og tenkte «det var jo sykt billig». Måtte spørre naboen (et italiensk par) hva de hadde betalt. Fikk «we only paid for drinks» i retur, og da demret det for meg at selve maten var forhåndsbetalt. Haha. Det forklarer jo en del.

IMG_5882.jpeg

Last edited: 31. aug 2026
  16. ccurrahee

ccurrahee Flyglad!

Likes mottatt:
    40,744
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for et fantastisk reisebrev så langt. Mye greier å spise. Elsker beskrivelsene dine av mat og opplevelse, fra en som tenderer til å skravle alt for mye med travle servitører. En tydlig preferanse for umami og fisk, er også fint å se. Du har valg veldig fine spisesteder så langt, i min bok. Flere er tagget.

Det må være over 20 år siden jeg litt spontant fløy KLM eco til Rio fordi noen venner av venner hadde en leilighet litt lengre bak i rekka på samme strand som deg, under karneval. Det slår meg hvor mye av det samme jeg opplevde.

Men det ble aldri helikoptertur. Får en spørre hvor mye firmaet tok?

snus_mumrikken, Spielhaug and jocke like this.
  17. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    1,772
    Bonuspoeng:
    93
    Er 5 timer med bil unna nærmeste «sivilisasjon» langt inne i Pantanal i Brasil, og Starlink-nettet de har her er kraftig strupet (mer enn de hadde trengt, men det er en annen sak). Surfing, og spesielt opplasting av bilder, er i praksis no-go, så da får det vente til jeg er i São Paulo til slutten av uken med videre fremdrift på disse reisebrevene.

En liten smakebit. Si hei til Makala (cirka 2.5 år gammel hann-jaguar).

DSC01647.jpg

Rio2Fly tar vanligvis 1899BRL per person (~3500NOK) for en vanlig «doors-off»-bestilling. Var dog usikker på helikopter-type og hvor mange personer per flight de tok. Vertical Rio har større helikopter, så der må du faktisk betale ekstra dersom du vil være sikker på å sitte ytterst med døren (aka de har "midt-seter").

Dette var også én faktorene til at jeg valgte privat tur, for å eliminere problemstillingen helt. Jeg betalte 3299BRL, men om du betaler cash får du 10% rabatt, så jeg betalte i praksis 3000BRL (~5500NOK). Ikke billig, men forskjellen var liten nok til at «why not».

Ser dog ut som at Rio2Fly utelukkende bruker denne helikopter-typen på «doors off», og den har bare 4 seteplasser; pilot, passasjer fremme, to passasjerer bak. Alle sitter dermed med døren. Vekt/fordeling vil dog likevel kunne påvirke hvilken av de tre setene man får dersom man booker non-private 1899BRL-varianten.

Last edited: 03. sept 2026
  18. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    1,772
    Bonuspoeng:
    93
    Tid for å komme seg videre til neste sted. Noterer at jeg har minst fått 10+ myggstikk på disse to-tre dagene i Rio. Bra start.

Pakker meg ut, og kommer meg til flyplassen. Blir første innenriks-fly på reisen. Første skjermen (av flere) som viser innsjekking-skranke for departures er ødelagt/svart, så får ikke sett hvor innsjekk er. Finner til slutt ut at det er G-skranken jeg skal til.

Ganske lang kø til Eco, men null kø til PremEco. Må vise pass, selv om reisen er domestic. De lokale må vise CPF-kort (basically et nasjonalt ID-kort, slik jeg har forstått det). Med andre ord; full ID-sjekk for samtlige.

IMG_5892.jpeg

Domestic departure er selvsagt i motsatt ende av terminalen fra G-innsjekk. Ingen fast-track tilgjengelig (dvs, det finnes noe «Meet&Greet»-tjenester som koster 800BRL eller noe, hvor man kan bypasse køene, men ikke verdt det, i alle fall ikke når jeg er her utenfor sesong).

IMG_5893.jpeg

Cirka null kø i sikkerhetssjekk, men de har alle «sperrebånd» på plass, så du må gå sikksakk i noe som føles 5 minutter, for å gå 15 meter i luftlinje. Her kunne de gjerne ha åpnet opp når det er lite folk, så man slapp dette…

Kun laptop og tablet som må ut av sekkene. Trenger ikke ta ut væske eller andre ting. Laptop og tablet ble stablet oppå hverandre. Ble ikke stoppet, selv med all elektronikk og kamerautstyr i sekkene. Ferdig på sikkert 1-2 minutter, så jeg brukte bokstavelig talt lenger tid på å gå gjennom den tomme sikksakk-greia før sjekken, enn selve sjekken, som må være første gang i historien…

Blir tvunget gjennom kjempestor «tax free»-butikk etter sikkerhetssjekk før man kommer til gates. Usikker på om det faktisk er «tax free» eller ei, siden dette er domestic flight…

Kommer meg frem til første lounge her nede; Plaza Premium Lounge. Overraskende nok er det veldig få steder som har LATAM-lounge, og de få stedene som har det, så er det primært international terminal som har de. Lounge Key to the rescue!

Eller ikke…. Her var det jammen meg minst 40-50 personer i kø for å komme inn i loungen. Det utgår med skyhøye kneløft. Etablerte meg heller i en café rett ved loungen. Kjøpte en boks med cola til 15BRL så de ikke jager meg bort.

IMG_5895.jpeg

Infoskjerm sier «Go to gate» for LA3290, men gate er ikke angitt enda. Kanskje de er det latin-amerikanske svaret på SAS IT? (-:

Gate-info kommer etter hvert, og jeg tasser bort til gate B32. Dagens fugl;

IMG_5896.jpeg IMG_5899.jpeg

Boardingen er organisert i grupper, slik som vanlig, hvor gruppe 1 er de som har de øverste status-nivåene til LATAM (Platinum, Black og Black Signature), samt de som har PremEco eller Business billetter.

De har i tillegg til dette en egen gruppe for «Prioridades por Lei», som er folk med «special assistance/needs». Dette er en lovfestet Brasiliansk greie, hvor folk i denne gruppen skal boardes før samtlige andre (uavhengig av status og billettype). Definisjonen treffer ganske bredt (alle over 60 år, gravide og ammende kvinner, de som reiser med baby, de med redusert mobilitet, de som er uføre o.l., folk med autisme, etc, etc).

Var i alle fall 50+ i denne køen, sannsynligvis enda flere. Sikkert et fint prinsipp på papiret, men mitt inntrykk er at det virker for «lett» å havne i denne kategorien. Få/ingen eldre/folk med barn, mange veldig unge (tenåringer til 20-30-årene), ingen som virker å ha noe problemer med å stå i en kø lenge (de stiller seg i køen ganske tidlig). Ja, jeg vet at det finnes folk med vanskeligheter man ikke kan se, men basert på hvor energiske de fleste var når de stod i kø, så fikk jeg lite inntrykk av at dette er folk som egentlig trenger å boardes før andre.

Til sammenlikning hadde gruppe 1 bare 4 eller 5 folk.

Men, men…

IMG_5897.jpeg

Kun to rader med PremEco. Blir eneste LATAM-flight jeg har uten vindusplass. Forsøkte å booke en ekstra billett på en kamerat sitt navn for å se om de åpnet opp rad 3, men uten hell. Har også lest om flere folk som ikke har kommet med flyet på GIG-IGU, fordi de «aldri» utvider med flere PremEco (selv om de selger billettene). Så om du booker PremEco uten at du får mulighet til å velge sete (alle er tatt), så kan det virke som at det blir lotto om du får blitt med eller ei…

Har også lest om folk som nevnte at de er pålagt å reservere noen seter på første rad til folk med spesielle behov, og som blir frigitt 24t før avreise. Har sjekket fortløpende i ukene før, ved innsjekk 48t før, 24t før, samt flere ganger i perioden 24-0t før. Null frigitte seter. Så midtgang it is.

De kjører 3-3 konfigurasjon, med midtsetet blokkert på PremEco.

IMG_5901.jpeg

De bruker Apple Wallet (og tilsvarende på Android) for å «pushe» status om flight (boarding, etc). Aldri sett dette i praksis før. De har ikke denne «live infoen» tilgjengelig i egen LATAM-app (hverken push eller ved manuell sjekk).

IMG_5900.jpeg

Etter at vi er ferdig boardet (som tok EVIG lang tid), så får alle på PremEco utlevert vann, og hilsen ala «Velkommen {navn}». De var også nøye med å sjekke engelsk vs. portugisisk (måtte dobbeltsjekke med meg, siden navnet «Joachim» er spansk nok til at de stusset).

Totalt fullbooket fly. Ser ikke et eneste ledig sete.

De har fotstige på setene mot midtgangen, som man kan bruke for å enklere nå opp til bagasjen. Ganske nice. Ikke sett dette før.

IMG_5902.jpeg

Ingen bagasjesporing i app. Dårlig med AirTag-oppdatering også. Takeooff 14:18, bare 3 minutter etter skjema.

Veldig enkel service ombord. Varm sandwich med zucchini/ost/skinke. Sykt smulete! Valg mellom potetgull eller sjokolade-cookies. Ble sistnevnte. Du kan velge mellom vann, Coke Zero eller Fanta Guarana (seinere viser det seg at det er «sukkerfri brus» og «brus med sukker» som er alternativene ut over vann, og det er ikke alltid de samme variantene). All brus er fra store flasker som blir helt i en pappkopp med isbit i. Mister 50% av kullsyren før den treffer munnen, så ikke akkurat flott opplegg. Sandwich er enkel, men smaker helt greit. Kanskje 7/10? (jeg var litt sulten, så hadde sikkert fått dårligere rating om ikke (-: ).

Service og humør på crew var det uansett ikke noe å si på. 11/10.

IMG_5907.jpeg

De har WiFi på flyet. Ganske likt AF/KLM; du får gratis «messaging» med LATAM-innlogging, og så kan du betale for «browsing». Koster 45BRL for hele flighten. Kunne også betale 135BRL for månedsabonnement, som var det jeg valgte (blir flere flights jeg kan bruke dette på fremover).

De har 110V stikkontakt, USB A og USB C ved hvert sete, i alle fall på PremEco (usikker lenger bak).

Ganske kaldt på flyet, selv på bakken, men spesielt i luften. Dette på tross av 30-ish varmegrader ute. Satt i t-skjorte og shorts; det ble litt for kaldt (selv for en nordmann).

Typisk at det er knallflott rute ut av GIG, og inn til IGU (med utsikt over fossen), når jeg ikke har vindussete… sukk. Ganske utrolig at det ikke var ledige seter med vinduet 3-4 måneder før avreise når jeg booket.

IMG_5908.jpeg IMG_5910.jpeg

Sykt presse/snike-kultur (som skal vise seg å være en gjenganger). Alle opp så fort flyet stoppet (lenge før setebelte-lyset slukker). Flere tilfeller av begge seter på én side som presser seg ut samtidig (og ikke «alle ved midtgang først, deretter de med vinduet»). Flere som sitter ved midtgang som må vente som et følge av dette.

Rask deplaning. Bagasjen min er allerede på bagasjebåndet når jeg kommer ned. Sikkert maks 10 minutter etter landing. Kun bagasje med Priority-lapp som ligger på båndet. Jøss. Et sted hvor disse lappene faktisk har en effekt? Definitivt raskeste «landing-deplaning-bagasje»-kombo jeg har hatt. Ever. Og så langt uti gokk av alle plasser.

IMG_5911.jpeg

Last edited: 09. sept 2026
    kjeeli, Eddie47, funkenstein and 21 others like this.
  19. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    1,772
    Bonuspoeng:
    93
    Kanskje på tide å forklare hvor jeg er, og hva planen er. Ville en tur til Iguazu-fossen(e). Det er det største vannfall/foss-systemet i verden, med cirka 275 individuelle vannfall fordelt over cirka 2700 meter bredde, og vannfall-høyder på cirka 64-82 meter (til sammenlikning er Niagara 1203 meter bred og 51 meter høy).

Elven/fossen definerer grensen mellom Argentina og Brasil, og du kan se og oppleve fossen fra begge sider. Etter å ha lest litt på forhånd, var den soleklare anbefalingen at man burde oppleve det fra Argentina-siden om man kun skulle velge én av de. Primært fordi de har Devil’s Throat (som regnes som det beste utsiktspunktet), men også fordi de beste fossene er på den argentinske siden (som er relevant om du vil ta båtturen, siden brasiliansk side ikke får dra til den argentinske siden, og vice-versa).

Det finnes flyplass på begge sider av grensen; IGU på den brasilianske siden, og IGR på den argentinske siden. Men det går ikke fly fra GIG til IGR (faktisk ingen flyplasser i Brasil som har fly til IGR). Dermed går turen til IGU.

Planen min; besøke begge deler på 2.5 dager og 2 netter. Årsak til tett program er rett og slett at datoer for neste stopp på reisen var låst, og ville ha de to fulle dagene i Rio, så da måtte det bli sånn. Cirka grovplan:

• Farte over til argentinsk side etter ankomst på IGU.
    • Middag + overnatte på Gran Meliá Iguazú hotell.
    • Frokost, deretter besøke upper+lower circuits på morgenen.
    • Båttur på Argentina-siden. Deretter lunch på hotellet.
    • Stikke til Devils Throat tidlig ettermiddag (etter lunch).
    • Transport tilbake til brasiliansk side på sen ettermiddag/kveld.
    • Middag + overnatte på Belmond Hotel das Cataratas.
    • Frokost, deretter besøke utsiktspunkt på brasiliansk side.
    • Lunchbox fra hotellet, med transfer til fuglepark, deretter til flyplassen.
    OK, tilbake til der vi avsluttet! Blir møtt med navneskilt av hotellets transfer-service;

IMG_5912.jpeg

Får beskjed om at han ikke skal kjøre, på litt gebrokken engelsk, og at en taxi er på vei. OK? Bilen ankommer, og det er faktisk en taxi. Conciergen setter seg i passasjersetet fremme, og jeg i baksetet. To stykker for å flytte på én person? Jaja.

Landet 16:14, var i taxien 16:30. Effektivt. Flott 2-felts motorvei. Ingen kø. Fin kontrast til bil-kaoset i Rio.

Taxi-en har vanlig taksameter, så følger litt med på denne for å se hvor mye jeg evt. blir «flådd» (transfer-service kostet USD $150 hver vei!).

Kjører forbi grenseovergangen til Brasil. Ingen sjekk/folk der. Jaja.

Google Maps viser ganske lang rød strek inn i Argentina. Og joda, der er det bom stopp. Flere kilometer med kø. Går folk som selger iskaldt vann langs veien, så tydelig at det er «business as usual» med kø der.

Taxi-en kjører dog via en egen kø for taxi-dropoff eller noe. Skipper cirka all køen. Jeg og concierge går ut av taxien, og taxien snur/kjører videre på brasiliansk side. Går gjennom «til fots»-køen som bare tar 10-15 minutter. Skravles masse bak skranken om «Noruega». De smiler og ler. Tolker det som at jeg er sjelden vare i disse traktene…

Conciergen har bilen sin på den argentinske siden, og forklarer at måten vi gjorde det på sparer masse tid. Lang kø er visstnok fordi mange lokale på Brasil-siden vil til Argentina-siden for å spise god mat…

På plass i bilen til concierge, får jeg spørsmål om jeg vil ta en svipptur inn til den argentinske Iguazu. Blir forklart at det er to byer, med samme navn, men delt i to av grensen. Det viser seg også at det er en trekant-grense her (Hito Tres Fonteras), som jeg ikke var klar over. På bildet under står jeg i Argentina, og Brasil er til høyre på andre siden av elven, og Paraguay er til venstre på andre siden av broen (som visstnok heter «Friendship Bridge»).

IMG_5914.jpeg

Etter en 20-minutters visitt i byen, setter vi retning mot hotellet. Konklusjon: USD $150 var vél verdt det. Mest for at man sparte sykt med tid på grensen, men også bonusturen til byen.

Langs veien har de varsel-veiskilt hver gang det er en liten nedover- eller oppover-bakke. Haha.

Relativt ofte har de nedsatt fartsgrense til 40km/t (fra 60km/t), spesielt nede i små daler/dumper, som de også har fotobokser og masse kameraer. Tenkte dette kanskje var noe «easy cashgrab»-opplegg fra det lokale politiet, men viser seg at dette er krysningspunkter for jaguarer, så er gjort for å minimere påkjøring.

Innkjøring i parken går fint. Måtte kjøpe park-billett på forhånd. De som bor på hotellet trenger kun billett for dagen de ankommer, uavhengig av antall dager man bor der.

Innsjekk går lekende lett. Får velkomstdrikk, og bagasjen blir bært opp til rommet. Diskuterte litt med resepsjonen hvordan logistikken blir dagen etter mtp. bagasje, og får beskjed om at de kan ordne sen utsjekk (til 14:00), som da løser logistikk-utfordringen jeg hadde. Nice.

Får samtidig beskjed om at Devil’s Throat dessverre er stengt. Gangbroen ble demontert tidligere i august, grunnet høy vannstand. Vanlig vannmengde er cirka 1.5 millioner liter per sekund. Blir fortalt at den var 8 millioner i skrivende stund, og er forventet å bli 24 millioner ifbm. antatt regnbyger i begynnelsen av september.

Utrolig kjedelig, men ikke noe man får gjort noe med.

Nattens hotellrom og utsikt;

IMG_5923.jpeg IMG_5924.jpeg IMG_5929.jpeg

Booker middag på hotellets asado-restaurant. Er full-board, så middag, frokost og lunch er inkludert. Blir først grillet provolone med noe honning og grillet pære. Kjempedigg! 9/10.

IMG_5941.jpeg

Deretter ribeye steak, hvor jeg forespurte medium rare. Blir servert borderline well-done, og fordi den er servert på varm metallplate, så fortsetter stekingen. 7/10. God salat trekker litt opp (kunne velge mellom salat og pommes frites).

IMG_5942.jpeg

Dropper dessert. Alt for mett. Blir tilbudt te, og takker ja til dette.

Går rett i seng etter middag.

Last edited: 08. sept 2026
  20. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    1,772
    Bonuspoeng:
    93
    Ny dag, opp relativt tidlig, cirka 07:30. Frokost-bufféen på hotellet er veldig bra. Godt utvalg.

IMG_5943.jpeg IMG_5944.jpeg IMG_5945.jpeg IMG_5946.jpeg IMG_5947.jpeg

De har et fint infinity-pool her også. Jeg hadde ikke tid til slike «nytelser», men greit om man er der mer enn én natt.

IMG_5951.jpeg
    IMG_6018.jpeg IMG_6019.jpeg

Hotellet har direkte tilgang til parken, slik at man får tilgang umiddelbart når parken åpner 08:00, og kan begynne direkte på lower og upper circuits. «Alle andre» som ikke bor på hotellet, må ta et mini-tog fra inngangen/parkeringsplassen lenger vekk, og første tog går 08:00. Det betyr at man kan være de første som kommer frem til upper/lower circuits.

Jeg begynner på lower circuit rundt 08:30. Cirka 11:00 er jeg tilbake igjen på hotellet etter å ha brukt god tid på begge circuits. Jeg gikk rolig (flere barnefamilier med små barn som tar meg igjen), tatt masse bilder, etc.

IMG_5954.jpeg IMG_5979.jpeg IMG_5991.jpeg IMG_6005.jpeg

Hadde booket båttur på argentinsk side på forhånd til 11:30. Det er bare ett selskap som gjør dette på argentinsk side; Iguazú Jungle. De har litt forskjellige turer, men den som man typisk vil ha er «Gran Aventura» (90k ARS ~ 550 NOK).

Oppmøtestedet er en kort spasertur fra hotellet. Møtte opp 11:20. Da var det allerede en del kø. Ingen logikk rundt forhåndsbestilling mtp. tidspunkt (aka du blir puttet i samme køen som allerede er der, uten at du nødvendigvis kommer med på oppsatt tidspunkt). Jeg var heldig, og fikk bli med de to bilene som skulle kjøre 11:30 (men jeg var siste person som gikk på siste bilen, så de bak meg måtte vente).

Kom oss avgårde 11:40. Cirka 20 minutter kjøretur gjennom en skog, fremme rundt 12:00. Cirka 350m med trapper ned/opp. Mulighet for å bytte klær, og du får utlevert en vanntett bag du kan putte klær/sko/etc i.

IMG_6024.jpeg IMG_6029.jpeg

På veien får man også sett båttur-opplegget på den brasilianske siden. Ganske mye mindre trafikk, og færre båter. Dette understøtter også det jeg har lest med at båtturen er mye bedre på den argentinske siden.

IMG_6032.jpeg

For å si det slik. Du blir gjennomvåt på turen. De kjører inn under fossefallene, og bølger skvulper inn over båten (jeg satt langs kanten i tillegg). Mange som går i badeshorts uten t-skjorte. Jeg gikk bare i det jeg hadde (t-skjorte og vanlig shorts), men puttet skoene i den vanntette bagen. Ganske syke krefter og vannmengder i slike fossefall.

IMG_6059.jpeg IMG_6078.jpeg

Absolutt verdt turen. Var tilbake igjen der vi gikk på båten rundt 12:55 (så ombordstigning + tur + retur tok cirka 55 minutter). Du har mulighet for å skifte tilbake + dusje når man har gått av båten. Ble litt venting på retur-bil. Kjørte tilbake rundt 13:15, litt raskere kjøring i retur (sikkert forskjellig fra sjåfør til sjåfør). Tilbake igjen ved start 13:35 (så cirka 2 timer all-in, som stemmer ganske bra med hva jeg hadde lest på nett).

Tilbake igjen på hotellet. Observerer at jeg nå har minst 25+ myggstikk. Overraskende nok er det ingen av de som klør -- føler ett myggstikk i Norge klør som bare det, så kanskje de har snillere mygg her nede?

Får sjekket ut, og overleverer bagasjen i resepsjonen. Stikker ned til restauranten for å få meg lunsj før jeg drar videre. Siden Devil's Throat var stengt, er planen å komme meg over til brasiliansk side tidligere enn opprinnelig planlagt.

Lunch består av noe melon-pasta (!) med noe melon-mos/puré av noe slag, samt mynte. Ganske godt. 8/10.

IMG_6110.jpeg

Grillet laks til hovedrett. Vært mye kjøtt i det siste, så godt med litt variasjon. Med noe blomkål-mos og erte-mos av noe slag. Faktisk overraskende godt. 9/10.

IMG_6111.jpeg

Noe iskrem til dessert. Kunne velge mellom masse forskjellig, men testet jordbær-is og «dulce de leche»-is. Meget gode begge to. 9/10.

IMG_6112.jpeg

Flymunda, kjeeli, Eddie47 and 14 others like this.

Del denne siden